تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/06/03
شماره 1332 - تاریخ 1398/06/03
آخرین اخبار
عیادت جمعي از مسئولان بسیج جامعه پزشکی از دکتر منوچهر دوائي به مناسبت روز پزشک
۹ کشور به رقابت اسکار ۲۰۲۰ اضافه شدند
شاهکاری که پس از ۳۰ سال پیدا شد
سامانه نهاب در گام اول کدام حساب‌های بانکی را مسدود خواهد کرد؟
برپایی نمایشگاه بزرگ هنر اسلامی در استرالیا
ماجرای واردات لوازم آرایشی با پولِ دارو
مردم «عصر جدید» را چطور دیدند؟
انتقاد وزیر صنعت از صدور بخشنامه‌های تکراری مدیران
سواری دیزلی؛ عقبگرد محیط زیستی
نمره 15 آقای رئیس به شورای 2ساله!
آخرین روند وصول ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق شده شستا
هجمه‌های هدف‌دار علیه پزشکان / اخطار وزیر بهداشت به مجلس
افتتاح 33 هزار میلیارد تومان پروژه جدید صنعت آب و برق
ساخت ویلای آسانسوردار در ارتفاعات کلاردشت
دیگر بخشودگی کامل مالیاتی نداریم
تورم ۴۲ درصد شد
خرید گندم توسط شبکه تعاونی ها روستایی و اتحادیه های بخش کشاورزی از مرز 2میلیون 500 تن گذشت
پاسخي به توپخانه ناراستي
علمی کردن کشاورزی راهی برای رسیدن به خودکفایی و رونق تولید است
رونالدو: از اینکه مسی با بارسا همه چیز را درو می‌کرد، آزرده می‌شدم
ساکت؛ ابوالمشاغل فوتبال ایران
معاون وزیر ورزش: منعی برای حضور زنان در رویدادهای ملی ورزشی نداریم
روزهای سخت استراماچونی درایران
تمجید فدراسیون جهانی بسکتبال از تیم ملی ایران
ال‌جی با عرضه اپلیکیشن مجهز به دستیار صوتی، کنترل لوازم‌خانگی هوشمند متصل به اینترنت را راحت‌تر از گذشته کرد
فروشگاه اینترنتی اُکالا موفق به کسب گواهی‌نامه شرکت خلاق شد
کارت اعتباری معیشتی به رانندگان فعال حمل و نقل عمومی شهری ارائه می شود
لزوم اخذ دو سوم آرای نمایندگان برای احیای وزارت بازرگانی
با ثبات نرخ ارز قیمت کالاها کاهش می‌یابد
«پسرکشی» به پایان رسید
تغییر ۸۰ تا ۹۰ درصدی نمایندگان در مجلس بعد
حق‌شناس: رئیس‌جمهور وعده‌های انتخاباتی خود را مرور کند
ربیعی: آن‌ها که پای صندوق رأی رفتند، درست انتخاب کردند
افشاگری مفاسد نباید پتکی برای کوبیدن بر سر جناح های سیاسی شود
ظریف: ایران به دنبال درگیری نظامی نیست
فرصت ویژه و تکرارنشدنی بخشودگی 100 درصدی جرایم مالیاتی در سال رونق تولید
تفاهم برای تقویت زمینه های همکاري با دانشگاه پيام نور
راه‌اندازی اولین سیستم‌های بانکداری متمرکز در بانک مسکنراه‌اندازی اولین سیستم‌های بانکداری متمرکز در بانک مسکن
امضای تفاهم نامه برای اجرای طرح اقدام ملی
تسهیل خدمات بانکی به روشندلان
عمل به مسئولیت اجتماعی، نقطه قوت بانک ملی ایران
آغاز ثبت نام جشنواره عکس «نمای ملی» بانک ملی ایران
چقازردی: برنامه اصلی بانک حمایت از واحدهای تولیدی است
بانک صادرات ایران به دانشجویان دانشگاه پیام نور وام قرض‌الحسنه دانشجویی پرداخت می‌کند
امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به مردم است
برنامه های سومین رویداد بزرگ «تهران هوشمند» اعلام شد
روحانی: با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود
روحانی: آبراه‌های بین المللی برای همه باید امن باشد
محسنی اژه‌ای: باید از امروز به فکر پرونده خودمان باشیم
شمخانی: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست، وادار کردن ما به تسلیم است
کد خبر: 182535 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - 13:35
می‌خواهند یک فراستی جدید تولید کنند!
نقد برنامه‌های سینمایی تلویزیون

می‌خواهند یک فراستی جدید تولید کنند!

«تلویزیون طی سال‌های اخیر با برخوردی قشری و مخرب به سراغ سینما آمده است. از رویکرد برنامه فصلی و منقطع هفت در تخریب نقد و ساختار سینما که بگذریم، این رسانه در شبکه پنج تلاش دارد یک فراستی تازه تولید کند.»

نوآوران آنلاین- اکبر عبدالعلی‌زاده - روزنامه‌نگار و منتقد - جمله بالا را نوشته است و در یادداشتی درباره برنامه «نقد سینما» که در ایام جشنواره فیلم فجر با اجرای بهروز افخمی روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود، نوشته است:

«میلاد دخانچی مهمان پای ثابت این برنامه فارغ‌التحصیل مطالعات فرهنگی است ولی شناخت و تجربه‌ای در عرصه نقد ندارد. به همین دلیل دائم می‌گوید این چیز فیلم را دوست نداشتم و آن چیز فیلم را دوست داشتم. آن‌چنان خود را در حوزه نقد فیلم آشکار می‌کند که گویی لحظه به لحظه ناآگاهی‌اش را فریاد می‌زند. تا جایی که حتی بهروز افخمی هم که به غلط نقد را امری منتقدمحور می‌داند نه دانش‌محور، روی دوربین زنده دائم او را دست می‌اندازد و بر ضد و نقیض بودن حرف‌هایش تأکید دارد.

دکتر امید خان روحانی، منتقد باتجربه و متعلق به جریان نقد دانش‌محور هم مجبور است دست بر چانه و حیران سکوت اختیار کند، از بس که گفتار در بیراهه ناآگاهی و کج‌فهمی فیلم‌ها است.

گمان می‌کنید واقعاً در این سرزمین قحطی منتقد آمده که معیار نقد می‌شود فراستی و بعد مجبور می‌شویم یک مجری با ۹ سال اجرای پراکنده را (برنامه جیوگی را هم با خطاهای بی‌شمار از او دیده‌ایم) که اصولاً در این عرصه هم اسمش را نمی‌توان مجری باتجربه گذاشت، منتقد سینما معرفی کنیم؟! آن‌هم در برنامه‌ای که برو بچه‌های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پشتیبانی‌اش می‌کنند.

بخشی از انبوه اظهارنظرهای او را به عنوان نمونه مرور می‌کنیم؛ در آخرین اظهارنظرهایش در برنامه یکشنبه شب می‌گوید: ریتم فیلم «شبی که ماه کامل شد» کند است. در این فیلم الناز شاکردوست را باید با یک بازیگر دیگر عوض می‌کردند. نمی‌دانم کدام بازیگر؟ شاکردوست در این فیلم نماد بچه تهران‌های امروزی است.

در همین برنامه می‌گوید فیلم «طلا» ساخته شهبازی را دوست نداشتم! بلافاصله در تناقضی آشکار می‌گوید: این فیلم بعد از فیلم آبیار و میر کریمی انتخاب دوم من است.

او دائم و بدون هیچ ادله و شناختی می‌گوید این نماد فلان است و آن نماد بهمان و متعاقباً دو نفر مجری و منتقد مقابلش مسخره‌اش می‌کنند و...

همین‌طور لحظه به لحظه تکرار تحمیق مجری و منتقد و مخاطب را ادامه می‌دهد. اینجاست که قاطعانه باید گفت جریان ضدفرهنگی مسلط بر تلویزیون ایران تلاش دارد سینما و نقد سینما را یک‌جا بی‌اعتبار کند. همان سیاستی که در مورد تئاتر و … هم دم خروسش بیرون زده است، نوعی عمل ضدفرهنگی که تنها نتیجه‌اش ایجاد سرخوردگی در علاقه‌مندان و فعالان حوزه فرهنگ است.

سوال دیگر این است حالا و در این وضعیت واکنش انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به این رویه انتخاب منتقد چیست؟ آیا مثل سه سال گذشته هیچ!

سال قبل هم همین جریان سیاست‌گذار با انتخاب منتقدانی از یک جریان خاص یک تناقض عملکرد را رقم زد. در حالی که سینمای ایران منتقد کارشناس و عالم به دانش سینما و نقد و ظرایف زمان و مکان کم ندارد. آدم‌های باتجربه‌ای که شأن و سابقه‌شان اجازه نمی‌دهد هر کلامی را به زبان بیاورند؛ اما قلاب تلویزیون سال‌هاست به فراستی گیر کرده و نقد را در سینمای ایران دچار فراستیسم فراگیر کرده است. جریانی که غیر از بدنامی برای سینما و نقد و ریزش مخاطب برنامه‌های تلویزیونی نتیجه‌ای ندارد. آدم‌هایی که به لحاظ اندیشه و عملکرد حتی دغدغه سیاست‌های فرهنگی را ندارند.

فکرش را بکنید یک عده سینماگر با همراهی بهروز افخمی، یک برنامه سینمایی برای مهم‌ترین جشنواره سینمایی ساخته‌اند به اسم «نقد سینما» اما هیچ‌کدام از خودشان یا از یکدیگر نپرسیده‌اند چرا باید دکور با طرح فریم فیلم عکاسی طراحی‌شده باشد به‌جای نگاتیو فیلم.

به ترکیب کادر نوار فیلم در عکس دقت کنید، کادر مستطیل فیلم نسبت به دنده ریل عمودی است درحالی‌که این کادر در نگاتیو سینمایی افقی است (مثل نمونه‌ای که در پایین کادر عکس آمده). به نظر برای برنامه‌ای که بر اساس نامش مدعی نقد است خطای گل‌درشتی است.

بگذریم که وضعیت رسانه ملی به گونه‌ای است که اصولاً دیگر برنامه‌هایش آدم را به تماشا هم دعوت نمی‌کند چه رسد به نقد و رفع اشکال اما دیگر خطاهایی تا این حد آشکار را هم نمی‌توان ناگفته گذاشت.

شاید بگویید چقدر در این امور دقت می‌کنی. اما واقعاً درباره محتوای برنامه‌های که اگر بخواهیم بگوییم می‌شود مثنوی ۷۰ من، دیگر راجع به خطایی که هر روز ۲ ساعت در چشممان است نمی‌توان سکوت کرد.»

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.