تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/10/26
شماره 1198 - تاریخ 1397/10/26
آخرین اخبار
نرخ انواع ارز در سامانه سنا
سازوکار استانى شدن انتخابات مجلس بررسى شد
رشد و خودکفایی کشور در بومی‌سازی صنعت کاتالیست به همت شرکت‌های دانش بنیان
از اقدامات اروپا در برجام راضی نیستیم
بانک ها تسهیلات کشاورزی را تمهیل کنند
بودجه شورای عالی استان‌ها برای سال ۹۸ مستقل می‌شود
بورس، در گیر و دار یک رخداد خودرویی
پمپئو حق دخالت در ارتباط ایران و عراق را ندارد
یارانه نقدی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را بلعید!
بیانیه پایانی پنجمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان
آیا کاهش قیمت نفت نگران کننده است؟
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: به اروپا چشم امید ندوخته‌ایم
مسکن امروز دوردست‌تر از دیروز!
ارتش و سپاه تا اضمحلال رژیم صهیونیستی دست از دست هم در نمی‌آورند
سولاری فصل بعد سرمربی رئال نخواهد بود
برنامه کامل جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به وقت ایران + نتایج
آلگری: رونالدو برای چنین بازی‌های به یووه آمده است
مبعلی دستیار افشین قطبی شد
پیشنهاد وسوسه انگیز حریف استقلال به بازیکن سابق بارسلونا
شفر مدرس فدراسیون گرجستان شد
پایان دوی نیمه ماراتن جام هرمز بانوان با قهرمانی پریسا عرب
مدیریت شهری به حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه در امور خیر بپردازد
مراجعه ۵۰ هزار شهروند به یگان‌های انتظامی پایتخت
راه‌اندازی پویش ملی مبارزه با سرطان
بازدید معاون رییس جمهور از روند ساخت بیمارستان 120 تختخوابی عنبرآباد
نظرات و ایرادات نظام پزشکی به پیش‌نویس لایحه تعزیرات قانون مجازات اسلامی
بارش برف و باران و وزش باد شدید در تهران
انتقاد استاندار تهران از استاندارد نبودن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ۱۰۰۰ مدرسه پایتخت
عاشقانه‌هایی از دل آذربایجان در تالار وحدت/ آذری‌ها خاطره ساختند
«گاندو» به زودی به ترکیه می‌رود/ ادامه تصویربرداری در اقدسیه
درخواست نام‌گذاری خیابانی به نام ابوالفضل زرویی نصرآباد
قطع شدن چندباره برنامه «تب تاب» به دلیل محتوای برنامه نبود/خط قرمزهای صداوسیما در چگونگی‌هاست
بیشترین اعتبارات به میراث فرهنگی و پژوهشگاه رسید/شرکت توسعه گردشگری ایران زیان‌ده‌ترین
شب شعر کوچه در خانه اندیشمندان علوم انسانی
حسین محب اهری بدرقه شد
سهام بانک صادرات ایران، از نقدشونده‌ترین سهام‌ها در بورس است
درخشش همراه اول در نخستین جایزه ملی تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ
تساوی در «جنگ» ایران و عراق/ عبور یوزها از خوان اول با صدرنشینی
رسانه‌ها حریم و حرم نظام جمهوری اسلامی و مردم هستند
ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خبرنگار پرس‌ تی‌وی شد
پرونده حقوق‌های نجومی به صدور حکم رسید
نظرات حاکمان جامعه باید با اکثریت قاطع مردم همخوانی داشته باشد
با استانی‌شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان قطع می‌شود
آمریکا قادر به اجماع‌سازی علیه ایران نخواهد شد
عوارض خروج از کشور زائران عتبات در سال ۹۸ افزایش پیدا نمی‌کند
حسن رسولی: دموکراسی انتخاباتی، مردم‌سالاری ایده‌آل نیست
صعود پوند در روز مخالفت مجلس انگلیس با لایحه بریگزیت
موافقت دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو
احتمال افزایش قیمت طلا درپی وتوی بریگزیت
در روند تحویل خودروها تسریع شود
کد خبر: 180867 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - 14:26
زبان لوس به‌جای قصه‌گوهای دیروز

زبان لوس به‌جای قصه‌گوهای دیروز

یک مدرس دانشگاه می‌گوید: در دوران کودکی من قصه‌گویی بود که آن‌قدر زیبا کلمات را در قصه‌ها بیان می‌کرد که من همیشه دلم می‌خواست مثل او کلمات را تلفظ کنم. اما الان بچه‌ها چنین چیزی ندارند؛ آن‌ها یک زبان لوس و بی‌هویت دارند که برای‌شان چیزی را تعریف می‌کند.

نوآوران آنلاین- اطلس اثنی‌عشری - مدرس دانشگاه - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بی‌علاقگی دانشجویان به ادبیات اظهار کرد: علت کم‌توجهی و کم‌علاقه بودن دانشجویان به ادبیات، به سال‌های قبل‌تر از آن برمی‌گردد؛ زمانی‌که این بچه‌ها به تازگی وارد مدرسه می‌شوند و کتاب‌های فارسی‌شان، کتاب‌های خوبی نیستند که ما بتوانیم فکر کنیم به مرور به ادبیات علاقه‌مند می‌شوند. سال‌های اولی که در دانشگاه تدریس می‌کردم، کتاب‌ها خیلی بد بود اما به مرور کتاب‌های خوبی هم وارد بازار شد؛ ولی این مسئله وجود داشت که بچه‌ها از ادبیات همچنان دور بودند و دوری از ادبیات رنج بزرگی است.

او افزود: بعد از آن دخترم به مدرسه رفت و تا حالا که کلاس هشتم است هر سال کلاس‌های فارسی او را بررسی می‌کنم. هرچند که کار شایسته‌ای هم در کتاب درسی انجام شده است؛ مثلا این که درسی با عنوان فرهنگ بومی آورده شده و این چیز مثبتی بوده، اما در کل کتاب‌های درسی بچه‌ها آن غنای لازم وجود ندارد، یعنی این‌که متن‌ها از واژگانی که سواد ادبی بچه را بالا ببرند بهره‌مند باشند. کتابی را گذاشته‌اند که بچه‌ قبل از این‌که نوشتن را تمرین کند، مقدمه، چکیده و نتیجه را یاد بگیرد. برای همین بچه‌های ما یاد نگرفته‌اند که انشا بنویسند. این ایرادها را باید از کتاب درسی بچه‌ها در مدرسه پیدا کنیم. علاوه بر این، بازار تست و کنکور هم بچه‌ها را کاملا از مفهوم ادبیات دور می‌کند و بچه‌ها صرفا برای نمره است که سر کلاس می‌نشینند. در مدارس همچنان می‌گویند که شعرها را ترجمه کنید مگر آدم در زبان خودش چیزی را ترجمه می‌کند. این‌قدر باید برای بچه‌ها راحت باشد تا همان‌گونه آن‌چه را که متوجه می‌شود، معنایش را منتقل کند و به انتقال یک جمله دیگر نیاز نباشد.

اثنی‌عشری با بیان این‌که علاوه بر این که ما ذوق‌مان را نسبت به ادبیات فارسی از دست می‌دهیم، حرف زدن فارسی هم دارد خراب می‌شود و بچه‌ها حروفی از کلمات را تلفظ نمی‌کنند، گفت: الان دلم می‌سوزد که بچه‌ها الگوی لازم را از دست داده‌اند و کلمات را درست تلفظ نمی‌کنند. غم بزرگی که دارم این است که ما از داشتن قصه‌گوهای خوبی که کلمات را درست تلفظ کنند محروم هستیم. در دوران کودکی من قصه‌گویی بود که آن‌قدر زیبا کلمات را در قصه‌ها بیان می‌کرد که من همیشه دلم می‌خواست مثل او کلمات را تلفظ کنم. اما الان بچه‌ها چنین چیزی ندارند؛ آن‌ها یک زبان لوس و بی‌هویت دارند که برای‌شان چیزی را تعریف می‌کند.

این مدرس دانشگاه سپس ادامه داد: خواهش می‌کنم افراد به زبان فارسی و مخرج حروف و ادای درست کلمات وفادار باشند و قصه‌گوهای خوبی تربیت کنیم که آن‌ها برای بچه‌ها قصه بگویند. این به خاطر آزمون و رقابت در مسابقات نباشد و واقعادر جان بچه‌ها بنشیند. الان ۸۰ میلیون نفر با کلام‌ فارسی سخن می‌گویند، اگر این‌ها زیبا سخن بگویند، خیلی چیزهای دیگر هم زیبا می‌شود. من وقتی یک نفر دارد حرف می‌زند آرزو می‌کنم که ای کاش درست حرف بزند.

او سپس با اشاره به کاهش هرساله علاقه دانشجویان به ادبیات، گفت: من بنا به دلیلی هر یک یا دو سال، یک ترم در دانشگاه تدریس می‌کنم و وقتی بعد از مدتی به دانشگاه می‌روم، متوجه می‌شوم هر سال بچه‌ها بی‌انگیزه‌تر می‌شوند. آن‌ها برای امتحان کتاب‌های گزیده و خلاصه که هیچ حتی جزوه هم نمی‌خوانند و می‌خواهند تا به‌ آن‌ها سوال و جواب بدهم، اما در حین تصحیح برگه‌های‌شان متوجه می‌شوم حتی آن را هم نمی‌خوانند.

اطلس اثنی‌عشری همچنین بیان کرد: من بسیار غمگین شده‌ام که چطور می‌توان دانشجویان را به ادبیات برگرداند. فکر می‌کنم اگر ما یک جاهایی داشته باشیم که به طور مستمر ادبیات را وارد زندگی کنند، شعر مولانا و سعدی را برای مردم بخوانند، نه برای آزمون و نمره بلکه برای این‌که علاقه‌مند شوند و لذت ببرند و به مفهوم ادبیات پی ببرند شاید این شرایط تغییر کند. ادبیات همه معناست و اگر کسی روحش از معنای اصلی فاصله بگیرد نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و نتیجه آن سرمایه‌داری و مادی‌گرایی می‌شود. فکر می‌کنم کلاس‌های آزاد ادبیات، مدرسه‌های ادبیات و مثنوی‌خوانی و سعدی‌خوانی و نهادهایی که آن‌ها را گسترش بدهند شاید گامی باشند در جهت این‌که این مسئله همه‌گیر شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.