تامین اجتماعی
تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/28
شماره 1239 - تاریخ 1397/12/28
آخرین اخبار
صعود تیم دونفره بانوان پینگ پنگ باز بزرگسال به یک چهارم نهایی مسابقات بین المللی عمان
آبی‌ها ترک عادت نکردند/ شروعی دوباره برای شفر!
فوتبال ایران در سالی که گذشت
اولین اکران «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو در جشنواره کن ۲۰۱۹
«سفر و گردشگری» اقتصاد را از رکود و تحریم خارج می‌کند
اصفهان شلوغ می‌شود/ افزایش ساعت بازدید اماکن توریستی
توصیه‌های ناجا برای پیشگیری از وقوع سرقت
واریز بخشی از معوقات فرهنگیان از ۵ فروردین
شهادت دو مامور پلیس در مشهد
واکنش شدید ایران به تصمیم شخصی و خلق الساعه ترامپ در مورد جولان اشغالی
چراغ نیم‌سوز عرضه نفت در بورس
تلاش دولت، مردم و کارآفرینان باید بر تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر باشد
تورهای ارزان‌قیمت، تله‌ی کلاهبرداران است
نیمی از منازل در آق قلا دچار آب گرفتگی شده است
سرمایه‌گذاران خارجی در مناطق آزاد کم شدند
نباید از تحریم‌ها بنالیم/ سال ۹۸ سال فرصت‌ها و گشایش برای ملت ایران خواهد بود
مسیر احتمالی بازار مسکن در سال ۹۸
کواکبیان: به تصویب پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت خوش بین هستم
آب را دریابیم
هیچ یک از اموال امانی مشتریان از بانک خارج نشده است
سال ۹۸، سال «رونق تولید» نام گرفت
آزادراه تهران-شمال؛ از افتتاح تابستانه فاز ۱ تا وضعیت قطعات ۲ و ۳
سال جدید، سال مهار تورم، متعادل‌کردن قیمت ارز و دوستی بیشتر با همه همسایگانمان است
رجیستری گوشی مسافران در ایام نوروز
چهار تن از مرزبانان ایرانی آزاد شدند
ماموریت ۶ گانه بانک مرکزی در سال رونق تولید
برنامه دولت برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاها چیست؟
هشدار به مسافران؛ از پرواز و قطار جا نمانید
تکرار ادعاهای ترامپ درباره ایران در پیام نوروزی
وزیر کشور: روزشمار انتخابات مجلس از فروردین شروع می‌شود
ارتقای ۲۰ رتبه‌ای دولت الکترونیک/ توسعه ۲۵۰ هزار اپلیکیشن
قدردانی عربستان از مواضع ضدایرانی پمپئو
رشد اندک معاملات مسکن
امکان بازنگری دو بار در سال بر روی حقوق و دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم
به بهانه ۲۹ اسفند؛ روز سرنوشت ساز تاریخ صنعت نفت ایران
معافیت عراق از تحریم‌های ایران ۹۰ روز تمدید شد
افزایش ۱۵ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث
نشست کمیسیون عمران با مسئولان دولتی برای اندیشیدن تمهیدات سفرهای نوروزی
کاهش قیمت سیب زمینی و پیاز در روزهای آینده
پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی از فساد جلوگیری می‌کند
۱۸ تا ۲۵ سالگی؛ اوج مصرف مواد مخدر بین جوانان
علی‌رغم عدم اجرای طرح ترافیک در نوروز، دوربین‌های طرح کاهش فعالند
تامین امنیت شهروندان در نوروز با بیش از ۲۰۰ هزار مامور پلیس
پایان یک معافیت پرحاشیه سربازی
وضعیت ترافیکی تهران در آخرین ساعات ۹۷
جریمه نقدی برای تیم استقلال تهران و فولاد خوزستان
پیروزی دختر 16 ساله ایران برابر نفر هفتم پینگ پنگ جوانان جهان
احکام مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره پرسپولیس امضاء و ابلاغ شد
کاسیاس قراردادش را با پورتو تمدید کرد
خبرسازهای ورزش ایران در سال ۹۷ چه کسانی بودند؟
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.