تامین اجتماعی
تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/02/04
شماره 1252 - تاریخ 1398/02/04
آخرین اخبار
ژیژک در برابر پیترسون؛ مارکسیسم در برابر سرمایه‌داری
رونمایی از کتاب «لاوه» در فرهنگ‌سرای رسانه
سپاه و انقلاب در برهه خطیری قرار دارند/ سپاه نعمتی بزرگ و مرکز رویش ارزش‌هاست
دولت ایران و عراق در هر شرایطی حامی و پشتیبان یک‌دیگرند
یک متهم پرونده پتروشیمی: یک سری اطلاعات غیر معمولی در کیفرخواست وجود دارد
درباره بستن تنگه هرمز بخش نظامی تصمیم می‌گیرد
رئیس‌جمهور: هم مرد دفاع و هم مرد مذاکره‌ایم
توطئه آمریکا در قضیه نفت بی‌پاسخ نخواهد ماند
بازار دو نرخی؛ راه‌حل بحران کاغذ!؟
نفت از تب و تاب افتاد
محدودسازی اینستاگرام فعلاً در دستور نیست
توهم ملتهب شدن بازار ارز برای چندمین بار رفع شد
واعظی: آمریکایی‌ها بیشتر به‌دنبال جنگ روانی هستند
امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران وجود ندارد
جزئیات تعیین نرخ ارز در بازار جدید/ حباب دلار می‌ترکد؟
عربستان نمی‌تواند خلاء نفت ایران را جبران کند
منع ساخت آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای در نیویورک
رژیم غذایی که مانع از پرخوری می‌شود
دوره بازگشت سیل‌های اخیر ایران چقدر است؟
کودکان و چالش شماره‌های اضطراری
واکنش رئیس سازمان محیط زیست به هجوم ملخ‌ها و ملخ‌خوری
ثبت احوال بنای تمدید زمان ثبت نام کارت ملی هوشمند را ندارد
احساس ضعف و بی‌حسی در صورت را جدی بگیرید
تاریخ تهران در یک مغازه بایکوت شده است
وقتی محسن تنابنده «معمولی» نیست/ آنچه از «گاو» ندیده بودیم
دو مسترکلاس ویژه در بنیاد رودکی / کنسرت برای گروه‌های برگزیده
دولت سریلانکا در صدد بازسازی آثار تخریب شده
فقط اکران فیلم‌های کوتاه کافی نیست!
چند تغییر در جوایز سینمایی «اسکار»
لئوناردو دی کاپریو در فیلم تازه دل‌تورو/ مذاکره ادامه دارد
تکلیف قهرمان لیگ جمعه مشخص می‌شود/ یک دربی بزرگ دیگر در پیش داریم
نوسان استقلال جزء اتفاقات عجیب است/ بردن پدیده کلید قهرمانی است
اتفاقات لیگ یک زننده و چندش‌آور است/ دوست دارم در شاهین بمانم
قهرمانی زودهنگام تیم ملی کشتی آزاد ایران در آسیا
بازیکنان استقلال به شفر اعتماد ندارند/ آبی‌ها به بازی برنمی‌گردند
انتظار به حق از سرمربی تیم ملی کاراته/ نباید به یک «طلا» قانع بود
شعبانی‎بهار: شانس المپیکی شدن کمانداران در بخش بانوان بیشتر است
آسان پرداخت، مجری انحصاری پرداخت الکترونیک در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
۶ محصول سایپا چهار ستاره کیفی گرفتند
برندگان جوايز 200 ميليون ريالي آخرين ماه رقابت‌هاي ليگ نوين مشخص شدند
بانک ها در راستای تقویت تولید ملی برنامه ریزی کنند
نرخ حق الوکاله بانک ایران زمین در سال 98 اعلام شد
تنوع محصولات بانک سینا برای مشتریان حقوقی
راه‌اندازی سامانه جامع بانکی مبتنی بردانش بومی و ملی «امید»
«وبصادر» در مسیر سوددهی
رشد ١١ درصدی نرخ «وبصادر» در اولین روز بازگشایی، نشان از اقبال به سهام بانک صادرات ایران دارد
افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هتلداری
تولید حدود ۳۰ درصد بذور اصلاح شده گندم و جو کشور توسط تعاونی‌های روستایی و کشاورزی
برگزاری گردهمایی گروه های دوام مردمی ستاد مدیریت بحران و هلال احمر منطقه22
ضعیف‌ترین نتایج ۲۵ سال اخیر جودو ایران در آسیا چگونه رقم خورد؟
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.