تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/04/05
شماره 1294 - تاریخ 1398/04/05
آخرین اخبار
آرامشی که داریم در بستر مقاومت است نه مذاکره
جزئیات دلالی ارز نیمایی توسط شرکت های خصولتی
پهپاد جاسوسی آمریکایی ۷ کیلومتر درون آب‌های سرزمینی ایران بود
رواج رباخواری و سفته بازی؛ پیامد اخذ مالیات از سپرده های بانکی
نباید در زندگی خصوصی مردم مداخله کرد
قهر و تحریم انتخابات زیبنده جریان اصلاح‌طلبی نیست
ترامپ: از حمله به ایران منصرف شدم زیرا اقدام مناسبی نبود
راه‌اندازی سامانه ثبت اموال مسؤولان ظرف دو ماه آینده
توضیحات وزارت اطلاعات درباره خبر منتشر شده درباره نفوذ در وزارت نفت
عملکرد سامانه‌های حاکمیتی دولت
تاج: دیگر اغماض و مسامحه برای باشگاه ها نداریم
دایی، لژیونر جدید فوتبال در سرزمین ناشناخته
ادعای عجیب علیفر درباره یورگن کلوپ و جلالی
الاهلی عربستان مشتری بشار رسن
خطر همچنان در کمین آبی‌ها
دستور جهانگیری برای قیمت‌گذاری خودرو به کجا رسید؟
ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای حذف شده برنمی‌گردد
مربیانی که هیچکدام میلیون دلاری نیستند
واکنش «ترامپ» به اعتراض کاپیتان تیم ملی زنان آمریکا به سیاست‌های وی
پرسپولیس در دو راهی ایتالیا - کرواسی
حضور کودکان مناطق محروم و حاشیه نشین در آکادمی ملی المپیک
نمره مدیران پرسپولیس ۱۰ هم نیست
پخش بیش از 13 هزار تن آسفالت در معابر منطقه 5 پایتخت
کمر تالار وحدت نشکسته است
نباید از این فرمانده صحبتی می‌شد
برانکو: اهمیتی به شکایت پرسپولیس نمی دهم
«جورج کلونی» یک داستان آخرالزمانی را فیلم می‌کند
ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار تا 15تیرماه
بررسی پرداخت حقوق نجومی در مراکز آموزشی وزارت نیرو
هواداران بد سابقه اجازه ورود به ورزشگاه‌های فوتبال را ندارند
تنش به خاطر پشت پا به جیمی‌جامپ اروگوئه‌ای
سن‌سیرو در معرض تخریب؛ پایان کار یک شمایل
غفور بهترین مهاجم و معروف بهترین پاسور لیگ ملت‌ها
تولدت مبارک لیونل مسی!
بارسلونا – نیمار؛ توافق انجام شد
باشگاه پرسپولیس راضی به جدایی علی علیپور نیست
برانکو: اهمیتی به شکایت پرسپولیس نمی دهم
تعرفه‌های پزشکی ۹۸ اصلاح می‌شوند؟
نمک دریا عامل انتقال بیماری‌های شیمیایی و عفونی
غفور بهترین مهاجم و معروف بهترین پاسور لیگ ملت‌های والیبال
نصب دوربین‌های «تشخیص چهره» برای رصد دلالان سکه و ارز
راه‌اندازی شعبه مستقل در دادسراها برای پرونده‌های محیط‌بانان
بدهی ۵۰ هزارمیلیاردی شهرداری بخاطر عدم رعایت چارچوب‌های مالی در گذشته
آغاز به کار «اورژانس اجتماعی مدارس» از مهر
ماموریت هوایی اورژانس کشور برای اهدای یک "قلب"
بازداشت و عزل دو مامور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در تهرانپارس
تاریخ بازی ایران – ژاپن مشخص شد
نمایشگر گلکسی S10 سامسونگ محافظ چشمان شما
کریم باقری؛ متفاوت‌ترین مربی ایرانی!
رونمایی ازطرح تأمین مسکن کارکنان دولت
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.