تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/06/03
شماره 1332 - تاریخ 1398/06/03
آخرین اخبار
۹ کشور به رقابت اسکار ۲۰۲۰ اضافه شدند
شاهکاری که پس از ۳۰ سال پیدا شد
سامانه نهاب در گام اول کدام حساب‌های بانکی را مسدود خواهد کرد؟
برپایی نمایشگاه بزرگ هنر اسلامی در استرالیا
ماجرای واردات لوازم آرایشی با پولِ دارو
مردم «عصر جدید» را چطور دیدند؟
انتقاد وزیر صنعت از صدور بخشنامه‌های تکراری مدیران
سواری دیزلی؛ عقبگرد محیط زیستی
نمره 15 آقای رئیس به شورای 2ساله!
آخرین روند وصول ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق شده شستا
هجمه‌های هدف‌دار علیه پزشکان / اخطار وزیر بهداشت به مجلس
افتتاح 33 هزار میلیارد تومان پروژه جدید صنعت آب و برق
ساخت ویلای آسانسوردار در ارتفاعات کلاردشت
دیگر بخشودگی کامل مالیاتی نداریم
تورم ۴۲ درصد شد
خرید گندم توسط شبکه تعاونی ها روستایی و اتحادیه های بخش کشاورزی از مرز 2میلیون 500 تن گذشت
پاسخي به توپخانه ناراستي
علمی کردن کشاورزی راهی برای رسیدن به خودکفایی و رونق تولید است
رونالدو: از اینکه مسی با بارسا همه چیز را درو می‌کرد، آزرده می‌شدم
ساکت؛ ابوالمشاغل فوتبال ایران
معاون وزیر ورزش: منعی برای حضور زنان در رویدادهای ملی ورزشی نداریم
روزهای سخت استراماچونی درایران
تمجید فدراسیون جهانی بسکتبال از تیم ملی ایران
ال‌جی با عرضه اپلیکیشن مجهز به دستیار صوتی، کنترل لوازم‌خانگی هوشمند متصل به اینترنت را راحت‌تر از گذشته کرد
فروشگاه اینترنتی اُکالا موفق به کسب گواهی‌نامه شرکت خلاق شد
کارت اعتباری معیشتی به رانندگان فعال حمل و نقل عمومی شهری ارائه می شود
لزوم اخذ دو سوم آرای نمایندگان برای احیای وزارت بازرگانی
با ثبات نرخ ارز قیمت کالاها کاهش می‌یابد
«پسرکشی» به پایان رسید
تغییر ۸۰ تا ۹۰ درصدی نمایندگان در مجلس بعد
حق‌شناس: رئیس‌جمهور وعده‌های انتخاباتی خود را مرور کند
ربیعی: آن‌ها که پای صندوق رأی رفتند، درست انتخاب کردند
افشاگری مفاسد نباید پتکی برای کوبیدن بر سر جناح های سیاسی شود
ظریف: ایران به دنبال درگیری نظامی نیست
فرصت ویژه و تکرارنشدنی بخشودگی 100 درصدی جرایم مالیاتی در سال رونق تولید
تفاهم برای تقویت زمینه های همکاري با دانشگاه پيام نور
راه‌اندازی اولین سیستم‌های بانکداری متمرکز در بانک مسکنراه‌اندازی اولین سیستم‌های بانکداری متمرکز در بانک مسکن
امضای تفاهم نامه برای اجرای طرح اقدام ملی
تسهیل خدمات بانکی به روشندلان
عمل به مسئولیت اجتماعی، نقطه قوت بانک ملی ایران
آغاز ثبت نام جشنواره عکس «نمای ملی» بانک ملی ایران
چقازردی: برنامه اصلی بانک حمایت از واحدهای تولیدی است
بانک صادرات ایران به دانشجویان دانشگاه پیام نور وام قرض‌الحسنه دانشجویی پرداخت می‌کند
امروز روز حمایت بیشتر از دولت و خدمت بیشتر به مردم است
برنامه های سومین رویداد بزرگ «تهران هوشمند» اعلام شد
روحانی: با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود
روحانی: آبراه‌های بین المللی برای همه باید امن باشد
محسنی اژه‌ای: باید از امروز به فکر پرونده خودمان باشیم
شمخانی: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست، وادار کردن ما به تسلیم است
تاکید رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت برجام
کد خبر: 180696 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - 18:39
نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است
رئیس انجمن قطعه سازان در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

نفس های صنعت خودرو به شماره افتاده است

آرزو قادری /روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- صنعت خودروسازی در همه کشورها از جمله صنایع مهمی به شمار می رود که حیات آن در گروی شرایط مناسب برای ادامه فعالیت است. این صنعت در کشور ما با توجه به این که بخشی از مواد اولیه تولید آن از طریق واردات تامین می شود، با هزینه های بالایی در مسیر تولید مواجه است. در چنین شرایطی ضروری است که دولت با در اختیار قرار دادن ارز دولتی به خودروسازان، آن ها را در ادامه مسیر کمک کند. از دیگر نکات مهمی که باید دولتمردان موردتوجه و در اولویت قرار دهند، آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری کنونی است. تداوم شرایط کنونی و قیمتگذاری توسط دولت موجب می شود تا خودروسازان با توجه به بالا بودن هزینه تولید به تدریج به ورشکستگی برسند و مجبور به تعدیل نیروهای خود شوند که این امر به افزایش شمار بیکاران نیز منجر می‌شود.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجف منش، رئیس انجمن قطعه سازان کشور و همچنین رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو روزهای متلاطمی را طی می کند و مدام شاهد هشدارهایی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص هستیم که دولت باید فکری به حال صنعت خودروسازی کشور کند تا بیش از این در باتلاق مشکلات فرو نرود. به نظر شما چرا در شرایط کنونی وضعیت بازار خودرو آشفته شده است؟

علت اصلی این است که قیمتگذاری خودرو توسط دولت صورت می گیرد و این قیمت چون پایین در نظر گرفته می شود با ضرر و زیان های بسیار زیادی خودروسازان را مواجه می کند؛ به طوری که تولیدکنندگان دیگر قادر به پرداخت پول قطعه سازان نیستند و در نتیجه این امر قطعه سازان نیز به شدت تضعیف شدند؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون 37 درصد از نیروهای انسانی شان را به ناچار تعدیل کردند. علاوه بر این نوسانات بازار ارز نیز موجب شد تا شاهد افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان باشیم. خودروسازان برای تهیه مواد اولیه ای که عموماً از خارج وارد می شود نیازمند پرداخت هزینه ها به دلار هستند و همین امر زمینه افزایش قیمت ها را در این بازار فراهم می کند. خودروسازان نیز چاره ای جز بالا بردن قیمت ها ندارند. به همین دلیل بعضاً شاهد افزایش روزانه قیمت ها در بازار خوردو خواهیم بود. در چنین شرایطی باید گفت که خودروسازان قصوری ندارند؛ چراکه خودشان نیز با هزینه های بالا در مسیر تولید مواجه هستند. از این رو نباید نگاه منفی نسبت به تولیدکنندگان داشته باشیم. بازار خودرو نیز همچون سایر بازارها به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار است و از این آشفتگی تأثیر می پذیرد.

 

* نقش دلالان را در بروز آشفتگی های بازار خودرو را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

نمی توان به طور قاطع همه مشکلات را گردن دلالان انداخت، اما باید گفت که واسطه گران و سودجویان نیز در بروز آشفتگی های بازار خودرو بی تقصیر نیستند. قیمت هایی که در بازار تعیین می کنند موجب می شود ناآرامی هایی ایجاد شود که رفع آن ها زمان بر است و در وهله اول مردم آسیب می بینند.

 

*  به نظر شما بازار خودرو کشش افزایش قیمت را دارد؟

اگر افزایش قیمت خودرو به ندرت و هر ازچندگاهی در ایران رخ می داد می‌توان گفت که امکان افزایش قیمت را بازار دارد، اما در شرایطی که حتی به طور روزانه شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم نمی‌توان گفت که بازار کشش افزایش قیمت را دارد؛ چراکه به اتفاقی همیشگی تبدیل شده است.  

 

* دولت باید چه سیاست هایی در پیش گیرد تا مشکلات صنعت خودروسازی رفع شود و تولیدکنندگان بتوانند همچون گذشته به تولید بپردازند و با افزایش قیمت ها نیز مواجه نباشیم؟

به نظر من دولت باید در راستای ایفای نقش حمایتی خود شرایطی را فراهم کند که تولید خودرو بیش از این زیان ده نباشد تا انگیزه برای فعالیت خودروسازان ایجاد شود و از دیگر سو مردم نیز قدرت خرید داشته باشند؛ چراکه اگر قیمت ها به همین ترتیب بالا برود و زیان‌دهی خودروسازان نیز به سریالی تکراری تبدیل شود قطعاً این بازار با رکودی عمیق مواجه خواهد شد؛ رکودی که با تورم همراه است و خودروسازان را در تنگنا قرار می دهد.

 

* آیا آزادسازی قیمت خودرو راهکار مناسبی برای رفع مشکلات این صنعت است؟

آزادسازی قیمت خودرو اقدامی است که در بسیاری از کشورها صورت می‌گیرد؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تداوم روند انحصار در بازار خودرو راهگشا نیست. در کشور ما نیز روال به همین صورت است تا زمانی که دولت قیمت ها را در بازار تعیین کند، خودروسازان همچنان زیان‌ده خواهند بود و نهایتاً شرایط به گونه ای پیش می‌رود که عطای تولید را لقایش می بخشند. در چنین شرایطی باید فاتحه صنعت خودروسازی را در کشور خواند؛ از این رو ضروری است که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی قیمت ها در بازار خودرو اقدام کند.   

 

* برخی اعتقاد دارند که مشکلات صنعت خودروسازی کشور به تحریم ها بازمی‌گردد. شما هم چنین اعتقادی دارید؟

بیش از تحریم ما دچار خودتحریمی در داخل هستیم. حتی زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شد، اما صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود؛ از این رو به طور قاطع نمی‌توان گفت که همه مشکلات به تحریم های بین المللی گره خورده است. اعمال تحریم‌های خارجی در شرایطی تامین کننده اهداف دشمنان کشورمان است که در داخل نیز زیرساخت ها مناسب نباشد و دلالان نیز با جولان در بازار امکان حرکت طبیعی را از بازار سلب کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.