بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز
آرامگاه خشایارشا در تهدید است؟
مجمع تشخیص مصلحت لایحه حمایت از خانواده را تعیین تکلیف کرد
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
کد خبر: 180132 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - 14:57
افول اخلاقی و بی‌علاقگی به ادبیات
یک مدرس ادبیات عنوان کرد

افول اخلاقی و بی‌علاقگی به ادبیات

یک مدرس ادبیات می‌گوید: به نسبت دهه‌های قبل، اقبال عمومی به سمت درس ادبیات زیاد نیست، که این به سیاست‌های آموزش و پرورش و سیستم آموزشی ارتباطی ندارد و به تغییراتی مربوط است که در جامعه اتفاق افتاده و همراه با کم‌توجهی به فضایل اخلاقی و ارزش‌های انسانی است.

نوآوران آنلاین- دکتر بهرام افضلی، مدرس ادبیات دانشگاه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت علاقه‌مندی فراگیران درس ادبیات در کلاس‌ها اظهار کرد: من از اوایل دهه ۷۰ شروع به تدریس کردم که آن دهه، دهه‌ای طلایی بود و دانشجو به دنبال مسائل ادبی و اخلاقی می‌رفت و از شنیدن شعرها و داستان‌های درس ادبیات همانند شعر  «علی ای همای رحمت» و یا «رستم و اشکبوس» لذت می‌برد. اما در دهه ۸۰ این مسئله کم‌رنگ شد و حتی برخی فداکاری‌هایی که در متن‌ها آمده بود، در برخی از فراگیران اثربخشی مطلوب را نداشت و در این مسئله، مسامحه نسبت به مسائل انسانی و اخلاقی دیده می‌شد. در دهه ۹۰ این اوضاع حادتر شده است.

رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل استان آذربایجان غربی سپس در پاسخ به این سوال که معلمان چگونه می‌توانند در دانش‌آموزان علاقه‌مندی به ادبیات را به وجود بیاورند، گفت: قبلا سواد و دانش معلم، دانش‌آموزان را تحت تاثیر خود قرار می‌داد؛ یعنی باسوادی و فضل معلم برای آن‌ها بسیار مهم بود و دانش‌آموزان تحت‌تاثیر آن قرار می‌گرفتند. به قول دکتر سیروس شمیسا، در کتاب نقد ادبی، در معنی فضل تغییر و تحولی شگرف رخ داده است؛  اما چیزی که شاید امروزه دانش‌آموزان را می‌تواند به خود جلب کند، سواد رسانه‌ای و به‌روز بودن معلم است، نسبت به پیشرفت‌های علمی که در جامعه جهانی روی داده است و آن ‌وقت است که دانش‌آموز، معلم را هم‌گام با خود احساس می‌کند. معلم اگر بتواند خودش را به جایی برساند که دانش آموز احساس نکند دانش رسانه‌ای معلم از او عقب‌تر است، موفق خواهد شد.

او همچنین درباره کیفیت کتاب‌های درسی ادبیات بیان کرد: در دهه ۷۰ دکتر محمدرضا سنگری و تیم تالیفات او، تغییراتی بنیادین و اساسی در کتاب‌های درسی ادبیات دادند که روشی علمی و هدفمند بود. ایشان برای اولین‌بار کتاب‌های درسی ادبیات را بر اساس ژانر یا انواع ادبی تقسیم‌بندی، تدوین و تالیف کردند. هنوز هم که هنوز است کتاب‌های جدیدالتالیف از نظر محتوایی، روشمند و خلاقانه است و ارزش‌های ملی، انسانی و اخلاقی در آن‌ها وجود دارد و چیزی در این زمینه کم نگذاشته‌اند. اما ما مشکل سرانه مطالعه در جامعه داریم و همین حتی شامل کتاب‌های درسی هم می‌شود، یعنی حتی کتاب‌های درسی هم کم‌تر خوانده می‌شوند و این موضوع در همه رشته‌ها همین‌طور است.

بهرام افضلی در ادامه گفت: برای دانش‌آموزان، نگرش پژوهشگرانه به موضوع برداشت عبثی است؛ به عبارت دیگر پژوهش، کاری تخصصی است و نباید انتظار پژوهش، به معنی واقعی، از دانش‌آموزان داشت؛ اما همیشه در کلاس‌ها افرادی بوده‌اند که ما به موفقیت آن‌ها در حوزه ادبیات امیدوار بوده‌ایم. دانش‌آموزان اگر انگیزه، علاقه و استعداد کافی داشته باشند، حتما در زمینه‌ خلاقیت‌های ادبی موفق خواهند شد؛ اما متاسفانه مدارس ما از نظر دانش آموز یک‌دست نیست و دانش‌آموزان را جداسازی کرده‌اند و شرایطی به‌وجود آمده که اجتماع اغلب دانش‌آموزان بااستعداد و ممتاز در مدارس خاص و برخوردار است و اجتماع دانش‌آموزان ضعیف و متوسط در مدارس کم‌برخوردار، که این کار را برای معلمان سخت می‌کند و تبعات آموزشی و تربیتی دارد. صاحب‌نظران علوم تربیتی، تفکیک دانش‌آموزان را روشی غیرعلمی می‌دانند، زیرا نتیجه تربیتی مطلوبی ندارد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.