بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز
آرامگاه خشایارشا در تهدید است؟
مجمع تشخیص مصلحت لایحه حمایت از خانواده را تعیین تکلیف کرد
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
کد خبر: 179834 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۷ - 15:13
ترس دیرین دانشجویان از درس «ادبیات»
یک مدرس دانشگاه عنوان کرد

ترس دیرین دانشجویان از درس «ادبیات»

مریم کهنسال می‌گوید: در کلاس‌های ادبیات سعی می‌کنم ترس دیرین دانشجویان از ادبیات، به لذت خوانش متن و درک ساده و بی‌آلایش متون دل‌انگیز و سرشار از اندیشه‌های نیک تبدیل شود.

نوآوران آنلاین- این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان علاقه‌مندی دانشجویان به درس ادبیات و کلاس‌های آن گفت: شوربختانه باید گفت در سال‌های اخیر، به مرور می‌توان دید که به طور چشمگیری از میزان علاقه و البته آگاهی عمومی دانشجویان نسبت به دانش ادبیات کاسته می‌شود. بی‌تردید نمی‌توان واژه «تنفر» را در رابطه با احساس دانشجویان به این درس به کار برد؛ اما آن‌چه غیرقابل انکار است بی‌تفاوتی و بی‌انگیزه بودن دانشجویان نسبت به «ادبیات» به عنوان «درس عمومی» است.

او با بیان این‌که ریشه این بی‌علاقگی را باید از دوران دبیرستان و شاید پیش از آن و البته در دوران کنکور و چگونگی تدریس و خواندن این درس به عنوان یک درس تستی کنکوری جویا شد، افزود: این نکته نیز قابل توجه است که بسیاری از دانشجویان حتی تعریف درستی از رشته  تخصصی خود ندارند، چه برسد به این‌که در درس‌های عمومی گرایش و آگاهی داشته باشند.

کهنسال در پاسخ به این‌که به‌عنوان یک مدرس ادبیات چه کار کرده است تا این درس جذابیت بیشتری برای دانشجویان داشته باشد، بیان کرد: در رابطه با دانشجویانی که این درس را به عنوان «ادبیات عمومی» می‌خوانند، معمولا تلاش می‌کنم در برخی جلسات، کلاس را به صورت یک کارگاه آموزشی پیش ببرم و دانشجویان را در مباحث ساده و دل‌نشینی که آن‌ها را بیزار نمی‌کند و پس نمی‌زند با کلاس همراه کنم، تا لذت خوانش متن و لذت ادبیات را بدون ترسِ دانستن آرایه‌های ادبی و ... تجربه کنند.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز همچنین در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل پرهیز دانشجویان از خوانش متن و دنیای ادبیات، افزون بر تکراری و یک‌سویه بودن مطالب درسی کتاب‌های فارسی عمومی، مواجه شدن آنان با تعداد بسیاری از آرایه‌های ادبی و سال‌شمارهای زندگی شاعران و نویسندگان است که دانشجویان هرگز نه ضرورت آن را درک کرده‌اند و نه به درستی آن‌ها را آموزش دیده‌اند؛ بنابراین در کلاس‌های فارسی عمومی، متون ادبی را تنها با هدف درک ساده‌ متن و آشنایی با زیبایی‌های کلامی آن بدون تکیه بر اصطلاح‌های ادبی دشوار و البته تمرین خوانش متن ادامه می‌دهیم. به مرور که دانشجویان با این روش بیشتر با کلاس و با درس ادبیات انس می‌گیرند به فراخور توانمندی و علاقه‌های هر گروه، مقالاتی در رابطه با موضوع‌های موردعلاقه آنان به عنوان کار گروهی و کار جانبی کلاس، با هم می‌خوانیم و یاد می‌گیریم.

مریم کهنسال در ادامه درباره تاثیر ادبیات بر رشته‌های مختلف و زندگی فردی و اجتماعی افراد گفت: ادبیات مسیر آشنایی با زبان و تفکر یک جامعه در طول تاریخ است و زیربنای هویت ملی هر فرد را می‌سازد. انسان‌ها با هر گرایش و تخصصی، بی‌نیاز از گفتن و شنیدن و درک متقابل نیستند. هرچه میزان آگاهی افراد در زمینه واژگان و گستره‌ کاربرد و تاثیر عاطفی آن بیشتر باشد، بهتر می‌توانند با مخاطبان خود در هر گرایش و تخصصی ارتباط برقرار کنند.

کهنسال سپس با اشاره به این‌که ادبیات افزون بر گستره واژگانی، افراد را با زبان سخته و سنجیده آشنا می‌کند، گفت: جامعه‌ای که مردم در آن با کلام درست، بجا و همراه با ادب، سخن می‌گویند به مرور به سمت آرامش و امنیت حرکت می‌کند. ادبیات راه آشنایی با اندیشه‌های گوناگون و توانایی کاربرد واژه‌ها برای انتقال افکار و دانش‌ها است. چگونه ممکن است کسی حقوق‌دان خوبی باشد در حالی که زبان و قابلیت‌های آن را نمی‌شناسد و چنین است در تمامی رشته‌ها و کارها.

او افزود: در آثاری که از ادبیات کلاسیک برای ما باقی مانده است، موارد بسیاری می‌بینیم که بخش‌هایی از کتاب‌ها، به آداب سخن گفتن و رفتار و گفتار نیک در هر شغلی اختصاص دارد؛ این نشان از توجه بزرگان علم و ادب این سرزمین به این مقوله مهم دارد. درک متقابل وابسته به ارتباط کلامی است، چه از طریق خوانش متن، چه از طریق گفت‌وگوی رویارو، بنابراین هیچ‌کس بی‌نیاز از دانش زبان و ادبیات نیست.

این مدرس دانشگاه در ادامه از تجربیات خود گفت و درباره میزان امیدواری‌ای که به دانشجویانش برای آینده‌ای بعد از کلاس‌های درسش دارد، اظهار کرد: تجربه‌ دل‌نشین تدریس ادبیات نشان داده است که همواره وقتی ادبیات را آن‌گونه که باید، و به شیوه‌ای که برای دانشجویان قابل درک باشد، می‌خوانیم، آن‌ها به شوق می آیند و به دنیای ادبیات قدم می‌گذارند و برای بودن در کلاس و خواندن و لذت بردن و آموختن از دریای بیکران شعر و داستان و ... انگیزه پیدا می‌کنند؛ بنابراین همیشه این امید در من بوده و هست که کسانی که به کلاس می‌آیند با شوق و انگیزه و آگاهی آن را ادامه دهند.

او در پایان خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگو، متمرکز بر درس ادبیات به عنوان یک درس عمومی گفت‌وگو کردیم. سخن گفتن درباره‌ دانشجویانی که ادبیات را به عنوان رشته‌ تخصصی می‌خوانند مجال دیگری می‌طلبد؛ اما این را بگویم که همیشه و همیشه به دانشجویان به عنوان پژوهشگرانِ آینده‌ ادبیات ایران امیدوارم.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.