بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 178488 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۹ - 12:00
«زار» مثل بیماری قند می‌ماند!

«زار» مثل بیماری قند می‌ماند!

«تا خودت مثل من نباشی نمی‌توانی متوجه شوی که زار یعنی چه؟ من نسلی به اینجا رسیدم، از پدربزرگ و مادر بزرگ به مادرو پدر، عمو، دایی و...هیچ وقت این کار را از کسی که غریبه باشد نگرفته‌ام. زار حسی منتقل می‌شود. شاید مردم آن را از من گرفته باشند اما من نه. زار هم مثل بیماری، ارثی است و به این شکل به اعضای دیگر خانواده منتقل می‌شود».

نوآوران آنلاین- ماما کاظمیه، مامای زار است و از زمانی که چشمانش را باز کرده این کار را پدر و مادرم انجام می‌دادند. پدرش ۷۲ ساله بوده که با مادرش ازدواج می‌کند. او هم بابای زار بوده و نوبان و تنبوره (یک ساز آفریقایی) داشته که مامازار هنوز هم آن را نگه داشته است. خواهر کوچک‌ترش هم با او در مراسم زار حضور دارد.

ماما، ۵۲ سال دارد و در آبادان زندگی می‌کند. سوار هواپیما و آسانسور هم نمی‌شود، چون خاطره بدی دارد و سال‌های دور درِ آسانسور روی او قفل شده و تا این خاطره از ذهنش بیرون برود، همچنان به زمان نیاز دارد و هنوز هم نتوانسته در این زمینه به خودش کمک کند.

او توانایی درمان خودش را دارد اما معتقد است اینکه کسی بتواند او را درمان کند، کار دشواری است. کسی را ندیده که بتواند ماما را مثل خودش درمان کند. او معتقد است فقط مادرش که ۲۷ سالی از فوت آن می‌گذرد، توانایی درمانش را داشته است. حتی سفر به راه‌های دور هم برایش دشوار بوده است با این حال خیلی به خودش کمک کرده تا بتواند این کار را انجام دهد.

مامای زار می‌گوید: بعضی‌ها زار دارند و متوجه آن نیستند. کسی که دچار زار می‌شود، سرگردان است، فکرش کار نمی‌کند. من هم نمی‌خواستم در این ماجرا باشم اما انتخاب شدم. حتی اگر مادرم در آن موقعیت من را برای این کار انتخاب نمی‌کرد، می‌خواستند که به مردم بیمار کمک کنم. درست است که پول می‌گیرم اما در عوض خیلی انرژی می‌دهم تا یک بیمار حالش خوب شود. هیچ وقت هم نمی‌گویم چقدر پول دهند، خودشان هر مبلغی که توانایی‌اش را داشته باشند می‌دهند.

ماما کاظمیه مدعی است کاری که انجام می‌دهد با پزشکی که انرژی درمانی می‌کند، تفاوت چندانی ندارد اما در آیین زار کارهای دیگری هم مثل قربانی در قبرستان انجام می‌شود.

او انگشترهایی دارد که از سنگ‌های قیمتی با انرژی‌های متفاوت ساخته شده. روی یکی از انگشترها نیز اسامی خدا، حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) نوشته شده که به گفته ی او «اگر آنها را نشناسی نمی‌توانی هیچکس دیگر را بشناسی». وقتی این انگشترها را دست بیمارانش می‌کند، به بهبود آنها کمک بیشتری می‌کند.

ماما قبل از شروع مراسم زار، سفره‌ای پهن می‌کند، عود و اسپند دود می‌کند زیرا وقتی از زار برای کمک به بیماران دعوت می‌کند باید از او پذیرایی هم کند. مراسم زار یکی از آیین‌های درمانی مردم جنوب ایران است. در ایران از نام «زار» به صورت کلی به تمامی گونه‌های آیین درمانی تسخیرزدایی استفاده می‌کنند اما این آیی، گونه‌های مختلفی دارد. از  نظر مردم بومی، زار، موجوداتی ماورایی هستند و به زمین تعلق ندارند، می‌توانند در جسم و جان انسان‌های زمینی وارد شوند و آنان را دچار بیماری‌های مختلفی کنند. افرادی که به زار دچار شده‌اند و توسط بابا یا مامای زار درمان شده‌اند از آن پس اهل هوا نامیده می‌شوند.

در باور مردم جنوب، بیماری اهل هوا باید در یک آیینی که با موسیقی همراه است؛ پس از ارتباط باباها یا ماماهای زار با موجوداتی که فردی را تسخیر کرده‌اند و تقدیم کردن قربانی به زار ، درمان شوند. آیین‌های زار اسامی مختلفی مثل سادات، مشایخ، بحری، حبشی، جنگلی، نوبان و پری و غیره دارند. همچنین زارها مسلمان و غیر مسلمان دارند و برخی از آنها ممکن است برای کمک به بیمارشان او را تسخیر کرده باشند.

ماما کاظمیه معتقد است آیین زار، نوری است که هیچ وقت خاموش نمی‌شود حتی با شهری شدن و سرعتی که تکنولوژی در پیش گرفته است وقتی که شب می‌رسد همان چراغی که نور می‌دهد نیز روشن می‌شود.   

او گاهی مجبور است هر روز مراسم زار را انجام دهد. اما این کار در ماه محرم و صفر حرام است. حتی اگر بیمار اورژانسی داشته باشد، بدون موسیقی زار، بیمار را به صبر تشویق می‌کند تا سنگینی محرم و صفر تمام شود. حتی اگر جایی ماما یا بابای زاری از دنیا رفته باشد، بعد از اجازه بابا یا ماماهای دیگر کارشان را ادامه می‌دهند زیرا زندگی ادامه دارد.

چهار دختر و چهار پسر ماما برای انجام این کار امتحان پس داده‌اند. آنهایی که انتخاب شوند این کار را ادامه می‌دهند و آنهایی هم که انتخاب نشوند، مسیر زندگی خودشان را می‌روند.

سمیه یکی از دخترها که شماره مادرش را به اسم «گوهر نایاب» در تلفن همراهش ثبت کرده است، می‌گوید: قبلا از کاری که مادرش انجام می‌داده خجالت می‌کشیده است زیرا گاهی او را مسخره می‌کردند اما حالا اوضاع فرق کرده است.

او که همیشه در مراسم زار حضور دارد، معتقد است بسیاری از آدم‌ها در گوشه و کنار  شهر دچار زار هستند اما متوجه بیماری‌شان نیستند و خجالت می‌کشند درباره آن صحبت کنند، حتی فکر می‌کنند اگر پیش روانپزشک بروند دیگران به آنها برچسب دیوانگی می‌زنند، یا ممکن است پزشک به آنها بگوید باید در بیمارستان بستری شوند. مادرم می‌گوید می‌خواهم کاری کنم کسی که این بیماری را دارد و نقابی را که به صورتش زده است بردارد و بتواند برای درمان خودش کاری انجام دهد. مادرم می‌خواهد به آنهایی که دچار زار شده‌اند کمک کند به همین دلیل من به او افتخار می‌کنم.

مراسم زار تا جایی مورد توجه مردم جنوب ایران است که نویسنده‌ها و کارگردان‌های برخواسته از این سرزمین در نوشته‌ها و قاب‌هایشان آن را جا داده‌اند. غلامحسین ساعدی در کتاب «اهل هوا» و ناصر تقوایی در مستند «باد جن» از این جمله هستند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.