بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/04
شماره 2454 - تاریخ 1403/02/04
آخرین اخبار
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
جمع آوری بیش از ۷ هزار کیلو پسماند غیرمجاز در سطح منطقه ۱۷/ساماندهی زباله گردها
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
۶۰۵ اصله درختچه یاس‌هلندی درخاک منطقه۲ تهران ریشه می‌دوانند
مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
اجرای طرح «الگوی خدمت» در محور منطقه ۱۶
احداث همراه سرا در منطقه ۱۲ اجرایی می شود
ساماندهی پارک موتورسیکلت ها در خیابان لاله زار جنوبی
بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
پرداخت 146 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال 1402
پرداخت 146 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال 1402
بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
پرداخت بیش از۳۰۰ میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در یک ماهه سال۱۴۰۳
پرداخت بیش از۳۰۰ میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در یک ماهه سال۱۴۰۳
پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
نشست هم‌اندیشی معاونین، مدیران و رؤسای شعب بیمه ملت برگزار شد
نشست هم‌اندیشی معاونین، مدیران و رؤسای شعب بیمه ملت برگزار شد
دریافت گواهی سازگاری با محیط ‌زیست برای چهارمین سال پیاپی توسط تلویزیون‌های LG OLED evo
افزایش 5.5 درصدی تولید مس تصفیه شده جهانی
نصب ۲۸۴ عدد تجهیزات پارکی در بوستان های منطقه ۲۱
بازسازی و مرمت تابلوهای هشدار دهنده ۹ بوستان و مخازن ژئوممبران بوستان های منطقه ۲۱
توسعه محله محروم ارم در دستور کار سریع همه بخش های مدیریت شهری قرار گرفت
اجرای طرح فوریتی ساماندهی آسیب های اجتماعی در منطقه ۵
۲ مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر احداث می‌شود
اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی در محلات منطقه ۱۳
ارائه خدمات رایگان پزشکی و سلامت در محلات منطقه۱۳
آغاز به کار 26 ایستگاه‌ تندرستی همزمان با هفته سلامت در منطقه 13
آشکارسازی المان های ترافیکی در بزرگراه های منطقه 19
آغاز عملیات پایش فضای سبز برای کنترل آفات و عوامل خسارت زا در منطقه 19
نواختن زنگ تحرک ایستگاه های ورزش شهروندی با حضور خانواده شهدای ورزشکار در منطقه ۱۹
برپايي ايستگاه حال خوب سلامت همراه با تدارک 70 برنامه سلامت محور در منطقه 19
اجرای طرح مرمت، پاکسازی و نوسازی نقاشی‌های دیواری و جداره‌های شهری در شش نا‌حیه
بازدید میدانی از ٣ بوستان ورشو، هنرمندان و لاله با حضور مسئولان
اجرای طرح نفس های تازه شهر در منطقه ۴
هم افزایی دستگاه های اجرایی منطقه 3 در اجرای طرح"ساماندهی آسیب های اجتماعی"
پاکسازی پاتوق معتادین متجاهر در طرح "ساماندهی آسیب های اجتماعی"
افتتاح و بهره برداری از ۲۷ پروژه شهری در #منطقه۲ تهران
با اقدامات جهادی و انقلابی گامی موثر در تقویت و نشاط مساجد برداشته خواهد شد
کد خبر: 178477 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۹ - 11:03
تبدیل تهدید به فرصت در فضای مجازی با ارتقای سواد رسانه ای

تبدیل تهدید به فرصت در فضای مجازی با ارتقای سواد رسانه ای

ارتقای سواد رسانه ای و تولید محتوا مطابق با نیاز های روز در جامعه می تواند عملیات روانی دشمن را خنثی کند و اعتماد ملی به رسانه های بومی را افزایش دهد. از این رو لازم است با طراحی یک برنامه مدون و همه جانبه در فضای مجازی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

نوآوران آنلاین- به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، در دنیای کنونی آموزش سواد رسانه ای به شهروندان مفهومی کلی به شمار می رود که به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است و می توان آن را به آموزش شیوه های بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در یک جامعه و به طور عام در جامعه جهانی می توان اطلاق کرد.



همچنین سواد رسانه ای را می توان به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی دانست که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام ها به اشکال مختلف از انتشار گرفته تا اینترنت، فراهم می کند. در واقع سواد رسانه ای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل می دهد و کسب مهارت های ضروری تحقیق و بیان عقاید شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضروری می داند تا با ژرف اندیشی و برنامه ریزی دقیق و سنجیده نسبت به آموزش آن و استقرار یک نظام کارآمد، جهت تربیتِ شهروندی مناسب با ضرورت های عصر جهانی شدن در کشور اقدام های لازم را انجام دهد. به عبارت دیگر سواد رسانه ای به فرد اجازه می دهد با دنیای اطلاعات در تعامل باشد و هوشمندانه نیازهای اطلاعاتی خود را شناسایی، جستجو و بهره برداری کند.

بر پایه آمارها سطح سواد رسانه‌ای در مناطق شهری بزرگ در ایران 22.9 درصد در مناطق حومه شهر 18 درصد، در شهرهای کوچک 18.9 درصد و در مناطق روستایی 17.9 درصد است. سطح سواد عمومی رسانه ای ایرانی ها نیز در سطح جهان عدد 12 از 100 است. بنابراین ضرورت دارد سواد رسانه ای و آموزش آن به شکل جدی مورد توجه سیاستگذاران در سطح کلان کشوری قرار گیرد تا بتوان معایب و مزایای آن را مورد ارزیابی قرار داد. این مفهوم اجتماعی شدنِ پله پله است که نقش وسایل نوین ارتباطی را بیش از گذشته پر رنگ می کند و بهره مندی از سواد رسانه ای را الزامی می سازد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در گفت وگو با «مهدی آرکونتن» کارشناس ارتباطات و
مشاور رسانه ای کمیسیون اصناف مجلس شورای اسلامی، ضرورت ارتقای سواد رسانه ای را در سطح جامعه از زوایای مختلف بررسی کرد. در ادامه این گفت وگو می خوانیم:

** رسانه های ارتباطی بستری نوین برای تبادل اطلاعات
سواد رسانه ای از جمله مفاهیمی در حوزه ارتباطات است که با گسترش رسانه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان بستری نوین برای تبادل اطلاعات از حدود ده سال قبل در ایران بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. سنجش میزان تاثیر ارتقای سواد رسانه ای بر تقویت توسعه سیاسی و فرهنگی جامعه نیازمند، تعریف مفهوم سواد رسانه ای است. به عنوان مثال، شما هنگام خرید یک دستگاه تلویزیون، همراه آن کاتالوگی را دریافت می کنید که نحوه راه اندازی و امکانات محصول خریداری شده را به شما آموزش می دهد، با ارجاع همین مصداق به مفهوم سواد رسانه ای می توان به تعریف آن رسید، یعنی مخاطبی که در مقابل حجم انبوهی از اطلاعات، شایعات و اخبار قرار گرفته با استفاده از سواد رسانه ای است که می تواند به مقیاسی برای درستی و نادرستی محتوای ارائه شده دست پیدا کند و خود را از تاثیرات مخرب شایعات و اخبار نادقیق مصون دارد.

بر همین پایه در شرایطی که ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در میان اعضای جامعه ایرانی گسترش می یابد، عدم برخورداری از سواد رسانه ای مشابه رانندگی در یک اتوبان پرخطر بدون داشتن گواهینامه ی رانندگی است زیرا سواد رسانه ای یاد می دهد که کدام پیام رسانه ای امن و کدام پیام انحرافی و خطرناک است و در نقطه مقابل بی سوادی رسانه ای باعث می شود تا ندانیم کدام پیام قابل اعتماد و کدام پیام فریبکارانه، جعلی و دروغ است.

** استفاده از کالاهای فرهنگی به میزان سودمندی تربیتی
امروزه خانواده‌ها با حجم عظیمی از رسانه‌ها و کالاهای فرهنگی روبرو هستند که توجه ویژه به سواد رسانه‌ای، به انتخاب و استفاده آگاهانه خانواده‌ها در مصرف رسانه‌ها و کالاهای فرهنگی در محیط خانواده کمک می‌کند و موجب می‌شود که والدین هر فیلم، بازی، پویانمایی یا رسانه مجازی را تنها به دلیل جذاب و سرگرم کننده بودن برای فرزندان خود خریداری یا در منزل استفاده نکنند و در انتخاب هر رسانه و کالای فرهنگی هم به میزان سودمندی تربیتی آن و هم به ویژگی‌های رشدی فرزندان خود توجه کنند. در راستای این رویکرد، مدارس کشورهایی مانند ژاپن و کانادا سواد رسانه ای را از سنین پایین به دانش آموزان آموزش می دهند تا در انتخاب محتوای رسانه ای مورد نیاز خود گزینشی عمل کنند و از آثار مخرب آن بکاهند و این مهارت‌ها به آنها کمک می‌کند تا بتوانند از میان حجم انبوه اخبار و اطلاعاتی که از سوی رسانه‌ها به آنها داده می‌شود اخبار صحیح را از ناصحیح تشخیص دهند و خود را در برابر آسیب‌های ناشی از مواجهه با داده‌های ناصواب مصون بدارند.

** ارتقای فرهنگ رسانه ای در جهت افزایش شعور اجتماعی مخاطبان
دانش و آگاهی جامعه از اخبار دقیق می تواند ضمن ارتقای فرهنگ رسانه ای، شعور اجتماعی مخاطبان را نیز افزایش داده و به توسعه فرهنگی و در نهایت توسعه سیاسی کشور منجر شود و از آنجایی که در جریان جنگ جهانی دوم و پس از آن دوران جنگ سرد، رسانه ها نقش ویژه ای را در سیاست های بین المللی بازی کردند، می توان به این نتیجه گیری رضایت داد که ارتقای سواد رسانه ای یک جامعه و تولید محتوا مطابق با نیاز های رسانه ای مخاطب هدف می تواند عملیات روانی دشمن را خنثی کرده و اعتماد ملی را به رسانه های بومی افزایش دهد. اکنون لازم است بیش از گذشته به این مساله توجه کرده و با طراحی یک برنامه مدون و همه جانبه اولا مانع از گسترش آسیب های بی سواد رسانه ای شد و ثانیا با افزایش سواد رسانه ای جامعه ایرانی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.