تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/01
شماره 1220 - تاریخ 1397/12/01
آخرین اخبار
امکان دریافت موجودی کارت های ملی و آینده در آپ فراهم شد
تقدیر رییس ستاد اجرایی فرمان امام از بانک پارسیان در پشتیبانی مالی برتر طرح های اشتغال زای برکت
رئیس کل بیمه مرکزی:دقت و حساسیت در قراردادهای بزرگ بیمه ای یک ضرورت است
کسب «جایزه سال تحول دیجیتال ایران» توسط فناپ
منکر بزرگ، دروغ گفتن برخی مسؤولان به مردم است
استیضاح رئیس جمهوری به مصلحت کشور نیست
همه نسبت به بیانیه رهبر انقلاب برای گام دوم انقلاب احساس مسؤولیت کنند
پارسایی: بازار خودرو ساماندهی نشود وزیر صنعت استیضاح می‌شود
دادستان تهران: برای تحکیم نهاد خانواده خلاء قانونی نداریم
صعود پالادیوم به ۱۵۰۰ دلار/ طلا رکورد جدید زد
فروش غیرقانونی فناوری هسته‌ای به ریاض، ریاکاری واشنگتن را برملا کرد
یقیناً قیمت خودرو پایین می‌آید
زمینه‌چینی کنگره برای تحریم‌های جدید ضدایرانی
زندگی ایده‌آل نمی‌خواهیم، معیشت کارگران را حفظ کنید
دولت نمی‌خواهد با نرخ دلار بازی سیاسی کند
علت نوسان اخیر دلار چیست؟
هیچ کدام از متقاضیان واردات گوشت با هم فرقی ندارند
مجوز واردات هواپیما صادر شد
اختصاص یک هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان برای بیمه قالی‌بافان در سال ۹۸
از توییت وزیر ارشاد برای موسیقی تا آرزوی سلامتی برای شجریان
آغاز داوری بخش دانشجویی جشنواره‌ی پویانمایی تهران از فردا
چند کتاب تازه منتشر شد
«بدون تماشاگر» تا 7 اسفند ماه تمدید شد
رونمایی از کتاب فرهاد فخرالدینی همراه با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران
ادبیات می‌تواند جامعه را نقد کند؟
آغاز سریال ۳۰۰ قسمتی میکائیل شهرستانی در رادیو
حاشیه‌ نگاری بر نهمین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر / از تعجب تا سرگرمی
یک آمار رسمی از وضعیت مخاطبان سینما
فدراسیون عوامل «مجله‌ وزنه‌برداری» را تغییر داد؟
جویندگان طلا جمجمه‌ ۵۶۰۰ ساله کشف کردند
رونمایی از مستند پرتره منوچهر آذری با یادی از فرهنگ مهرپرور
ارکسترهای مان را با استاندارد جهانی نمی‌توانیم مقایسه کنیم
اعتراض به رجا: چرا فروش آنلاین بلیت مدام قطع می‌شود
«قصر شیرین» میرکریمی هم گزینه اکران نوروزی شد
۱۸ اثر ایرانی در حراج کریستیز دوبی
نکاتی خواندنی از آمار و هزینه‌های اسکار ۲۰۱۹
تأثیر غرب در موفقیت نویسنده‌های روس در ایران
لوریس چکناواریان: همایون خرم در تمام کنسرت‌های من شرکت می‌کرد
این سهم جهانی شدن را هم از همدان می‌گیرند!
شاگردان شاهین‌طبع به دنبال جبران شکست
شاهین طبع: می‌خواهیم با ترکیب و کیفیت متفاوتی در جام‌جهانی باشیم
تمجید سایت نیجریه‌ای از شروع خوب اوساگونا در ذوب‌آهن
باریوس از صحبت‌های سردار آزمون درباره کی‌روش پرده برداشت
واکنش سلطانی‌فر به انتخاب جانشین کی‌روش و حذف حدادی از تیم ملی بسکتبال
برانکو: در آسیا از هیچ تیمی نمی‌ترسیم/ طرفدار پنالتی چیپ نیستم!
شیوع مشکلات روانی در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی
حفرگودال برای بُز دزدی
تغذیه کارکنان در محیط کار باید چگونه باشد؟
تجمیع خطوط پلیس 110 در تمام استان‌ها به جز دو استان
حمله یک فرد مهاجم به عابران در "مارسی"
کد خبر: 178252 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۶ - 14:23
دلایل شکست ایران از بازار لباسِ ترک‌ها/برندهایی که دوست دارند ترک معرفی شوند
تولیدکنندگان پوشاک مردانه مطرح کردند؛

دلایل شکست ایران از بازار لباسِ ترک‌ها/برندهایی که دوست دارند ترک معرفی شوند

نوسان بازار ارز چالش‌های زیادی را متوجه تولیدکنندگان پوشاک کرده است چنانکه قیمت پوشاک مردانه میلیون تومانی شده است و ۴۰ درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

نوآوران آنلاین- سال‌هاست که پوشش لباس چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان از اهمیت زیادی برخوردار شده است. هرچند کت و شلوار پوشش رسمی مردان ایرانی است اما تولیدکنندگان این حوزه با توجه به نظر و خواسته مخاطبان، سعی می‌کنند طرح‌های بازار پسند را ارائه دهند.

طراحان مد تلاش می‌کنند تا لباسی که طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و دل‌انگیزی باشد، آن‌ها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود. آن‌ها برای انجام این مهم محدوده‌ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، الگوها و سبک‌ها را در اختیار دارند. اما تولیدکنندگان در ایران با چالش‌های دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، این چالش‌ها از تهیه مواد اولیه مانند پارچه و ملزومات دوخت گرفته تا قیمت تمام شده و نوسان بازار ارز و تاثیر آن در قیمت‌ها را شامل می‌شود.

منصور الیاسی (مدیرعامل شرکت تولیدی پوشاک مردانه ال سی من L C MAN) با اشاره به آنکه محصولات برند خود را در سال ۱۳۶۰ در ترکیه تولید می‌کردند، گفت: در آن سال‌ها بخشی از محصولات تولیدی را در ترکیه و بخش دیگر را در بازار ایران به فروش می‌رساندیم اما بعدها بخشی از آن کارخانه را به ایران منتقل کردیم و اکنون تمام کارخانه را با تمام تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید و به روز دنیا به ایران منتقل کرده‌ایم و توانستیم کارخانه‌ای را برپا کنیم که به جرات می‌توانم بگویم، در ترکیه تنها ۴ کارخانه مانند آن است. حتا ۱۵ نفر از استادکاران را از ترکیه به ایران آوردیم که اکنون ۳ نفر از آنها که طراح و الگوپرداز، سرپرست خط و استادکار هستند را در ایران نگهداشتیم.

او درخصوص چرایی انتقال کارخانه تولید پوشاک از ترکیه به ایران گفت: همیشه در ترکیه با فعالان این صنعت درخصوص کشورمان بحث می‌کردم و دوست داشتم تمام این کارها را در کشور خودمان انجام دهم. از این رو با همراهی برادرم کارخانه را با سرمایه‌ای در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به ایران منتقل کردیم.

تولید پوشاک در ترکیه راحت‌تر است

به گفته الیاسی،‌ تولید پوشاک در ترکیه راحت‌تر انجام می‌شد چراکه همه امکانات برای توسعه این بخش فراهم بود. دولت با تولیدکنندگان همراهی می‌کرد، این درحالی است که در ایران با چالش‌ها و مشکلات متعدد همراه هستیم. ناچار هستیم بسیاری از ملزومات و مواد اولیه را از ترکیه وارد کنیم. البته تولید پارچه در ایران خوب شده است اما همچنان در این حوزه مشکل داریم و بخش اصلی ملزومات داخل کت‌های مردانه را از آلمان وارد می‌کنیم چراکه درحال حاضر چنین ملزوماتی در ایران تولید نمی‌شود.

۱۵۰ میلیون تومان برای غرفه

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: دولت ایران از تولیدکننده حمایت نمی‌کند چنانکه تا آنجا که بتواند از ما بیمه و مالیات می‌گیرد. هیچ امکاناتی که بتوانیم کارمان را راحت‌تر انجام دهیم، در اختیارمان قرار نمی‌دهد. به طور مثال کشوری مانند ترکیه برای شرکت در نمایشگاه‌ها، تسهیلات خاص ارائه می‌دهد و تمام هزینه‌ها را متقبل می‌شود حتا هزینه شرکت در نمایشگاه‌های کشورهای همسایه مانند ازبکستان، روسیه و... را فراهم می‌کند؛ این درحالی است که ما برای شرکت در ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران (ایران مد ۲۰۱۸) حدود ۱۵۰ میلیون تومان جهت غرفه هزینه کردیم. دولت باید از تولیدکننده حمایت کند و شرایط حضور در نمایشگاه‌های خارجی را بوجود آورد اما هیچیک از این اتفاقات در ایران نمی‌افتد.

او ادامه داد: اکنون ۲۰ نمایندگی در سراسر کشور داریم که ۹ نمایندگی آن در تهران است که به طور میانگین ماهانه حدود ۳ میلیارد تومان فروش دارند. البته باتوجه به فعایت حدود ۵۰۰ نفر پرسنل در مجموعه، می‌توان گفت که پرداختی ما نیز بسیار زیاد است. در این میان مشکلات بسیار زیادی با بیمه داریم چراکه تا دو سال پیش با در نظر گرفتن ماده ۸۰، تخفیفاتی شامل حال ما می‌شد که با برداشتن این ماده در قانون جدید، هزینه‌های هنگفتی گیربانگیر ما شده است. چنانکه ماهانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بیمه پرداخت می‌کنیم.

طراحان ایرانی،‌ الگو و کوک را نمی‌شناسند

این تولیدکننده پوشاک مردانه درخصوص مشکلاتی که در حوزه طراحی لباس مردانه با آن روبه رو هستیم، گفت: در این حوزه با مشکلات زیاد روبه رو هستیم چراکه طراحان ایرانی،‌ الگو و کوک را نمی‌شناسند. امروزه در صدد آموزش تعداد طراح هستیم تا بتوانیم این نیاز را تامین کنیم.

الیاسی درخصوص سلیقه مخاطبان ایرانی و گرایش به طرح‌ها و لباس‌های خاص گفت: این روزها کوک‌هایی مانند اسلیم فیت مورد توجه جوانان ایرانی است همچنین به کت و شلوار مردانه کمبین علاقه‌مند هستند. در این میان قیمت تک‌فروشی کت و شلوارها از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

او با اشاره به آ‌نکه نوسان بازار ارز و شرایط اقتصادی کنونی سبب شد تا قیمت محصولات خود را ۴۰ درصد افزایش دهیم، گفت: قیمت محصولات اولیه ۳ برابر شده است. اما قیمت را به این اندازه افزایش ندادیم. از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش یافته و با وجود تورم موجود، حقوق‌ها تغییر نکرده، با کاهش ۴۰ درصدی فروش محصولات خود روبه رو شده‌ایم.

اسلیم فیت و کمبین

رحیم چگینی (مدیرعامل گروه صنعتی زاگرس) درخصوص طراحی پوشاک مردانه که ازجمله مهم‌ترین بخش‌های تولیدی آنهاست، گفت: مدتی است دانشگاه واحد علمی کاربردی در بخش طراحی لباس را راه‌اندازی کردیم چراکه اعتقاد راسخ به بخش طراحی داریم و معتقد هستیم اگر واحد تولید پوشاک، بخش طراحی نداشته باشد سایر بخش‌ها هیچ خواهند بود.

او ادامه داد: در حوزه طراحی پوشاک مردانه نیاز است تا از یکسو به سلیقه مخاطب توجه شود و از دیگر سو برای جامعه، مدسازی شود. می‌توان مدلی جدید و خوب را طراحی و به مخاطب معرفی کرد. در لباس‌های کلاسیک، سرعت مد بالا نیست و سرمه‌ای، طوسی و مشکلی رنگ غالب هستند. اما در لباس‌های جوانان طراحی‌های متنوع را شاهد هستیم و اسلیم فیت را ترجیح می‌دهند. همچنین کارهای کمبین (ترکیبی از کت و شلوار و جلیقه) را می‌پسندند.

این تولیدکننده پوشاک با اشاره به چالش‌هایی که در عرصه تولید پوشاک با آن روبه رو هستند, اظهار کرد: تولید سر تا پا چالش است. در این میان با شرایطی که پیش آمد و با افزایش نرخ ارز، تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش با مشکل روبه رو شده‌است چراکه سرمایه مورد نیاز برای گردش باید ۴ برابر شود تا بتوان در بازار باقی ماند. همه خریدها نقدی شد و افزایش قیمت‌ها مشکلات بسیار برایمان بوجود آورد. البته نوسان ارز، فرصتی هم بوجود آورد که می‌توانیم به صادرات بیاندیشیم. عراق و روسیه می‌توانند بازارهای خوبی برای فروش محصولات ما باشند.

قیمت مواد اولیه ۴ برابر اما قیمت محصولات ۲ برابر شد

به گفته چگینی، قیمت مواد اولیه تولید پوشاک ۴ برابر شده است اما قیمت محصولات ما ۲ برابر شد و سعی کردیم تا آن اندازه افزایش قیمت نداشته باشیم. در این میان قیمت کت و شلوارها از یک میلیون تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. البته افزایش قیمت‌ها سبب شد تا فروش کاهش داشته باشد و درحال حاضر فروش محصولات ما ۴۰ درصد کاهش یافت.

این تولیدکننده پوشاک خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه معمولا خانم‌ها و آقایان به همراه یکدیگر برای خرید به فروشگاه‌های پوشاک مراجعه می‌کنند از این رو بر آن شدیم تا ۳۰ درصد تولیدات خود را در حوزه بانوان طراحی کنیم چراکه خانم‌ها دقیق‌تر و هستند و می‌توانند به خرید سرعت بخشند. در این میان سبد خرید کامل خواهد شد.

خریداران به دنبال شلوارهای ترک هستند

هومن علیزاده که چهارمین نسل از تولیدکنندگان یکی از برندهای پوشاک مردانه است و برند تولیدی خود را از اجدادش به ارث برده، با اشاره به طراحی و تولید لباس برای آقایان گفت: طی سال‌های گذشته انواع  شلوارهای جین کتان و پیراهن‌های مردانه را در چرخه تولید  خود قرار داده‌ایم در این راستا با توجه به موقعیت بازار و بررسی اجناسی که در ترکیه و سایر کشورها  عرضه می‌شود، طرح مورد نظر برای تولید خود را درنظر می‌گیریم  چنانکه می‌توان گفت جنس‌های ما هیچ تفاوتی با جنس‌های ترک ندارد.

 او در پاسخ به این سوال که آیا در طراحی پوشاک مردانه از طرح‌های پوشاک ترک کپی‌برداری می‌شود، گفت: سعی می‌کنیم از طرح‌های ترک، الگوبرداری کنیم چراکه مخاطبان ما تمایل دارند جنس ترک بخرند. البته اکنون برند ما در میان آقایان شناخته شده است و می‌دانند پوشاک ایرانی از جنس‌های ترکیه‌ای بهتر است. با این وجود همچنان افرادی هستند که به دنبال خرید اجناس ترک هستند حتا می‌توان گفت ۵۰ درصد مخاطبان پوشاک مردانه همچنان به دنبال اجناس ترک هستند البته این آمار در گذشته ۹۰ درصد بود و ما نیاز داریم تا برند و پوشاک ایرانی را به مخاطبان بشناسانیم.

 علیزاده با اشاره به اینکه قیمت شلوارهای جین در حال حاضر از ۱۱۰ هزار تومان شروع می‌شود، گفت: با وجود آنکه  فروش ما به صورت عمده است اما با توجه به نوسانات بازار ارز شاهد افت شدید در فروش محصولات هستیم و  طی سال جاری حدود ۵۰ درصد کاهش در فروش داشتیم. این در حالی است که صفر تا صد محصولات ما در ایران تولید می‌شود اما به دلیل گران شدن پارچه ناچار شدیم قیمت محصولات را افزایش دهیم. قبل از افزایش قیمت دلار همین شلوارها را حدود ۷۰ هزار تومان می‌فروختیم.

نبود زیرساخت برای تولید مواد اولیه پوشاک ایرانی

طی ماه‌های گذشته تغییر قیمت پارچه و پنبه تاثیر زیادی در افزایش قیمت پوشاک داشت. چنانکه رضا شیری که فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی است و سال‌ها تجربه در عرصه منسوجات و تولید پارچه را کارنامه کاری خود ثبت کرده درخصوص نوسان قیمت پارچه و گرانی آن گفت:  با توجه به وضعیت بازار  تولید پوشاک ایران ۱۰۰ درصد به محصولات خام  و مواد اولیه خارجی وابسته است چراکه در ایران  زیرساخت‌های لازم برای تولید پنبه که مواد اولیه تولید نخ برای تولید پارچه محسوب می‌شود وجود ندارد.  مواد شیمیایی برای رنگرزی و تکمیل روند تولیدی پارچه وجود ندارد. قدرت تولید آن را نداریم یا آنکه  برخی افراد نمی‌خواهند که ما بتوانیم در تولید این محصولات به خودکفایی برسیم.

او با اشاره به آنکه این روزها بیشتر مواد اولیه تولید پوشاک با ارز آزاد وارد کشور می‌شود این امر در قیمت نهایی تولید پوشاک تاثیر ذار خواهد بود گفت: از یک سو نرخ خیاطان افزایش یافت و به خیاطان افغان وابسته شدیم و از دیگر سو تولیدکنندگان پوشاک با چالش‌های متعددی از بیمه و مالیات گرفته تا رقابت با محصولات خارجی مانند پوشاک ترک روبه روهستند. چنانکه ۹۰ درصد پوشاک که در بازار موجود است قاچاق است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.