تامین اجتماعی
تامین اجتماعی بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1398/01/28
شماره 1249 - تاریخ 1398/01/28
آخرین اخبار
اختصاص ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات به سیل زدگان کشور
بازگشایی تقاطع" آبشناسان – کوهسار"در غرب تهران
میدان قدس "گذر سلامت" می شود
برون سپاری ماموریت های غیر حاکمیتی نهاد ناظر صنعت بیمه
رمز یکبار مصرف را از «بام» فعال کنید
اعلام ساعات کار شعب بانک آینده در نیمه اول سال 1398
پرداخت ٥ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک کارگشایی در سال 97
برنامه های بورس کالای ایران در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه
حضور فعال و گسترده بیمه ایران در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
امکان کشف روزانه قیمت محصولات پتروشیمی با معاملات گواهی سپرده کالایی
تسهیلات افق موسسه اعتباري ملل تمدید شد
حمایت از اتحادیه سراسری گیاهان دارویی برای رونق تولید و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی
کدام کشورها بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارند؟
محور ایلام به مهران برای ورود زائران اربعین حسینی ایمن سازی می شود
تقدير استاندار ايلام از اقدامات و خدمات‌رساني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در سيل اخير
رئیس قوه قضائیه: مردم نگران جبران خسارات سیل نباشند
نفوذ پیامک‌های تبلیغاتی به سیستم هشدار در بحران!
علوی: وزارت اطلاعات از مردم و برای مردم است
چینی‌ها پای حرف خود می‌ایستند؟
با لغو مصوبه برج باغ 2 هزار باغ باقی مانده شهر تهران حفظ شد
رحیمی: تلاش برای منتفی کردن CFT و پالرمو موضع دشمنان را تقویت می‌کند
باشگاه مشتریان بانکداری شرکتی در بانک مسکن بزرگتر شد
خروج از چالش بیکاری با حمایت از تولید داخلی
منبع جدیدی که جای نفت ونزوئلا را می‌گیرد
امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری‌های نظامی بین ایران و عمان
طرح تقویت جایگاه سپاه و لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه؛ دستور کار هفته آینده مجلس
آخرین نتایج "جشنواره عیدانه ناواکو" اعلام شد
دستور مدیرعامل بانک ملت برای افزایش کمک به سیل زدگان خوزستانی
سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند
برای علیرضا داودنژاد و "مصائب شیرین‌"اش
قطع همکاری "پروفسور" با پرسپولیس؟/ برانکو: بعداً خواهیم دید چه می‌شود
رکورد شکنی مرکز ارتباط ملت در پاسخگویی به مشتریان
ارایه انواع خدمات بانکی در همراه بانک پاسارگاد
حمایت از سیل‌زدگان استان ایلام از اولویت‌های بانک توسعه تعاون است
افزایش نقدشوندگی بازار بدهی با عملیات بازار باز
خرید شارژ تلفن همراه با تکانک بانک سینا
بیمه پایه یک میلیون مددجوی شهری به بیمه سلامت واگذار شد
راهبردهای بازسازی و تعمیر منازل مددجویان آسیب‌دیده از سیل اعلام شد
لوح تقدیر همایش سراسری رضایت‌مندی مشتری به ایرانسل رسید
دورخیز بانک صادرات ایران برای «جهش بزرگ»
​کارگاه طراحی پوستر با موضوعات نظام بانکی و خدمات بانک صادرات ایران برگزار می‌شود
کمک نقدی ٢٥ میلیارد ریالی مشتریان و کارکنان بانک صادرات ایران به مناطق سیل زده
تبادل اطلاعات بین دستگاه های مرتبط باید بی واسطه و برخط باشد
بازنده اصلی سیاست‌های شتابزده اقتصادی مردم هستند
خودروسازان قیمت تولیدات شان را به حاشیه بازار نزدیک کنند
کوچک تر شدن سفره های مردم؛ پیامد بی تدبیری مسؤولان
افزایش حقوق‌ها با ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی قابل جبران است
تقاضا برای خرید خودرو در سال 98 کاهنده خواهد بود
اقتصاد را به سوی رقابت پذیری هدایت کنیم
دستیابی به تراز تجاری مطلوب با دیگر کشورها؛ منوط به رونق تولید
کد خبر: 178200 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۵ - 16:53
ظرفیت‌های شرق؛معطل اتصال به شبکه ریلی/لزوم اجرای دستور رئیس‌جمهور

ظرفیت‌های شرق؛معطل اتصال به شبکه ریلی/لزوم اجرای دستور رئیس‌جمهور

تاکید رئیس جمهور بر لزوم اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، نشان دهنده اهمیت اتصال ریلی جنوب شرق هم از لحاظ ترانزیت و هم از نظر رونق معادن سیستان و بلوچستان است.

نوآوران آنلاین- اخیرا رئیس جمهور بر لزوم تسریع در اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تأکید کرده است؛ اتفاقی که می تواند ظرفیت های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان پس از تکمیل این خط آهن استراتژیک و برقراری ارتباط میان بزرگترین بندر جنوب شرق کشور با سایر بخش های اقتصادی و مراکز عمده بار در داخل و همچنین جایگاه ترانزیت ریلی را نمایان کند.

حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه در جلسه هیات دولت با اشاره به اهمیت استان سیستان و بلوچستان از لحاظ استراتژیک گفت: این استان از یک دیدگاه پیشانی و مهم‌ترین استان کشور است. همچنین چابهار هم برای ما و کشورهای همسایه و هم برای کشورهای همسایه شمالی و شرقی اهمیت دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه چابهار گفت: در این مقطع فکر می‌کنم، بندر چابهار و راه‌آهن برای ما یک اولویت بسیار بزرگی باشد و باید وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سازمان و برنامه بودجه به این نکته توجه کنند.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه مسأله راه‌آهن و اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری هم از لحاظ ترانزیت و احیاء استان و هم توسعه چابهار بسیار مهم است گفت: البته در کنار اتصال ریلی، بخش معدن هم آنجا می‌تواند رونق یابد. در کنار کرمان که به بهشت معدن معروف است، سیستان و بلوچستان هم می‌تواند بهشت معادن باشد. معادن زیادی آنجا وجود دارد و باید بیشتر از آن بهره‌برداری و استفاده شود.

سید میثم لاجوردی، کارشناس حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر، توسعه ظرفیت معدنی سیستان و بلوچستان، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در سیستان و بلوچستان، بهره وری بیشتر و ایجاد تحول عظیم در ترانزیت کشور را از جمله دستاوردهای مهم اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور عنوان کرد. 

۱. ظرفیت معدنی سیستان‌وبلوچستان معطل زیرساخت ریلی

استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۰ میلیارد تن ذخایر قطعی و ۲۰ میلیارد تن ذخایر احتمالی، ۵ درصد ذخایر معدنی کشور را در خود جای‌داده است. در این استان سالانه به‌طور متوسط ۳ و نیم میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود.

نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اخیرا در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها از وجود ۳۴۸ معدن کشف‌شده در این استان خبر داده و گفته بود که ۲۱۷ مورد آن فعال، ۹ معدن در حال تجهیز و بقیه نیمه فعال هستند.  

لاجوردی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل عدم بهره‌برداری از این ظرفیت معدنی در استان سیستان‌وبلوچستان نبود زیرساخت مناسب حمل‌ونقلی به خصوص حمل‌ونقل ریلی است زیرا اولین مرحله پس از استخراج مواد معدنی، انتقال آن به مراکز فرآوری است. با توجه به حجیم و سنگین بودن مواد استحصالی از معدن، بهترین شیوه برای حمل و نقل آن‌ها استفاده از خطوط ریلی است. زیرساختی که فقدان آن در شرق کشور بیش از مناطق دیگر احساس می‌شود.

۲. کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار بعد از تکمیل خط ریلی

اتصال ریلی چابهار به زاهدان امکان دسترسی به شبکه ریلی کشور را فراهم می‌کند. امری که سبب کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در استان سیستان‌وبلوچستان می‌شود. در صورت وقوع این امر، توسعه منطقه‌ای و ایجاد اشتغال پایدار در این استان بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

۳. بهره وری بیشتر تنها بندر اقیانوسی کشور با اتصال به شبکه ریلی

از دیگر مزایای تکمیل این خط می‌توان به اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی اشاره کرد. بندر شهید بهشتی با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن به دلیل عدم اتصال به ریل و شبکه بزرگراهی کشور عملکرد پایینی داشته است به نحوی‌که در مدت ۱۰ سال گذشته هیچ گاه ظرفیت این بندر به بیش از ۲.۵ میلیون تن نرسیده است.

این درحالی است که از لحاظ جغرافیایی موقعیت این بندر استثنایی بوده و در آستانه ورود به آب‌های آزاد قرارداد. همچنین آبخور این بندر بیش از ۱۵ متر بوده و مناسب پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر اقیانوس پیماست. این بندر نسبت به بندر شهید رجایی عرض پایین‌تری داشته و ۳۰ ساعت دریایی نزدیک‌تر است که این مزیت باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی برای صاحبان بار خواهد شد.

۴. تحول عظیم در ترانزیت کشور

علاوه بر مزایا و اثرات توسعه منطقه‌ای اشاره شده، با تکمیل خط آهن چابهار ـ زاهدان و اتصال بندر به ریل، دو مؤلفه اصلی برای احیای ترانزیت در کریدور شمال ـ جنوب فراهم خواهد شد.

اهمیت رشد ترانزیت به قدری است که علاوه بر درآمدهای ارزی برای کشور، ارتباط مستقیمی با ایجاد منافع مشترک بین‌المللی داشته و از این طریق می‌توان هزینه‌های اعمال تحریم‌های ظالمانه را برای تحریم کنندگان افزایش داد.

طبق گزارشات منتشر شده تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱ میلیارد تن کالا از کانال سوئز میان آسیا و اروپا جابه جا شده است که طبق مطالعات صورت گرفته عبور بار از مسیر رقیب این کریدور ترانزیت دریایی، که از ایران می‌گذرد می‌تواند ۴۰ درصد در زمان سیر کالا و ۳۰ درصد در هزینه‌های مربوطه کاهش ایجاد کند.

از سوی دیگر با ساخت این محور مقدمات دسترسی کشورهای محصور در خشکی واقع در آسیای میانه و تسهیل روابط تجاری میان هند و افغانستان فراهم می‌شود که در این صورت درآمدهای ارزی حاصل را برای کشور قابل توجه می کند.

 

محدودیت منابع مالی اصلی‌ترین بهانه برای عدم تکمیل پروژه

لازم به ذکر است که تکمیل این خط ریلی با طولی بالغ‌بر ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ مصوب شده است. با وجود تأکید کارشناسان و مسئولین بر تکمیل این پروژه به دلیل کمبود منابع مالی و در اولویت قرارنداشتن میان سایر پروژه‌های کشور بعد از گذشت ۸ سال، این پروژه پیشرفتی نزدیک به ۴۰ درصد داشته است.

لاجوردی در این زمینه گفت: حل این مشکل تنها از دو مسیر قابل انجام است:

راه حل نخست این است که با در نظر گرفتن مزایای کلان اقتصادی و سیاسی حاصل از بهره‌برداری این خط ریلی، این پروژه در اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و با تخصیص مناسب بودجه، سرعت پیشرفت و تکمیل پروژه افزایش یابد.

راه‌حل دوم استفاده از مشارکت عمومی ـ خصوصی است. باتوجه به حجم تقاضای بالای کالا برای عبور از این خط ریلی، با اخذ تعرفه‌های کنونی در مسیرهای موازی می‌توان ثابت کرد سرمایه‌گذاری در این پروژه توجیه مالی دارد و بدین‌صورت می‌توان با مشارکت بخش غیردولتی کیفیت و سرعت اجرای آن را بهبود بخشید.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.