نوآوران آنلاین- غلامرضا مرتضوی، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: اگرچه اکنون موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما تلاش شده تا در تولید قطعات خودرو، بومیسازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این درحالی است که در ماههای اخیر با ترک خودروسازان خارجی، تلاش شده تا همکاریها با خودروسازان داخلی بیشتر شده و تامین بازار نیز به خوبی صورت گیرد.
مجموعه قطعهسازی عظام تشکیل شده از 12 شرکت زیرمجموعه است. تمام این شرکتها بهصورت تخصصی در حوزه تولید انواع قطعات خودرو فعال هستند و باتوجه به اینکه در حوزه دانش بهطور جدی فعالیت داشتهاند، از این نظر در نوع خود منحصربهفرد هستند. شرایط و ساختاری که از لحاظ بومیسازی در این شرکتها ایجاد شده، بسیار ایدهآل است. فضاهایی که این گروه در آنها فعالیت میکند، از نظر صنعتی و تخصصی، صنعت خودرو را تحتتاثیر خود قرار میدهد.
با این وجود درحالحاضر موانع و چالشهایی مانند اعمال تحریمهای اقتصادی بینالمللی و برخی مشکلات داخلی در این صنعت ایجاد شده که روند توسعه و تولید را تحتشعاع قرار داده است. این یکی از عوامل مهمی است که باعث شده این گروه قطعهسازی نتواند از تمام ظرفیت موجود بهدرستی استفاده کند.
وی افزود: در حال حاضر که مقام معظم رهبری جنگ واقعی را جنگ اقتصادی اعلام کردهاند، بیش از هر زمان دیگری شاهد نقشآفرینی تولیدکنندگان هستیم؛ این در حالی است که در جنگ اقتصادی، علاوه بر تلاش تولیدکنندگان، دولت باید تمامی قوانین و مقررات را مطابق با قواعد جنگ اقتصادی تنظیم کند؛ به این معنا که قوانین باید تغییر کرده تا چرخه تولید به حرکت درآید و متوقف نشود.
در زمینه مواداولیه تلاش فراوانی برای تامین و تولید این مواد در داخل کشور شد. با این حال همچنان بخشی از مواداولیه مورد نیاز، وارداتی است که برای تامین این بخش، با مشکل جدی مواجه هستیم. اگر راهکارهای قانونی و اجرایی برای تسهیل واردات انجام نشود، بیشک خطوط تولید با توقف روبهرو خواهد شد. از آنجا که قطعات این شرکت برای صنعت خودرو بسیار استراتژیک بهشمار میروند، عواقب توقف تولید، دامن صنعت خودرو و خودروسازان کشور را نیز خواهد گرفت.
به گفته مرتضوی، البته ما امکان خرید قطعات از تامینکنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است که تولید متوقف نشود؛ بنابراین از سایر تامینکنندگان خرید میکنیم، پس باید راهکارهای اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری کنیم. البته باید این را در نظر گرفت که هم اکنون ما با ۵۰ درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به کار هستیم و بنابراین اگر فضا مساعد باشد، حتما تلاش خواهیم کرد تا با ظرفیت حداکثری کار کنیم.
وی اظهار داشت: اگر راهکارهای مناسبی برای حمایت از قطعه سازان در نظر گرفته نشود، ممکن است که در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشکل شوند، این درحالی است که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خطوط تولید خود کار کردهایم و در سال ۹۷ برخی از خطوطی در این صنعت به بهره برداری میرسد که می تواند ارزبری را کاهش دهد. این درحالی است که برخی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.
در گروه عظام امروز بیش از 5هزار نفر بیمهشده مستقیم درحال فعالیت هستند و حدود 30هزار نفر نیز پیمانکارانی هستند که به این مجموعه خدماترسانی میکنند. بر این اساس بدنه اشتغالزایی این گروه شامل نزدیک به 35هزار نفر است. اما متاسفانه با توجه به شرایط موجود، امروز فقط با 50درصد ظرفیت، درحال تولید هستیم.
این تولیدکننده قطعات خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که در جنگ اقتصادی کمک کرده و در کنار سایر بخشهای حاکمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه سازی تلاش کنند. هم اکنون مشکلاتی را در چرخه تامین مواد اولیه داریم که امیدواریم حل شود.
وی اظهار داشت: بر روی کارخانه های قطعهسازی سرمایهگذاری شده است؛ این درحالی است که ظرفیت اینکه به صورت سه شیفت کار کنیم وجود دارد.
همچنین محسن کرباسچی، عضو دیگر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: هم اکنون هفده میلیون خودرو در کف خیابانها مشغول به تردد هستند که عمدتا آنها تولید ایران بوده و نیاز به تامین قطعه دارند. بنابراین نیاز به توزیع قطعات داریم که در شرایط کنونی این نیاز احساس میشود که بتوانیم کالای خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه کنیم.
گروه قطعهسازی عظام بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده قطعات و یکی از متحدان استراتژیک دو خودروساز کشور است. همچنین تامین بازار مصرف خودروهای سواری سراسر کشور از جمله فعالیتهای این گروه بهشمار میرود. بنابراین برای اینکه قطعات مستقیم و بدون واسطه به دست مصرفکننده برسد، شبکه بزرگی شامل 200 نمایندگی در کل کشور ایجاد کردهایم. این نمایندگان محصولات را مستقیم از شرکتها دریافت کرده و مستقیم به خردهفروشان، مکانیکها و مصرفکنندگان عرضه میکنند.
به این ترتیب 30درصد این بازار را در اختیار داریم و بعد از ایساکو، بزرگترین تولیدکننده و عرضهکننده قطعات خودرو در کشور هستیم. در این میان یکی از موضوعاتی که برای هیچ تولیدکنندهای خوشایند نیست، افزایش قیمت تمامشده و قیمت عرضه محصولات است. اما این اتفاق امروز در صنعت قطعهسازی افتاده است. دلیل اصلی آن هم افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه مانند آلومینیوم، مس، آهن و... است. با این حال تلاش تولیدکنندگان این است که قطعات با حداقل قیمت به دست مصرفکننده برسد.
وی افزود: ما برای دو بازار اصلی کشور که یکی بازار خودروسازان و دیگری تامین قطعات یدکی مورد نیاز مردم است، نیازمند تامین قطعه هستیم و بنابراین یکی دیگر از رسالت های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف کننده نهایی است که استفاده کنندگان قطعات خودرو هستند، بنابراین باید به دور از دلالان و محتکران بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند؛ پس شبکه نمایندگیهای فروش باید ایجاد میشد که این کار صورت گرفته است.
کرباسچی نیز گفت: در شرایط سختی که آن طرف آب خیلی تلاش میکنند تا چرخه تولید کشور را متوقف کنند، پس باید از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد، این در حالی است که در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است، چراکه به لحاظ ایمنی، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. این در حالی است که با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتکار صورت نگیرد.