به گزارش روابطعمومي سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، حسننيا معاون وزير راهوشهرسازي و رئيس سازمان اين سازمان در همايش سراسري معاونان راهداري و فني و نظارت ادارات كل راهداري و حملونقل جادهاي استانها با اشاره به اين مطلب افزود:
سازمان در چند ماهه گذشته با بهرهگرفتن از توان تخصصي نيروهاي كارشناسي و مسئول در حوزه حملونقل جادهاي، توانست در مديريت بحران ايجاد شده در اين بخش موفق عمل كند و تا حدود زيادي پاسخگوي مطالبات رانندگان تلاشگر شاغل در اين بخش و تأمين ساير مطالبات رانندگان عزيز همچنان در دستور كار مسئولان سازمان قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد:
باتوجه به اينكه در كشور ما جابهجايي بيش از 90 درصد كالا و مسافر از طريق محورهاي مواصلاتي و جادهها انجام ميشود، لذا هرگونه مشكلي در ارتباط با اين بخش، مستقيماً بر اقتصاد كشور اثرگذار است و همه مردم ايران از اين امر تأثير ميپذيرند. در اين راستا تلاش بسياري صورت گرفت تا مشكلات يكي پس از ديگري حل شده و پاسخگوي نيازهاي رانندگان عزيز باشيم. در واقع آنچه اتفاق افتاد ناشي از ترميم و تنظيم روابط بين صاحبان كالا، شركت و راننده بوده است.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي درخصوص انجام طرح راهداري زمستاني امسال گفت: انجام امور جاري راهداري و نگهداري راهها و ابنيه فني آن بايد در اولويت كاري معاونان و مسئولان راهداري در استانها باشد. اعتقاد ما بر آن است كه اگر ابنيهاي نظير پلها به خوبي مورد رسيدگي قرار گيرد، خسارات احتمالي وارده به آن به حداقل ميرسد و با صرف هزينه كمتري جبران خسارت ميشود.
حسننيا بر لزوم اجراي دقيق دستورالعملهاي اجرايي ابلاغي از سوي دفاتر ستادي تأكيد كرد و اظهار داشت: راهداري زمستاني فصل مشترك همكاري بخشهاي مختلف سازمان به ويژه معاونت راهداري و حمل و نقل است. در اين راستا همكاري، تعامل، دقت در اجراي دستورالعملها و استفاده درست از منابع و اعتبارات در انجام امور راهداري جاري نظير پاكسازي جادههاي قديمي حاشيه جادهها، نگهداري پلها و ابنيه، انجام امور مربوط به ايمنسازي و نظاير آن اهميت شاياني دارد.
وي گفت: اولويت اكنون با احداث پروژه نيست بلكه بايد به گونهاي برنامهريزي اجرايي صورت گيرد كه از كليه امكانات و داشتههاي حوزه راهداري بهترين استفاده صورت گيرد.
رييس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي همچنين افزود: از ابتداي سال تاكنون يك هزار ميليارد تومان اعتبار به كل كشور در زمينه راهداري اختصاص يافته است. درخصوص انجام راهداري زمستاني در استانها در چندين پارت تقسيمبندي منطقهاي انجام شده است كه حلقه اول اولويتبندي در اين مقطع زماني، استانهاي تهران، مازندران، گيلان، البرز، قزوين، زنجان و آذربايجانشرقي قرار دارند و در حلقه دوم، استانهاي مركزي، همدان، اصفهان، سمنان، خراسانرضوي و لرستان قرار گرفتند.
حسننيا خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه پاييز امسال، پربارش است و پيشبينيهاي هواشناسي مبني بر بارش بيسابقه نسبت به سالهاي گذشته ميباشد، لزوم آمادهباش كامل بخش راهداري در زمينه پرسنل و ادوات و ماشينآلات راهداري به ويژه بسيج و به كارگرفتن ماشينآلات استانهاي گرمسير به سوي استانهاي سردسير و بازگشايي راهها و محورهاي شرياني در استانهاي اولويتدار حائز اهميت است و مورد تأكيد قرار دارد.
توفيقات خوبي در زمينه تأمين مطالبات رانندگان بخش حمل و نقل جادهاي محقق شده است
در اين نشست سراسري داريوش اماني عضو هيأت عامل و معاون حملونقل سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي به توفيقات به دست آمده از سوي مسئولان بخش حملونقل جادهاي درخصوص تأمين مطالبات رانندگان اين بخش و رفع بحران به وجود آمده، افزود:
در اين راستا از اواخر مرداد مكاتباتي با وزارت صمت درخصوص تأمين مطالبات رانندگان در زمينه قطعات يدكي ناوگان و لاستيك انجام شد. همچينن انجام مكاتبه با معاون اول رئيسجمهور و در سطح وزرا انجام شده است كه خوشبختانه در زخره مصوبات شوراي امنيت كشور قرار گرفته و با كمترين تنش اجرايي شد.
وي افزود: يكي از مطالبات رانندگان، تن كيلومتر بود كه جزء خواستههاي اولويتدار آنان محسوب ميشد در اين خصوص تلاش و پگيريهاي بسياري صورت گرفت و در حال حاضر مورد تصويب شوراي عالي ترابري درآمده و در مرحله ابلاغ از سوي مقام عالي وزارت است.
معاون حملونقل سازمان بر ضرورت برگزاري نشستهاي تخصصي با حضور مسئولان اجرايي استانها در زمينه حملونقل و راهداري تأكيد كرد و افزود: در ادامه اين نشستها، تشكيل كميتههاي ارزيابي و بررسي مشكلات ضرورت دارد تا پس از بررسي مصوبات و نظرات همكاران در حوزههاي اجرايي و صف در استانها، راهكارهايي براي رفع مشكلات و موانع و افزايش بهرهوري با امكانات و وضعيت موجود اتخاذ گردد.
اعتبارات اختصاصيافته بايد به موقع و به نحو مطلوب هزينه شود
در ادامه اين نشست محمد تيموري عضو هيأت عامل و معاون توسعه مديريت و منابع با تشريح وضعيت اعتباري در حوزههاي فني و راهداري در ستاد مركزي و استانها، بر لزوم هزينهكرد صحيح و مطلوب اعتبارات تأكيد كرد و افزود:
تمامي معاونان فني و نظارت و راهداري در استانها موظف هستند درخصوص اعتبارات و هزينهكرد به موقع آنها و عدم دپوي آن اقدام كردند، در بعضي استانها بسياري از كارها را معاونان راهداري در امور قراردادها انجام ميدهند اين در حالي است كه وظيفه مشخص معاونت فني و نظارت اين است كه درخصوص كليه قراردادها، انجام خدمت داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد:
در هر سال، هر استان 300 قرارداد را بايد منعقد كنند كه از معاملات كوچك، متوسط و ... را شامل ميشود ولي متأسفانه تخصيصهاي استاني نسبت به سال گذشته، 30 درصد كاهش داشته است در اين خصوص بايد تلاش شود در جهت تأمين منابع و اعتبارات استاني با ديگر مسئولان استان تعامل لازم صورت گيرد.
تيموري با اشاره به اينكه تأمين نمك و قطعات ماشينآلات راهداري بايد از محل اعتبارات استاني انجام شود افزود:
بايد با كميتههاي برنامهريزي شهرستانها هماهنگي لازم صورت گيرد اين امر در جذب اعتبارات استاني و تقويت تعاملات درون استانها و همچنين تشريح ضرورت انجام امور راهداري به عنوان وظيفهاي ملي مؤثر است.
استفاده از سيستم توزين در حال حركت در جهت حفظ روكش راهها و نگهداري پلها
در ادامه برگزاري گردهمايي معاونان فني و نظارت و معاونان راهداري ادارات كل راهداري و حمل و نقل جادهاي استانها، فرامرز مداح عضو هيأت عامل و نماينده رياست سازمان در امور فنآوري اطلاعات و سرمايهگذاري بر لزوم مستندسازي قراردادها به ويژه درخصوص ابنيه فني و پلها تأكيد كرد و خاطرنشان ساخت:
درخصوص تجهيز ماشينآلات راهداري به سيستمهاي مكانياب (GPS) اقدامات خوبي صورت گرفته و درصد زيادي از ماشينآلات مجهز شدهاند و درخصوص بخشي از ماشينآلات كه به GPS تجهيز شدهاند، اعتبار لازم به ادارات استانها اختصاص يافته است.
مداح همچنين افزود: طرح الزام بهكارگيري شبكه بيسيم در زمينه راهداري زمستاني و نگهداري راهها اجرايي شده است كه به صورت پايلوت در بعضي از استانها اجرا شده است و در صورت موفقيت طرح، بيسيمهاي كارتي در كنار بيسيمهاي موجود قرار خواهد گرفت و در اجراي پروژههاي راهداري استفاده ميشود.
وي همچنين اظهار داشت: نقش پلها در محورهاي اصلي بسيار حائز اهميت است در اين راستا حفظ و نگهداري پلها و روكش راهها از طريق سيستم توزين در حال حركت (WIM) امكانپذير است. اين سيستمها ابزارهاي قدرتمندي هستند كه معاونان راهداري و مجريان پروژههاي راهداري در استانها ميتوانند از آن بيشترين بهره برداري را داشته باشند.
با وجود كمبود اعتبارات، هزينهكرد صحيح اعتبارات راهداري ضروري است
در ادامه اين گردهمايي يك روزه كه با حضور معاونين راهداري و فني و نظارت استانهاي سراسر كشور برگزار شد حيدر مطاعي معاون راهداري سازمان راهداري و حملونقل جادهاي با مغتنم شمردن برگزاري اين نشستهاي تخصصي در جهت تعامل و همكاري بيشتر مسئولان و دستاندركاران حوزه راهداري سازمان در سراسر كشور افزود:
رمز موفقيت و استفاده بهينه از اين نشستها، در اتخاذ تصميمها و رويكردهاي مناسب و مطلوب در جهت اجراي هرچه بهتر امور راهداري در كل كشور از سوي مسئولان و مجريان اين امر در مراكز استانها و شهرستانها است. باتوجه به زمستان پربارش امسال كه از سوي سازمان هواشناسي كشور اعلام شده است، از همين الان بحث نگهداري راهها، ابنيه،انجام راهداري جاري زمستاني و تجهيز مناطق و محورها و به ويژه گردنههاي برفگير به دستگاهها و ماشينآلات و آمادهباش نيروهاي راهداري لازمالاجراست و بسيار حائز اهميت است.
مطاعي خاطرنشان كرد:
ما به اندازه كافي منابع در اختيار نداريم بنابراين بايد در استفاده بهينه و اعمال درست هزينهكرد اين اعتبارات و منابع دقت لازم صورت گيرد.
وي بر لزوم اطلاعرساني از وضعيت موجود و كمبود اعتبارات به ستاد مركزي در جهت اتخاذ راهكارهاي لازم براي رفع مشكلات و موانع تأكيد كرد و اظهار داشت:
در شهريور ماه به تمامي مسئولان راهداري در سراسر كشور دستورالعملهاي راهداري زمستاني ابلاغ شده است. اكنون هر راهدارخانهاي در نقاط برفگير بايد با حضور نيروهاي متخصص و آماده راهداري، مجهز به يك دستگاه گريدر، يك لودر و يك نمكپاش باشد.
معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي همچنين افزود:
اعمال اولويتبندي در بحث هزينهكرد اعتبارات، تلاش در جهت باز بودن راههاي شرياني حتي در زمان بارش برف سنگين و پس از آن اولويت بازگشايي راههاي فرعي و روستايي همچنين استفاده از امكانات دهياريها در بازگشايي راههاي روستايي، انجام امور جاري راهداري زمستاني نظير انجام درواسيون پلها و پاكسهازي قنوها و همچنين استفاده از توان بخش خصوصي و استفاده از ماشينهاي بخش پيمانكاري به صورت قراردادي و اجارهاي در زمان بحران و بارشهاي سنگين از اهم امور راهداري زمستاني امسال مورد تأكيد است كه اميد ميرود با اجراي دقيق وظايف در اين حوزه و همكاري و تعامل دستاندركاران بخش راهداري زمستاني پربارش همراه با راهداري پويا، مستمر و با نشاط داشته باشيم.
اجراي سامانه مديريت پروژههاي عمراني در چهار استان كشور
در ادامه نشست سراسري معاونين راهداري و فني و نظارت استانهاي سراسر كشور خداداد مقبلي معاون برنامهريزي سازمان با اشاره به راهاندازي سامانه مديريت پروژههاي عمراني، آن را سامانهاي جامع درخصوص ايجاد اطلاعات (برآورد صورت وضعيت، تعديل و ...) بررسي، ثبت و بايگاني اسناد و كنترل پيشرفت پروژههاي عمراني تحت شبكه دانست و افزود:
اين سامانه با امكان دسترسي مديران و كاربران سازماني، پيمانكاران، ناظرين و مشاوران مرتبط با اين موضوع در سطح كشور طراحي شده است كه باتوجه به تهيه و راهاندازي اين سامانه در سازمان راهدراي و حمل و نقل جادهاي و شروع آموزش كاربران دفاتر ستادي و استاني، بهرهبرداري از اين سامانه در استانها نيز آغاز شده است و به صورت پايلوت در چهار استان مورد استفاده قرار گرفته است و در مرحله بعدي در استانهاي كل كشور اجرايي ميشود.
وي به وجود 2 هزار و 400 كيلومتر آزادراه در كل كشور اشاره كرد و درخصوص اعمال فرآيندهاي نگهداري اين آزادراهها به ويژه در زمان بارشها و طرح راهداري زمستاني افزود:
در حال حاضر 19 آزادراه از سوي بخش خصوصي و شركتهاي آزادراهي نگهداري ميشود كه در اين راستا مكاتبات مستمر و لازم با اين شركتها انجام شده و همچينن برگزاري جلسات هماهنگي با آنها و انجام بازديدهاي ادواري از اين آزادراهها در دستور قرار دارد كه باتوان اين شركتها، بتوانيم در كنار نيروهاي راهداري سازمان، راهداري زمستاني هرچه بهتر امسال اجرا شود.
وي خاطرنشان كرد: در سالهاي گذشته براي ساخت 50 پاسگاه پليس راه، قرار دارد منعقد شد كه 35 پاسگاه آماده بهرهبرداري است و پيشبيني ميشود به زودي همه پاسگاههاي در دست احداث افتتاح و بهرهبرداري شود كه با راهاندازي و آغاز به كار اين پاسگاهها و استقرار نيروهاي پليس راه، پوشش مناسب براي كنترل تردد و ترافيك جادهها، اعمال مديريت ترافيكي و كاهش تصادفات انجام ميشود.