بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 174917 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۲۳ - 18:22
کوبیدن بر طبل مخالفت با CFT به دلیل هراس از شفافیت مالی
کارشناسان در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کردند:

کوبیدن بر طبل مخالفت با CFT به دلیل هراس از شفافیت مالی

آرزو قادری روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- «CFT» یا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، همان لایحه جنجال‌برانگیزی است که مخالفان آن مدت‌ها تلاش کردند از هر حربه‌ای برای عدم تصویبش بهره جویند تا جایی که کار به ایجاد فضای روانی رعب‌انگیز از طریق ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز آن هم به نمایندگان مردم در خانه ملت رسید، اما تلاش‌های مخالفان کارگر نیفتاد و درنهایت CFT تصویب شد. این پایان ماجرا نبود و پس از موافقت کرسی‌نشینان بهارستانی با CFT همچنان برخی دلسوزنمایان بر طبل مخالفت خود می‌کوبند و این لایحه را در تناقض با منافع ملی عنوان می‌کنند؛ این در حالی است که اگر پای صحبت این عده بنشینیم هیچ پاسخ منطقی و توجیه‌ قانع‌کننده‌ای برای مخالفت‌شان نخواهیم شنید؛ چراکه مخالفت‌شان بی‌پایه و اساس و تنها برمبنای تأمین منافع شخصی و جناحی‌شان است. با این حال تصویب CFT روی خوشی بود که وکلای مردم در خانه‌ملت نشان دادند.

پرواضح است که چه کسانی با شفافیت مالی مخالف هستند؛ همان‌هایی که به‌واسطه نفوذ در بخش‌های مختلف قدرت، اقدام به پولشویی می‌کنند و از رانت اطلاعاتی برخوردارند؛ همان‌هایی که در ظاهر شعار مبارزه با فساد سر می‌دهند و در باطن خلاف اظهارات‌شان عمل می‌کنند.  

بر کسی پوشیده نیست که تصویب CFT موجب خروج ایران از بن‌بست‌ها و همچنین انزوایی می‌شود که سال‌ها در نتیجه ایران‌هراسی دشمنان‌مان دچارش هستیم.

حال این‌که برخی بر طبل مخالفت می‌کوبند و پس از تصویب نیز رویه خود را در پیش می‌گیرند جای سؤال دارد که در فکر تأمین منافع ملی هستند یا تأمین منافع گروهی خود.

اظهر من الشمس است که اگر مخالفان CFT ذره‌ای به فکر مصالح مردم و کشور بودند حتی فکر مخالفت با لوایح این چنینی که ثمره‌ای جز شفافیت مالی را به دنبال ندارد به ذهن‌شان خطور نمی‌کرد.

در شرایط کنونی که کشور ما نیازمند گسترش مناسبات بین‌المللی به‌ویژه در عرصه تجاری است تصویب لوایحی همچون CFT منافع بسیاری به همراه خواهد داشت که در بلندمدت شاهد آن خواهیم بود؛ از این رو باید گفت بهتر است مخالفان بیش از این روی دیگر خود را نمایان و تریبون‌های رسمی کشور را به محلی برای مطالبات شخصی تبدیل نکنند؛ آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب طی نامه‌ای که رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه تصویب CFT از ایشان قرائت کرد به صراحت اعلام نمودند که مخالف تصویب این لایحه نیستند. با این وجود عجیب است که عده‌ای همچنان مخالف شفاف‌سازی مالی هستند.

در همین خصوص و با توجه به اهمیت موضوع به گفت‌وگو با سه تن از کارشناسان و صاحبنظران حوزه سیاسی پرداختیم و جویای نقطه نظرات آن‌ها در این خصوص شدیم که تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

اعتمادسازی بین کشورها و خروج از انزوای ایران با تصویب CFT

علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه نوآوران درخصوص مخالفت برخی با تصویب لایحه بین‌المللی CFT اظهار داشت: به اعتقاد من مخالفان تصویب این لایحه دو دسته هستند؛ دسته‌ای ممکن است از منظر کارشناسانه موضوع را بررسی کنند و با توجه به تجربه بدعهدی  امریکا در برجام از جانب برخی کشورها احساس تهدید کنند که تا حدودی نیز باید گفت حق دارند، اما تعداد این دست از مخالفان کم است و آنچه بدنه اصلی مخالفان را تشکیل می‌دهد افرادی هستند که مخالفت‌شان با تصویب CFT ریاکارانه است؛ به این معنا که در عین این‌که واقف هستند معاهدات بین‌المللی در دنیای امروز امری لازم و ضروری است و حتی در بلندمدت منافع خوبی نیز عاید کشور می‌کند، اما همچنان مخالفت می‌کنند.  

وی با بیان این‌که در شرایط کنونی تصویب CFT موجب اعتمادسازی میان دیگر کشورها و کشورمان خواهد شد، گفت: پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم موجبات نزدیکی هرچه بیشتر کشور ما به جامعه جهانی را فراهم و مهم‌تر از آن تبلیغات سوء دشمنان را به نوعی خنثی می‌کند.

نماینده مجلس ششم هدف مخالفان تصویب CFT را تأمین منافع شخصی و جناحی‌شان دانست و افزود: دلواپسان در حال حاضر که شرایط اقتصادی را نامناسب می‌بینند و درواقع بازار انتقادها داغ است تلاش می‌کنند تا هواداران خود را که نگاه‌های تندی همچون خودشان دارند حفظ کنند و به التهابات دامن بزنند. نکته جالب این است که اگر در مواردی رهبر معظم انقلاب درخصوص موضوعی تذکر جدی و خاصی داشته باشند، آن‌ها سوء‌استفاده می‌کنند و خود را محق جلوه می‌دهند و متأسفانه در چنین شرایطی معمولاً تفسیرهای نابه‌جا از سخنان رهبری معظم انقلاب می‌کنند.

تاجرنیا با ابراز تأسف از وجود گروه‌های تندرو در هر دوره‌ای عنوان کرد: جریان‌های تندرو رفتار ریاکارانه‌ای در پیش گرفته‌اند و بعد از تصویب لایحه بین‌المللی تلاش می‌کنند با فضاسازی، راهپیمایی و تحت فشار قرار دادن به نوعی شرایط را به نفع خود مصادره کنند.   

تاجرنیا با اشاره به تعهداتی که پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم برای کشورمان ایجاد می‌کند، تأکید کرد: بدون شک لوایح بین‌المللی برای کشور منافع بسیاری خواهند داشت؛ از این رو باید گفت امروز نیازمند پیوستن به این دسته از معاهدات و همکاری‌های بین‌المللی هستیم؛ چراکه بیش از همیشه مورد تهاجم فضای روانی قرار گرفته‌ایم و ایران‌هراسی که در دنیا علیه کشور ما ایجاد شده است ما را متقاعد می‌کند که این فضا را بشکنیم و اعتمادسازی کنیم. پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی قطعاً در این مسیر کمک‌کننده خواهد بود تا اعتماد جامعه جهانی به کشور ما بیشتر شود.

 

آینده‌ای روشن‌ در حوزه تجاری و ارتباطات بین‌الملل با تصویب CFT

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق کشورمان و تحلیلگر مسائل بین‌المللی نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه نوآوران ضمن ابراز خرسندی از تصویب لوایح بین‌المللی همچون CFT اظهار داشت: جدا از مسائل اقتصادی و تأثیرات مثبت تصویب لایحه CFT باید گفت که در دنیای امروز اداره کشورها فقط مربوط به مسائل داخلی نیست، بلکه دولت‌ها باید تحت استانداردهایی منطبق با استانداردهای جهانی کشورها را اداره کنند. لایحه CFT و FATF  نیز در همین رابطه قابل تعریف است.

وی افزود: درست است که دولت‌ها کشورها را اداره می‌کنند، اما این اقدام تحت قوانین و ضوابطی بین‌المللی صورت می‌گیرد که تنها داخلی نیست و باید با قوانین جهانی نوعی هماهنگی و سازگاری داشته باشد؛ در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

دیپلمات سابق کشورمان معتقد است که کشور ما نباید خلاف جهت رودخانه حرکت کند و باید شرایطی فراهم شود تا از انزوا خارجی شویم و از بن‌بست‌ها رهایی یابیم که یکی از این راه‌ها تصویب لوایح بین‌المللی همچون CFT است.

محبعلی با انتقاد از عملکرد مخالفان داخلی درخصوص پیوستن به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم مطرح کرد: طی سال‌های گذشته بسیاری از دشمنان کشور ما سعی کردند با ایران‌هراسی کشور ما را منزوی کنند؛ از این رو ضروری است که گام‌های جدی در راستای رفع مشکلات برداشته شود.

وی با ابراز خرسندی از تصویب CFT و اتفاقات خوبی که به دنبال خواهد داشت، افزود: زندگی در جامعه جهانی مستلزم رعایت برخی قوانین بین‌المللی است و این‌طور که به نظر می‌رسد در حوزه تجاری، بانکداری و ارتباطات بین‌الملل آینده‌ای روشن‌تر از قبل در انتظارمان است.

دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: با وجود همه تأثیرات مثبت و خوب که تصویب چنین لوایحی در پی دارد، اما برخی در داخل مخالفت می‌کنند و البته دلیل قانع‌کننده‌ای نیز ندارند و باید گفت با تصویب CFT که شفافیت اقتصادی را به ارمغان می‌آورد منافع خود را در خطر می‌بینند.

 

نگاه شخصی و جناحی به لوایح بین‌المللی خطرناک است

در ادامه به گفت‌و‌گو با علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل پرداختیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی نیز درخصوص CFT و ضرورت تصویب چنین لوایح بین‌المللی به خبرنگار روزنامه نوآوران گفت: مخالفت مخالفان داخلی با CFT دارای ریشه‌های سیاسی و منطقی و همچنین براساس تحلیل وضعیت موجود نیست و پشت کارشکنی دلواپسان خِرَد سیاسی نهفته نیست و انتقادات‌شان بیشتر جنبه‌های منفعت‌طلبی گروهی دارد.

بیگدلی در بیان موافقت خود با تصویب CFt بیان کرد: با وجود چنین لوایحی کشور از بن‌بست نجات می‌یابد. درحقیقت برای مقابله با فشارهای امریکا راهی جز پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی وجود ندارد.

وی علت مخالفت برخی داخلی‌ها با تصویب CFT را زیر سؤال رفتن عملکردشان دانست و افزود: یکی از نتایج تصویب چنین لوایح بین‌المللی، شفافیت و از بین بردن زمینه رانت و فساد است. قطعاً برخی منافع‌شان را در تضاد با شفافیت مالی دیده‌اند و به این ترتیب به مخالفت برخاسته‌اند و متأسفانه این نکته را موردتوجه قرار نمی‌دهند که CFT به نفع کشور است و اگر تصویب نمی‌شد هیچ نوع نقل و انتقالات مالی حتی از طرف همسایگان و کشورهایی که با آن‌ها ارتباط نزدیک داریم نیز عملیاتی نخواهد بود؛ از این رو دلواپسان به این دلیل که بخشی از امتیازات‌شان را از دست می‌دهند نگران هستند.

بیگدلی با تأکید بر این‌که نگاه گروهی و براساس منافع شخصی و جناحی به لوایح بین‌المللی خیلی خطرناک خواهد بود، تصریح کرد: درحقیقت مخالفان قصد دارند مصالح ملی را فدای منافع شخصی و جناحی خود کنند. این در حالی است که منطقاً باید دلایل مبتنی بر اصول و موازین ملی برای مخالفت وجود داشته باشند نه این‌که تنها به فکر خود باشند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.