وی با بیان اینکه برای دستیابی به بنادر هوشمند در افق تعیین شده نباید صرفا به منابع، نیروی انسانی و برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی اتکا کرد، تصریح کرد: از جامعه دریایی و بندری کشور می خواهم تا با این موضوع هم راستا و هم صدا شوند و نظرها و پیشنهاد های خود را به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کنند.
راستاد با تاکید بر اینکه مفهوم واقعی بندر هوشمند به درستی درک شود، گفت : برای این پروژه لازم است رویکرد کلان و جامع داشته باشیم. همچنین قرار است کمیته راهبردی هوشمند سازی بنادر در سازمان بنادر و دریانوردی، تشکیل شود.
ارائه مشوق به فعالان و ذینفعان بندری به شرط هوشمند سازی
در این نشست محمد علی حسن زاده؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر نیز « تبادل الکترونیکی اطلاعات» بین ذینفعان بندری را پارامتر مهم رقابت پذیری و هوشمند سازی بندر عنوان کرد و گفت: امروزه اکثر بنادر دنیا استراتژی تبادل اطلاعات بدون حضور مشتری را دنبال می کنند .
وی با بیان اینکه بندر جبل علی امارات به دنبال ارائه خدمات بندری به صورت صددرصد الکترونیکی است ، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی پس از برگزاری اولین همایش بین المللی هوشمند سازی بنادر و با تشکیل شورای راهبردی هوشمند سازی بنادر ، مقرر کرد تا کلیه فعالیت های مرتبط با تبادل الکترونیکی اطلاعات ، منبطق با این دستورالعمل باشد.