بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/04
شماره 2454 - تاریخ 1403/02/04
آخرین اخبار
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
جمع آوری بیش از ۷ هزار کیلو پسماند غیرمجاز در سطح منطقه ۱۷/ساماندهی زباله گردها
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
۶۰۵ اصله درختچه یاس‌هلندی درخاک منطقه۲ تهران ریشه می‌دوانند
مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
اجرای طرح «الگوی خدمت» در محور منطقه ۱۶
احداث همراه سرا در منطقه ۱۲ اجرایی می شود
ساماندهی پارک موتورسیکلت ها در خیابان لاله زار جنوبی
بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
پرداخت 146 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال 1402
پرداخت 146 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال 1402
بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
پرداخت بیش از۳۰۰ میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در یک ماهه سال۱۴۰۳
پرداخت بیش از۳۰۰ میلیاردریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در یک ماهه سال۱۴۰۳
پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
نشست هم‌اندیشی معاونین، مدیران و رؤسای شعب بیمه ملت برگزار شد
نشست هم‌اندیشی معاونین، مدیران و رؤسای شعب بیمه ملت برگزار شد
دریافت گواهی سازگاری با محیط ‌زیست برای چهارمین سال پیاپی توسط تلویزیون‌های LG OLED evo
افزایش 5.5 درصدی تولید مس تصفیه شده جهانی
نصب ۲۸۴ عدد تجهیزات پارکی در بوستان های منطقه ۲۱
بازسازی و مرمت تابلوهای هشدار دهنده ۹ بوستان و مخازن ژئوممبران بوستان های منطقه ۲۱
توسعه محله محروم ارم در دستور کار سریع همه بخش های مدیریت شهری قرار گرفت
اجرای طرح فوریتی ساماندهی آسیب های اجتماعی در منطقه ۵
۲ مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر احداث می‌شود
اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی در محلات منطقه ۱۳
ارائه خدمات رایگان پزشکی و سلامت در محلات منطقه۱۳
آغاز به کار 26 ایستگاه‌ تندرستی همزمان با هفته سلامت در منطقه 13
آشکارسازی المان های ترافیکی در بزرگراه های منطقه 19
آغاز عملیات پایش فضای سبز برای کنترل آفات و عوامل خسارت زا در منطقه 19
نواختن زنگ تحرک ایستگاه های ورزش شهروندی با حضور خانواده شهدای ورزشکار در منطقه ۱۹
برپايي ايستگاه حال خوب سلامت همراه با تدارک 70 برنامه سلامت محور در منطقه 19
اجرای طرح مرمت، پاکسازی و نوسازی نقاشی‌های دیواری و جداره‌های شهری در شش نا‌حیه
بازدید میدانی از ٣ بوستان ورشو، هنرمندان و لاله با حضور مسئولان
اجرای طرح نفس های تازه شهر در منطقه ۴
هم افزایی دستگاه های اجرایی منطقه 3 در اجرای طرح"ساماندهی آسیب های اجتماعی"
پاکسازی پاتوق معتادین متجاهر در طرح "ساماندهی آسیب های اجتماعی"
افتتاح و بهره برداری از ۲۷ پروژه شهری در #منطقه۲ تهران
با اقدامات جهادی و انقلابی گامی موثر در تقویت و نشاط مساجد برداشته خواهد شد
کد خبر: 168801 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲ - 11:04
تلخندی به نام دانشگاه شریف با چاشنی تنهایی
نگاهی به نمایش دانشگاه شریف، کاری از پری بارانی

تلخندی به نام دانشگاه شریف با چاشنی تنهایی

مصطفی محمودی / منتقد و مدرس دانشگاه

نوآوران آنلاین- زوج محمد قاسمی در مقام نویسنده و پری بارانی در جایگاه کارگردان نمایش شریفی به نام دانشگاه شریف را دراداره تئاتر به صحنه آورده اند. یک کمدی گروتسک در شش اپیزود که همه وقایعش در یک واگن مترو می گذرد واگنی که در آن زندگی روزمره آدمها جاری است و نگاهی تلخ و گزنده به برخی آسیب های اجتماعی موجود در جامعه کنونی دارد. آسیب هایی همچون: طلاق، خیانت، اعتیاد، بیکاری، مسائل اقتصادی و موضوعات مبتلا به آن.

سازندگان اثر برای اینکه تا حد زیادی بتوانند به آسیب های مذکور نزدیک شوند بدون آنکه زهر و تلخی آن را بگیرند به درستی به سمت و سوی گروتسک متمایل شده اند و از همین رو موفق شده اند تا تلخ ترین انتقداها و نیشترهای خود را به وضعیت کنونی جامعه از همین دریچه روایت کنند.  با این وجود اما مشخص نمی شود که رویکرد نویسنده اثر به برخی از این آسیب ها به چه منظوری اتفاق افتاده کما اینکه با توجه به حجم آسیب های موجود در اجتماع کنونی شاید می شد دهها اپیزود دیگر هم به متن اضافه کرد و اتفاقا معتقدم یکی از نقاط ضعف متن در عین هوشمندی نویسنده اش همین نقطه است. مخاطب دانشگاه شریف قاسمی عین همین رخدادها را در زندگی روزمره خود به وضوح مشاهده می کند و چه بسا دهها رخداد تلخ تر را نیز. اما مساله اینجاست که منطق نویسنده برای انتخاب این چند آسیب محدود چه بوده؟ آیا از نظر وی این آسیب ها و مشکلات، در ردیف اصلی ترین ها قرار می گیرند؟ یا منطق دیگری در پشت ذهن نویسنده وجود داشته. اگرچه انتخاب واگن یک مترو بهترین دستمایه برای وقوع رخدادهای موجود در قصه است اما به راستی اگر عنصر مکان را از داستان حذف کنیم می توانیم ربط منطقی ای بین زنجیره های داستان بیابیم؟

از دیگر سو معتقدم طرح همه این مسائل و آسیب ها می تواند به نوعی در روساخت متن قرار گیرد و اندکی تعمق بیشتر در زیرساخت، مخاطب را به سوی حقیقت هولناکی هدایت می کند: تنهایی آدم ها در دنیای امروز. دنیای سرشار از تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی و صنعتی و غیره که انبوه آسیب های و ضایعات اجتماعی ان را احاطه کرده و انسان در این فضا هر روز و ساعت و دقیقه بیش از پیش تنها و تنها می شود و چنانچه این تفسیر به واقعیت ذهنی نویسنده نزدیک باشد باید تصریح کنم که محمد قاسمی می توانست فضای بهتر و بیشتری برای طرح این معضل در داستانش به وجود آورد اما در شکل کنونی به نظر می رسد او بیشتر در گیر ارتباطات و کنش و واکنش های آدمهای داستانش شده تا پرداختن به ماجرای هولناک تنهایی انسان در دنیای مدرن فعلی. با این حال در شکل کنونی هم داستانها به شکل مینیمال نوشته شده و هر اپیزود شروع و اوج و فرود مناسبی دارد و با وجود اینکه فضا و برخی رفتارها و ارتباطات در اپیزودهای گوناگون داستان، تکراری است اما ضرباهنگ متن تا حد زیادی توسط نویسنده حفظ شده است.

اجرا نیز ویژگی های مثبت و قابل تاملی دارد. شاید دو عامل اصلی در شکل اجرایی اثر وجود دارد که نمایش را دیدنی کرده. اولی طراحی صحنه و دکور نمایش که نیمه یک واگن متروست و رخدادها همگی در همین مکان به وقوع می پیوندد و در بخشهایی از نمایش ، زمانی که کارگردان می خواهد عمدا تلخی بیشتری را به جسم و روح مخاطبش تزریق کند و واگن مترو تا یک قدمی مخاطب به جلو می آید این ارتباط اثر گذار، جذابیت های بیشتری پیدا می کند. نکته دوم هم موسیقی متن نمایش است که توسط نوازندگان جوان دوره گرد که این روزها دیگر تعداد زیادی از آنها را به صورت انفرادی یا جمعی در حال اجرای موسیقی در کوچه و خیابان شهر مشاهده می کنیم اجرا می شود و در هر پارت موسیقی و شعر با رخدادی که تماشاچی چند لحظه قبل ان را به چشم دیده رابطه بسیار نزدیکی دارد و ایکاش کارگردان با تمهیدی در فاصله هر اپیزود، این نوازندگان را به شکلی به تماشاگران نزدیک میکرد تا موسیقی نیز اثر گذاری کامل تری در نمایش پیدا کند. بازی ها و جنسشان اما یکدست و یکی نیست و معتقدم این مساله از نقاط ضعف کارگردانی نمایش محسوب می شود. اگر بپذیریم که نگاه نویسنده بر مساله تنهایی آدمها و طرح برخی آسیب های اجماعی متمرکز شده (که البته اینگونه نیز هست) بنابر این بازی ها هم باید همگی در یک راستا حرکت کنند تا این نقطه اشتراک در بازی ها نیز حاصل شود که متاسفانه در اجرای فعلی اینگونه نیست. ضمن اینکه برخی از بازیها در برخی از صحنه ها پا را از حد گروتسک فراتر گذاشته و به فضای هزل و طنز نازل بازاری نزدیک می شوند که این مساله نیز به اعتقاد من از نقایص کارگردانی اثر است که در کنترل میزان و مقدار کمدی مورد نظری که بلافاصله پس از خنده ای می بایست تلخی خود را به تماشاچی تزریق کند دقت لازم را به خرج نداده.

با همه اینها اما در این آشفته بازار این روزهای تئاتر کشورمان که سرشار از سلبریتی های رنگارنگ و موضوعات بسیار دور تر از دغدغه های جامعه های فعلی شده است. نمایش دانشگاه شریف اثری شریف و بی ادعاست که حرفهای خوبی برای مطرح ساختن دارد و حداقل برای دقایقی مخاطب را به تعمق و تفکری وا می دارد که تصور میکنم یکی از کارکردهای اصلی هنر نمایش است. اما افسوس که این اثر شریف بنا به جبر تئاتر این روزهای پایتخت می بایست مهجور واقع شود و افسوسی باقی بماند و بس!

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.