بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
امشب مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی تمام می‌شود/ مجوزها از مرز ۷۴۲ هزار گذشت
شکاف زمین، در هفته گذشته دسترسی به نقش‌برجسته‌ها را برای بازدیدکنندگان محدود کرد.
اقدامات بانک شهر در پیشبرد اهداف مدیریت شهری انکار ناپذیر است
اقدامات بانک شهر در پیشبرد اهداف مدیریت شهری انکار ناپذیر است
دکتر سیدمحمدمهدی احمدی به عنوان مدیر عامل بانک شهر ابقا شد
دکتر سیدمحمدمهدی احمدی به عنوان مدیر عامل بانک شهر ابقا شد
نگاهی بر عملکرد درخشان معاونت بازرگانی فولاد سنگان در سال ۱۴۰۲
نگاهی بر عملکرد درخشان معاونت بازرگانی فولاد سنگان در سال ۱۴۰۲
نقش آفرینی بانک ملی ایران در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارزشمند است
نقش آفرینی بانک ملی ایران در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارزشمند است
برگزاری دومین نشست علمی سراسری تحول دیجیتال بانك صنعت و معدن
برگزاری دومین نشست علمی سراسری تحول دیجیتال بانك صنعت و معدن
فرآیند صدور و نقد کردن چک دیجیتال
فرآیند صدور و نقد کردن چک دیجیتال
پرداخت ۷۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بافت فرسوده به متقاضیان تا پایان سال ۱۴۰۲
پرداخت ۷۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بافت فرسوده به متقاضیان تا پایان سال ۱۴۰۲
پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی در شش استان را ابلاغ کرد
پست بانک ایران بخشنامه تسهیلات جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی در شش استان را ابلاغ کرد
رونمایی از الواح هخامنشی و آثار کم‌تر دیده‌شده از تاریخ ایران
تورم نقطه به نقطه در پایان فروردین کاهش پیدا کرد
پیگیری مبلغ بن خرید کتاب خبرنگاران از مسوولان وزارت ارشاد
احیا و توسعه 493 معدن کوچک مقیاس توسط ایمیدرو
فراهم بودن امکان ثبت درخواست ارز حجاج از طریق پیامرسان بله
فراهم بودن امکان ثبت درخواست ارز حجاج از طریق پیامرسان بله
برگزاری دومین نشست علمی سراسری تحول دیجیتال بانك صنعت و معدن
برگزاری دومین نشست علمی سراسری تحول دیجیتال بانك صنعت و معدن
تمدید «جشنواره باران» بانک کشاورزی
تمدید «جشنواره باران» بانک کشاورزی
روابط بازنشستگان و بانک تعمیق شود/ ضرورت ارتقای خدمات رفاهی به همکاران شاغل و بازنشسته
روابط بازنشستگان و بانک تعمیق شود/ ضرورت ارتقای خدمات رفاهی به همکاران شاغل و بازنشسته
تامین مالی ساخت ۱۷هزار و ۷۱۴ واحد مسکونی نهضت ملی/ تاکید بر تسریع در تکمیل و تحویل پروژه های مسکن مهر به متقاضیان
تامین مالی ساخت ۱۷هزار و ۷۱۴ واحد مسکونی نهضت ملی/ تاکید بر تسریع در تکمیل و تحویل پروژه های مسکن مهر به متقاضیان
دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی اشخاص حقیقی و ۷۵۰ میلیون تومانی اشخاص حقوقی در «طرح ثمر» بانک مسکن
دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی اشخاص حقیقی و ۷۵۰ میلیون تومانی اشخاص حقوقی در «طرح ثمر» بانک مسکن
حس خوب همگرایی؛ پیوند تجربه‌ها از دیروز تا فردا
حس خوب همگرایی؛ پیوند تجربه‌ها از دیروز تا فردا
رشد 81 درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی
رشد 81 درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی
استراتژی‌های ۱۴۰۳ بانک کارآفرین ابلاغ شد
استراتژی‌های ۱۴۰۳ بانک کارآفرین ابلاغ شد
تقدیر معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از عملکرد بانک سینا در اعطای وام ازدواج و فرزندآوری
تقدیر معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از عملکرد بانک سینا در اعطای وام ازدواج و فرزندآوری
کد خبر: 168071 | تاریخ : ۱۳۹۷/۲/۱۵ - 12:21
از سوی بانک مرکزی منتشر شد؛

دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی وکفایت سرمایه موسسات اعتباری

بانک مرکزی دستورالعمل جدید محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری را جهت اجرا به سیستم بانکی کشور ابلاغ کرد.

نوآوران آنلاین-دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری پس از تصویب در یک هزار و دویست و سی وسومین جلسه مورخ ۲۳ خردادماه ۱۳۹۶ شورای پول و اعتبار، طی بخشنامه شماره ۱۱۱۵۹۷/۹۶ مورخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۶ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

در دستورالعمل جدید سعی بر آن بوده که با بهره‌گیری از آخرین استانداردهای بین‌المللی از جمله اسناد منتشره در این زمینه توسط کمیته بال و هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) و با نظرداشت به شرایط و اقتضائات فعلی نظام بانکی کشور، چارچوب مقررات مربوط به مفایت سرمایه و سرمایه نظارتی تا حد امکان منطبق و هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی باشد.

متعاقب ابلاغ بخشنامه یاد شده و با توجه به جدید بودن مفاد دستورالعمل مذکور، برخی سوالات و ابهامات از سوی شبکه بانکی کشور در خصوص روش‌های محاسباتی مطرح شد که تغییرات و اصلاحاتی را در روش‌های محاسباتی ایجاب می‌نمود. از اینرو، به استناد اختیارات مقرر در ماده (۲۷) دستورالعمل، تغییرات پیشنهادی، در بیست و هشتمین جلسه مورخ ۶ اسفندماه ۱۳۹۶ کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

تغییرات مذکور ناظر بر موارد زیر طی بخشنامه ای به مدیران عامل محترم بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران-ونزوئلا ارسال شد که به شرح زیر است:

     نحوه موزون به ریسک نمودن مطالبات از موسسات اعتباری؛

     نحوه تعدیل مانده مطالبات بر اساس ارزش وثایق؛

     محاسبه سرمایه مورد نیاز برای پوشش ریسک بازار.

علاوه بر این، برخی دیگر از سوالات و ابهامات مطروحه از سوی شبکه بانکی حاکی از برداشت و استنباط ناصحیح از مفاد دستورالعمل بود که در ادامه، توضیحات لازم در این خصوص با هدف رفع ابهامات و تصریح بیشتر آمده است:

بخش (الف) : تغییرات صورت پذیرفته در متن دستورالعمل:

     نحوه موزون به ریسک نمودن مطالبات از مؤسسات اعتباری (بند ۱۱-۲ دستورالعمل)

بند (۱۱-۲ ) دستورالعمل به شرح زیر تغییر یافته است:

بر اساس «نسبت کفایت سرمایه» مندرج در آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده مصوب مجمع عمومی و منتشره هر یک از موسسات اعتباری که از تاریخ ثبت صورتجلسه مجمع مذکور بیش از دو سال نگذشته باشد، تعیین وزن ریسک مطالبات (در قالب تسهیلات، سپرده‌گذاری و خرید اوراق بهادار) از موسسات اعتباری به شرح جدول ذیل انجام می‌پذیرد:

نسبت کفایت سرمایه‌(درصد)

۸ و بیشتر

۴ تا کمتر از ۸

۲ تا کمتر از ۴

کمتر از ۲

وزن متناظر با نسبت کفایت سرمایه (درصد)

۲۰

۵۰

۸۰

۱۰۰

تبصره- در صورتی که صورت‌های مالی حسابرسی شده مصوب مجمع عمومی موسسه اعتباری انتشار عمومی نیافته و یا از تاریخ ثبت آخرین صورتجلسه مجمع عمومی آنها جهت تصویب صورت‌های مالی بیش از دو سال گذشته باشد، وزن ریسک مطالبات از مؤسسه اعتباری معادل ۱۰۰ درصد لحاظ شود.

     نحوه تعدیل مانده مطالبات بر اساس ارزش وثایق (ماده ۱۲ دستورالعمل)

ماده (۱۲) دستورالعمل به شرح زیر تغییر یافته است:

مطالبات موضوع ماده (۱۱) که بابت آن‌ها وثیقه اخذ شده است، حسب وثایق ماخوذه طبق فرمول زیر تعدیل می‌شود:

E* = E - (C x (۱ – H - Hfx))

که در فرمول فوق، متغیرهای مختلف به صورت زیر تعریف می‌شوند؛

E*: مانده مطالبات تعدیل یافته

E: مانده مطالبات؛

C: ارزش بازار وثایق (ارزش اسمی برای وثایقی که ارزش بازار برای آنها وجود ندارند)؛

H: ضرایب تعدیل طبق جدول شماره ۸؛

Hfx: ضریب تعدیل به میزان ۸٪ در صورتی که واحد پولی وثایق و مطالبات متفاوت باشند.

شایان ذکر است، هیچگونه تغییر دیگری در تبصره‌های ذیل این ماده در متن دستورالعمل به عمل نیامده و تبصره‌های مذکور همچنان به قوت خود باقی می‌باشند.

    محاسبه سرمایه مورد نیاز برای پوشش ریسک بازار (ماده ۱۸ دستورالعمل)

ماده ۱۸ دستورالعمل به شرح زیر تغییر یافته است:

سرمایه مورد نیاز برای پوشش ریسک بازار نرخ ارز برابر است با ۸ درصد وضعیت باز مثبت تمامی ارزها یا قدر مطلق وضعیت باز منفی تمامی ارزها هر کدام که بیشتر باشد.

تبصره ۱- وضعیت باز مثبت تمامی ارزها عبارت است از مجموع خالص وضعیت باز مثبت ارزها که برابر مازاد معادل ریالی مجموع دارایی های موسسه اعتباری و تعهدات مشتریان آن به هر ارز نسبت به معادل ریالی مجموع بدهی ها و تعهدات موسسه اعتباری به همان ارز می باشد.

تبصره ۲- وضعیت باز منفی تمامی ارزها عبارت است از مجموع خالص وضعیت باز منفی ارزها که برابر مازاد معادل ریالی مجموع بدهی ها و تعهدات مؤسسه اعتباری به هر ارز نسبت به معادل ریالی مجموع دارایی های مؤسسه اعتباری و تعهدات مشتریان آن به همان ارز است.

بخش (ب) : رفع ابهام و شفاف سازی برخی از مواد دستورالعمل

۱. در ماده (۴) بند (۴-۵)، منظور از (پس از اعمال تعدیلات نظارتی)، بعد از تعدیلات نظارتی انجام شده تا بند قبل از این بند می باشد. در موارد مشابه در سایر بندها نیز، منظور از تعدیلات نظارتی، تعدیلات انجام شده تا قبل از آن بند می باشد.

 ٢. در ماده (۴) بند (۴-۸)، منظور از سرمایه گذاری ها، سرمایه گذاری های بی واسطه مؤسسه اعتباری در واحدهای تابعه مزبور است.

٣. توضیح در خصوص تبصره ۱ ماده (۵): شرط لازم برای قرار گرفتن ابزار مالی در سرمایه لایه (۲) آن است که از مدت سررسید آن حداقل ۵ سال باقی مانده باشد. در این صورت، در سال اول ۱۰۰٪ مبلغ اسمی آن به عنوان سرمایه لایه (۲) لحاظ می شود و به تدریج در سال های بعد با کاهش مدت زمانی باقی مانده تا سررسید، در صد مذکور مطابق با تبصره (۱) ماده (۵) دستورالعمل کاهش یابد.

بنابراین، چنانچه در زمان محاسبه سرمایه نظارتی، یک ابزار مالی کمتر از ۵ سال از سررسید آن باقی مانده باشد، در محاسبه سرمایه نظارتی لحاظ نمی گردد. به بیان دیگر، جدول شماره (۱) موضوع تبصره (۱) ماده (۵) تنها در مورد ابزارهای مالی است که از ابتدا با سررسید حداقل ۵ سال به عنوان سرمایه لایه (۲) لحاظ شده اند. عنوان جدول شماره (۲) موضوع تبصره (۲) ماده (۵) سهوا به جای استفاده از عبارت «مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها» از عبارت «درآمد تجدید ارزیابی دارایی ها» استفاده شده است که بدین وسیله اصلاح می شود.

۵. در ماده (۱۱) بند (۱۱-۵)، منظور از اصل تسهیلات اعطایی، مانده اصل تسهیلات اعطایی است.

۶. در ماده (۱۱) بند (۱۱-۷-۲)، منظور از سایر تسهیلات اعطایی به هر شخص، تجمیع تمامی سایر تسهیلات اعطایی به یک مشتری است. در این صورت، تمامی تسهیلات اعطایی غیرمشارکتی به اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی به جز تسهیلات اعطایی غیرمشارکتی بابت املاک مسکونی، برای هر شخص تجمیع شده و بر اساس وزن های ریسک تعیین شده در بندهای مختلف ذیل بند (۱۱-۷-۲)، موزون به ریسک می شود.

 ۷. در ماده (۱۱) بند (۱۱-۱۰)، ستون بدون رتبه برای اشخاص حقوقی داخل کشور فاقد موضوعیت است.

 ۰۸ در ماده (۱۳)، در حال حاضر با توجه به عدم اعلام برخی شاخص های مربوطه جهت تعدیل ارزش بازار وثایق موضوع جدول شماره (۸) از سوی بانک مرکزی، ارزش آخرین ارزیابی مبنای عمل خواهد بود و در ماده (۲۰) درآمد هر سال به صورت زیر محاسبه می شود:

جمع درآمدهای عملیاتی + خالص سایر درآمدها و هزینه ها = درآمد هر سال

توضیح اینکه در صورت منفی بودن درآمد هر سال، میزان درآمد مزبور در محاسبه میانگین لحاظ نمی شود. به طور مثال در صورتی که درآمد یک سال از سه سال اخیر، منفی بود، تنها میانگین درآمد دو سال محاسبه می شود.

۱۰. در ماده (۲۶)، شروع دوره گذار پنج ساله، سال ۱۳۹۷ است.

لازم به ذکر است، با توجه به لازم الاجراء بودن «دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری» در سال جاری، تمامی موسسات اعتباری ملزم به محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه خود طبق مفاد دستورالعمل مذکور هستند.

همچنین، با توجه به فراز پایانی دستورالعمل که ناظر بر جایگزینی «آیین نامه سرمایه پایه بانک ها و موسسات اعتباری» و «آیین نامه کفایت سرمایه (بانک های دولتی و غیردولتی)» به ترتیب مصوب یکهزار و سیزدهمین جلسه مورخ ۲۷ دی ماه ۱۳۸۲ و یکهزار و چهاردهمین جلسه مورخ ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۲ شورای محترم پول و اعتبار موضوع بخشنامه های شماره مب/۱۹۱۱ مورخ ۱۶ بهمن ماه ۱۳۸۲ و مب/۱۹۶۶ و مب/۱۹۶۷ مورخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۲، با «دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری» است، از زمان ابلاغ دستورالعمل اخیرالذکر، محاسبه نسبت های احتیاطی نظیر حد تسهیلات و تعهدات کلان و سایر نسبت های ذی ربط، باید بر اساس سرمایه نظارتی محاسبه شده طبق مفاد دستورالعمل مزبور صورت پذیرد.

در خاتمه ضمن ایفاد یک نسخه از اصلاحیه دستورالعمل مذکور و امید به آنکه مجموعه اصلاحات و رفع ابهامات یاد شده بتواند اجرای دستورالعمل را تسهیل کند، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۶/ ۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۶ مردادماه ۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حُسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.