بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 155017 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۲ - 15:10
کرباسیان: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی ایجاد شود

کرباسیان: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی ایجاد شود

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی و نیز ایجاد انسجام برای جلوگیری از دوباره کاری ها میان نهادهای ذیربط تشکیل شود.

نوآوران آنلاین-به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشستی که با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و تشکل های معدنی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: موضوع گردشگری معدنی به سال های قبل بر می گردد اما طی این سال ها کار جدی صورت نگرفته بود و خانه معدن کارهایی را شروع کرد. خوشبختانه ایمیدرو و سایر سازمان ها و بخش خصوصی به دلیل ایجاد اشتغال این حوزه، به امر گردشگری علاقه مندند و کمک کننده هستند.

وی ادامه داد: گردشگری و آموزش های آن موجب می شود تا موضوع معدن در میان خانواده ها مطرح شود و در نتیجه دانشجویان با دانش بالاتری وارد این حوزه شوند. ایمیدرو اخیرا شرایط لازم را برای منطقه معدنی پتاس خور و بیابانک فراهم کرد که خوشبختانه علاوه بر ایجاد اشتغال ۶۰۰ نفری در کارخانه، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر گردشگر از این منطقه دیدن کرده اند.

هسته های سرمایه گذاری
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه می توانیم با کمک بخش خصوصی هسته های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری معدن ایجاد کنیم، تصریح کرد: در این میان، موضوعاتی نظیر ایمنی معادن، آموزش افراد مرتبط با گردشگری نظیر آژانس ها و غیره باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای نتیجه گیری بهتر، روی تعدادی از معادن مشخص متمرکز شویم و شرایط مورد نیاز را فراهم کنیم. مسئولان و مدیران استانی نیز در این زمینه کمک کنند.

آماده همکاری برای رونق گردشگری معدن
محمد محب ‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه با بیان اینکه حوزه گردشگری، حوزه ای فرابخشی است، گفت: این حوزه به عنوان یک مزیت اقتصادی مطرح است و به اشتغال کمک می کند. گردشگری در همه حوزه ها ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما آماده هستیم به عنوان محصول ویژه فضا را آماده کنیم تا با تبادل نظر و هم اندیشی فضای مناسبی برای رونق گردشگری در حوزه معدن ایجاد کنیم.

محب خدایی تصریح کرد: ساختار یکپارچه برای برنامه ریزی سیستم گردشگری ایجاد شود. موضوع ژئوپارک مصوبه دولت است و به سرعت می توان این کار را شروع کرد.

وی ادامه داد: می توانیم از فارغ التحصیلان بخش معدن به عنوان تور اپراتورهای گردشگری استفاده کنیم. همچنین می توان با اختصاص جایزه، گردشگران را به سمت معادن هدایت کنیم.

گردشگری در ایران به مثابه دانشگاه

نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در این جلسه با بیان اینکه ژئوتوریسم در همه کشورهای معدنی مطرح است، گفت: باید از احساس مسئولیت آقای نعمت زاده تقدیر کنیم که دنبال کار و توسعه در کشور است. در طرحی که ارائه دادم، معتقد هستم برای توسعه گردشگری معدنی، ۳ ضلع وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری باید با همدیگر وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: در هر استان اعضای سازمان نظام مهندسی معدن افراد توانمند هستند و می توانیم آن را سازماندهی کنیم و اجرای آن را به بخش خصوصی توانمند بسپاریم. ایران در زمینه گردشگری به عنوان دانشگاه محسوب می شود و گردشگری در معدن قابل مقایسه با سایر گردشگری ها نیست.

آمادگی برای ارائه اطلاعات لازم برای موزه معدن
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت این تشکل معدنی در حوزه گردشگری در سال ۸۲، گفت: با توجه به اینکه جامعه ما از مزایای موزه معدن به معنای واقعی خود آشنا نیست، طی این مدت، انگیزه چندانی برای شکل گیری موزه معدن ایجاد نشد.

وی ادامه داد: بازدیدکنندگان موزه معدن در همه جای دنیا خارجی ها هستند. ما آمادگی داریم اطلاعات لازم را برای ایجاد موزه معدنی در اختیار علاقه مندان بگذاریم.

ظرفیت های خاموش

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن تشکر از آقای کرباسیان به عنوان پیش قدم در حوزه معدن گفت: ما به عنوان بخش خصوصی، باید روی ظرفیت های خاموش حوزه گردشگری کار کنیم و آن را به عموم مردم بشناسانیم.

وی افزود: می توانیم با تبلیغات روی این بخش و جاذبه یابی، درآمد ایجاد کنیم و گردشگران خارجی را به این سمت هدایت کنیم.

ژئوپارک به جای ژئوتوریسم

جدیدی، کارشناس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه از سال ۷۶ موضوع ژئوتوریسم در این سازمان شکل گرفت، به بیان نظرات آن سازمان پرداخت و گفت: با بررسی های انجام شده، ژئوتورسیم به دلیل تک بعدی بودن آن، توجیه اقتصادی ندارد و ژئوپارک را پیشنهاد می دهیم. دنیا هم روی آن نظر مثبت دارد و برنامه علمی یونسکو نیز به آن اهمیت می دهد.

وی ادامه داد: ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گستره‌ای است با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته است که در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود. این گستره باید از برنامه‌های مدیریت گسترش و بهره‌برداری و طرح‌های حفاظتی برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری‌های مردمی را دارا باشد.

جدیدی به الزامات ایجاد ژئوپارک اشاره کرد و گفت: مشارکت و همکاری جامعه محلی در امور جغرافیایی راهبردهای مدون برای آموزش، حفاظت و بهره برداری، توانمندی مردم محلی، توسعه اقتصادی، احیای فرهنگ و سنت، برنامه ریزی برای خودکفایی اقتصادی و بی نیاز شدن از بودجه دولتی، از جمله این الزام ها است.

وی ادامه داد: مزایای ژئوپارک نسبت به گردشگری معدن شامل توسعه گردشگری و تبادلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه محلی، بهره مندی از امکانات رفاهی در کل منطقه، امکان برنامه ریزی برای فعالیت های آموزشی، فرهنگی و ترویجی و غیره است.

تعیین الزامات گردشگری

سمیه خلوصی، مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: برای توسعه گردشگری، الزاماتی همچون ایمنی و آموزش لیدرهای گردشگران ضروری است.

وی ادامه داد: برای این منظور، تیمی متشکل از ایمیدرو و تشکل های معدنی تشکیل شود تا الزامات را مشخص کند و معادن موجود را شناسایی و سپس جاذبه های زمین شناسی را مطرح سازد.

تلاش برای ایجاد نخستین معدن گردشگری

سیدجواد میرمعینی، عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این جلسه با اشاره به اینکه برای بررسی گردشگری معدنی کمیته ای در این شرکت تشکیل شد، گفت: برای این منظور، ابتدا از معادن تحت پوشش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نظیر نخلک، سرب و روی انگوران و پتاس و خور و بیابانک شروع کردیم.

وی ادامه داد: اکنون برای معدن خورو بیابانک فراخوان داده ایم و سرمایه گذار نیز آمده است و امیدواریم بتوانیم نخستین معدن گردشگری را آغاز کنیم.

معادن زیرزمینی برای گردشگری

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ با بیان اینکه معادن رو زمینی بزرگ مثل اروپا با قدمت زیاد نداریم، گفت: برای ایجاد جذابیت در معادن، باید به سمت معادن زیرزمینی برویم و در هر مرحله که حرکت می کنیم موضوع اقتصادی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید سراغ معادنی برویم که با داشتن جاذبه، انگیزه لازم را برای گرشگران ایجاد کنند. در کنار این موضوع، گردشگری این حوزه باید به سایر قشرهای جامعه نیز تسری یابد و از گستره دانشجویان فراتر رود.

۲۰ برنامه تلویزیونی

زینال زاده، کارشناس اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمادگی ارائه همه داده ها و اطلاعات تولید شده را به علاقه مندان برای پرهیز از تکرار موازی کاری ها و اتلاف هزینه داریم.

وی ادامه داد: برای ۲۰ معدن برنامه تلویزیونی تهیه کردیم که از جمله آنها معدن پتاس خور و بیابانک بود که با بازخورد بالایی مواجه شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.