تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1396/12/03
شماره 960 - تاریخ 1396/12/03
آخرین اخبار
چرا افشاگری علی کریمی مشروعیت فدراسیون تاج را کم کرد
حرکت اعتراضی جرج کلونی و همسرش
ارزانی دلار و گرانی خودرو در سوانح گم شد!
مد و لباس مافیای اژدهای هزار سر دارد
پیشگیری از دیابت نوع یک با هدف گرفتن یک میکروب در روده
مخالفت دیوان عالی آمریکا به مصادره الواح هخامنشی
مغز انسان طی 3 میلیون سال گذشته بزرگ‌تر شده است
ساختمان‌های غیرمقاوم پایان کار نمی‌گیرند
وزیر بهداشت: قیمت دارو افزایش نیافته است
ابراهیمی خلاق‌ترین و استقلال دقیق‌ترین تیم در ارسال پاس
تعدادی از پیکرها به پایین کوه رسید/ عملیات انتقال پیکرها موقتا متوقف شد
روحانی: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را به هیچ وجه تحمل نمی کنیم
جای خالی محسوس اتاق مدیریت خبر در شرایط بحران
سقوط هواپیمای ایرانی در رسانه‌های خارجی
بررسی غیررسمی لایحه بودجه ۹۷ در شورای نگهبان
اسپانیا: تلاش می کنیم تبادلات تجاری با ایران با پول ملی انجام شود
شاید کی‌روش قید برنامه 90 را بزند
خطر در کمین امدادگران در دنا
استیضاح ربیعی جدی شد
اعلام جزئیات اسکان نوروزی فرهنگیان
بازتاب بازگشت حدادی و بهرامی به تیم ملی بسکتبال در تارنمای فیبا
پیروزی شاگردان شفر شانسی نبود/ استقلال منطقی و رو به جلو بازی کرد
چند خبر از تئاترهای جدید
آخرین وضعیت پرونده تصادف بازیکن استقلال
پاسخ ستاره خوش تکنیک به حضور احتمالی‌اش در پرسپولیس
خطیب جمعه این هفته تهران مشخص شد
هشدار دوباره درباره سلامت عقلیِ ترامپ
ابلاغیه روحانی برای اجرایی شدن دو قانون جدید
پرچمی که برافراشته ماند
محمد بحرانی مقابل دوربین «گلشیفته» رفت
لیلا حاتمی در لباس کلاغ!
«نفیسه روشن» پای سفره عقد با لباس عروس
سقوط مرگبار اتوبوس چینی در دره
شورای نگهبان جلسه فوق العاده برگزار می کند
آزادی ۹ صیاد ایرانی از اسارت عربستان
تامین مالی بزرگترین تولیدکننده پلی استایرن انبساطی نسوز ایران کلید خورد
اختلال در سامانه ثبت نام کارت هوشمند
ایساکو برترین شرکت خدمات خودرویی در جمع صد شرکت برتر ایران
منابع درمان تامین اجتماعی را به خزانه نریزید
کنایه شمخانی به وزیرخارجه هلند
ایدرو کمک کند تا استان خراسان جنوبی شتاب توسعه اش بیشتر شود
کرباسیان: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی ایجاد شود
سعید مرتضوی خبر اجرای حکم ۲ سال زندانش را تکذیب کرد
ریکاوری شاگردان برانکو در دوحه
معضل قاچاق گوشت گوسفند به امارات و قطر
اولین مدال طلا بر گردن دختران هندبال ایران
فراخوان سازمان بهزیستی کشور به منظور ارتقای کیفیت برنامه‌های اجرایی در مهدهای کودک
شرکت نفت پاسارگاد “صنعت سبز” شد
مهاجم فرانسوی سپاهان دیپورت شد
مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی وارد کتابهای درسی دانش آموزان شده است
کد خبر: 154282 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - 11:51
شاهکاری برای رسیدن به سعادت

شاهکاری برای رسیدن به سعادت

آیا بشر می تواند آموزه های و حیانی را بدون کمک پیامبران در یابد؟ آیا اساساً بشر برای سعادتمندی نیاز به وحی در کنار عقل خود دارد؟

نوآوران آنلاین- انسان به عنوان موجودی متفکر صاحب قوه ی عاقله است. قوه ای که سبب برتری و امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات است. حال با نزول وحی و ارسال رسولان تکلیف عقل بشر چه می شود؟ آیا بشر می تواند آموزه های وحیانی را بدون کمک پیامبران در یابد؟ آیا اساساً بشر برای سعادتمندی نیاز به وحی در کنار عقل خود دارد؟ این مجموعه سوالات و پرسش هایی از این دست به عنوان موضوع عقل و دین از جمله مباحث پر کاربرد و البته پر سوالی است که در طول تاریخ تفکر بشری همواره مورد توجه و البته نظریات گوناگون بوده است

ارتباط عقل و دین

درباره ی ارتباط عقل و وحی و یا عقل و دین و یا اندیشه و ایمان نظریات مختلف وجود دارد. گروهی قائل به تئوری عقل حداکثری هستند در مقابل گروه دیگری که دین و ایمان حداکثری را می پذیرند. نظریه ی میانه در این باره عقل انتقادی است که بررسی هر یک از این تئوری ها و نیز قائلین آنها سبب می شود درباره ی حیطه های عقل و دین دیدگاه روشن تری پیدا نماییم!
 

عقل حداکثری!

برخی از اندیشمندان به ویژه در مغرب زمین قائل به تئوری عقل حداکثری هستند. در دیدگاه این افراد عقل و تفکر بشری در همه ی عرصه های بینش و منش ما حکمفرماست و این عقل است که می تواند حتی تکلیف آموزه های و حیانی را نیز معلوم کند!
از جمله قائلین به این دیدگاه در میان اندیشمندان اسلامی محمد بن زکریای رازی است! رازی را بیشتر به عنوان یک دانشمند در حوزه ی علم شیمی و کاشف الکل می شناسیم . امّا باید دانست که رازی از جمله کسانی است که در باب نبوّت و ارتباط عقل و دین قائل به تئوری عقل حداکثری است که در روزگار خویش توسط متفکران هم عصرش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
از نظر این دیدگاه عقل می تواند ابزارهای سعادتمندی خویش را فراهم آورد و اساساً نیازی به ارسال فرستادگان الهی نیست. از این رو آموزه های وحی برای سعادت بشر لازم و ضروری نیستند بلکه این خود عقل است که می تواند بدون کمک دین راه سعادتمندی را بیابد!

 

یک نقد جانانه!

مهم ترین نقد بر این دیدگاه آن است که عقل بشری در مسائلی اظهار درماندگی می کند و بشر  خود قائل به محدودیت های عقلی خویش است. پس چطور عقل می تواند با همه ی محدودیت هایش رمز و راز سعادت ابدی را برای بشر ترسیم نماید؟! انتقادات بسیار دیگری نیز به این دیدگاه وارد است که محوریت اکثر آن ها همین مطلب فوق است و علاقمندان در این زمینه را به کتب بسیاری که در این باره نگاشته شده است ارجاع می دهیم.
 

تئوری دین حداکثری!

در مقابل تئوری عقل حداکثری، نظریه ی دین و ایمان حداکثری نیز قائلینی دارد که معتقدند برای سعادت ابدی بایستی در دریای ایمان غوطه ور شد و عقل را محدود نمود تا خود دین و ایمان راه را بنمایاند. قائلین به این تئوری بیشتر مسیحیت کلیسایی هستند. در میان مسلمانان نیز تفکر اخباری گری رگه هایی از این تئوری را در خود دارد. اینان قدرت اعجازگر عقل را نفی می کنند و قائلند نبایستی عقل را در امور دخالت داد بلکه این دین است که باید ما را به سر منزل مقصود برساند.

 

نقطه ی ضعف!

این تئوری از درون ویرانگر خود است! زیرا خود به عنوان یک ایده ی بشری برخاسته از عقل بشری و ناقص است! پس نمی تواند مقبول باشد. از سوی دیگر عقل این عنصر اساسی و مایه ی امتیاز بشری را هیچ می انگارد که به نوعی انکار واقعیت بدیهی است. در واقع این تئوری بیشتر توسط کسانی ارائه می شده که در مواجهه با دیدگاه عقل حداکثری واقع شده بودند! از این رو از آن سوی بام افتاده اند زیرا به همان اندازه ی افراط عقل حداکثری ، تئوری تفریطی هستند!
 

عقل انتقادی؛ دیدگاه معقول!

در میانه ی این دو دیدگاه افراطی ، تئوری عقل انتقادی وجود دارد که عقل را به عنوان افتخار و امتیاز بشری معرفی می نماید امّا می پذیرد که در مواردی عقل به بن بست می خورد و یا خطا می کند. بسیاری از امور هستند که برای عقل واقع بین ، جزء حقایقی هستند ولی عقل قادر به دستیابی به آن ها نیست. این امور وراء عقل هستند و گرچه ضد عقل نیستند امّا فراتر از عقل قرار دارند. این امور همان اموری هستند که عرصه ی روشنگری وحی و دین است که می تواند عقل را هدایت نماید.
 

ارتباط عقل و وحی!

بنابراین باید اذعان نمود که رابطه ی عقل و دین نه مانعة الجمع و نه مانعة الخلو است بلکه عقل و دین با هم هماهنگی کامل دارند و به تعبیر روایات و آموزه های معارف ، عقل رسول باطنی و نبی رسول ظاهری است که در هماهنگی با هم بشر را هدایت می نمایند. یک قاعده ی فقهی اصیل از ابتدا در آموزه های اسلامی ما به روشنی بیانگر این ارتباط است " کل ما حکم به العقل حکم به الشرع و ما حکم به الشرع حکم به العقل " هر آنچه که عقل بدان حکم نماید شریعت نیز بدان حکم می کند و هر آنچه که شریعت بدان حکم نماید عقل بدان حکم می کند. این قاعده ی کوتاه نحوه ی ارتباط و هماهنگی عقل و دین را به خوبی نشان می دهد که عقل و دین مقابل هم قرار ندارند بلکه دین صعود دهنده ی عقل و عقل ابزار فهماندن دین است!
این نحوه ی ارتباط که توسط معارف اسلامی بیان شده و توسط اندیشمندان شیعی به وضوح تبیین گردیده است یک شاهکار بی نظیر است که می تواند بسیاری از مجادلات و بحث های بی فایده در میان اندیشمندان در همه ی اقصی نقاط عالم را پایان بخشد و خوش به حال ما که چنین دینی داریم!

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.