نوآوران آنلاین- تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین «رهبری معنوی» و «هوش معنوی» با توانمندسازی معلمان زن متوسطه دوره اول ناحیه دو شهر اهواز صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان زن متوسطه دوره اول ناحیه دو اهواز (442 نفر) تشکیل میدهند که با روش نمونه گیری تصادفی ـ طبقهای، 206نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه «رهبری معنوی فرای»، «هوش معنوی گینگ» و «توانمندسازی اسپریتزر» و برای تجزیه و تحلیل دادهها از «آزمون همبستگی پیرسون» و «تحلیل واریانس»استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که هم رهبری معنوی با توانمندسازی (0/05>r) و هم هوش معنوی با توانمندسازی (0/05>r) رابطه دارد.همچنین ابعاد هوش معنوی و رهبری معنوی نیز با توانمندسازی ارتباط دارند. از میان مؤلفههای هوش معنوی، تفکر انتقادی، آگاهی متعالی و توسعه حالت و تمامی مؤلفههای رهبری معنوی (چشمانداز، نوعدوستی، ایمان، معناداری، عضویت، تعهد و بازخورد) با سطح معناداری کمتر از 0/05، توانمندسازی معلمان زن را تبیین می کنند. ارزیابی معلمان زن از رهبری معنوی، هوش معنوی و توانمندسازی با توجه به سابقه خدمت متفاوت، اما ارزیابی آنها از متغیرهای تحقیق با توجه به مقطع تحصیلی یکسان است.
کلیدواژهها: رهبری معنوی؛ هوش معنوی؛ توانمندسازی؛ معلمان مدارس متوسطه
نویسندگان:
محمدجعفر مهدیان: استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، لرستان، ایران
ملوک عبودپور: دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، لرستان، ایران
رضا نوروزی کوهدشت: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، لرستان، ایران
نشریه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام - دوره 5، شماره 9، پاییز و زمستان 1396.
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.
منبع: فارس