تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/12/01
شماره 1220 - تاریخ 1397/12/01
آخرین اخبار
امکان دریافت موجودی کارت های ملی و آینده در آپ فراهم شد
تقدیر رییس ستاد اجرایی فرمان امام از بانک پارسیان در پشتیبانی مالی برتر طرح های اشتغال زای برکت
رئیس کل بیمه مرکزی:دقت و حساسیت در قراردادهای بزرگ بیمه ای یک ضرورت است
کسب «جایزه سال تحول دیجیتال ایران» توسط فناپ
منکر بزرگ، دروغ گفتن برخی مسؤولان به مردم است
استیضاح رئیس جمهوری به مصلحت کشور نیست
همه نسبت به بیانیه رهبر انقلاب برای گام دوم انقلاب احساس مسؤولیت کنند
پارسایی: بازار خودرو ساماندهی نشود وزیر صنعت استیضاح می‌شود
دادستان تهران: برای تحکیم نهاد خانواده خلاء قانونی نداریم
صعود پالادیوم به ۱۵۰۰ دلار/ طلا رکورد جدید زد
فروش غیرقانونی فناوری هسته‌ای به ریاض، ریاکاری واشنگتن را برملا کرد
یقیناً قیمت خودرو پایین می‌آید
زمینه‌چینی کنگره برای تحریم‌های جدید ضدایرانی
زندگی ایده‌آل نمی‌خواهیم، معیشت کارگران را حفظ کنید
دولت نمی‌خواهد با نرخ دلار بازی سیاسی کند
علت نوسان اخیر دلار چیست؟
هیچ کدام از متقاضیان واردات گوشت با هم فرقی ندارند
مجوز واردات هواپیما صادر شد
اختصاص یک هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان برای بیمه قالی‌بافان در سال ۹۸
از توییت وزیر ارشاد برای موسیقی تا آرزوی سلامتی برای شجریان
آغاز داوری بخش دانشجویی جشنواره‌ی پویانمایی تهران از فردا
چند کتاب تازه منتشر شد
«بدون تماشاگر» تا 7 اسفند ماه تمدید شد
رونمایی از کتاب فرهاد فخرالدینی همراه با اجرای ارکستر سازهای ملی ایران
ادبیات می‌تواند جامعه را نقد کند؟
آغاز سریال ۳۰۰ قسمتی میکائیل شهرستانی در رادیو
حاشیه‌ نگاری بر نهمین روز جشنواره‌ی تئاتر فجر / از تعجب تا سرگرمی
یک آمار رسمی از وضعیت مخاطبان سینما
فدراسیون عوامل «مجله‌ وزنه‌برداری» را تغییر داد؟
جویندگان طلا جمجمه‌ ۵۶۰۰ ساله کشف کردند
رونمایی از مستند پرتره منوچهر آذری با یادی از فرهنگ مهرپرور
ارکسترهای مان را با استاندارد جهانی نمی‌توانیم مقایسه کنیم
اعتراض به رجا: چرا فروش آنلاین بلیت مدام قطع می‌شود
«قصر شیرین» میرکریمی هم گزینه اکران نوروزی شد
۱۸ اثر ایرانی در حراج کریستیز دوبی
نکاتی خواندنی از آمار و هزینه‌های اسکار ۲۰۱۹
تأثیر غرب در موفقیت نویسنده‌های روس در ایران
لوریس چکناواریان: همایون خرم در تمام کنسرت‌های من شرکت می‌کرد
این سهم جهانی شدن را هم از همدان می‌گیرند!
شاگردان شاهین‌طبع به دنبال جبران شکست
شاهین طبع: می‌خواهیم با ترکیب و کیفیت متفاوتی در جام‌جهانی باشیم
تمجید سایت نیجریه‌ای از شروع خوب اوساگونا در ذوب‌آهن
باریوس از صحبت‌های سردار آزمون درباره کی‌روش پرده برداشت
واکنش سلطانی‌فر به انتخاب جانشین کی‌روش و حذف حدادی از تیم ملی بسکتبال
برانکو: در آسیا از هیچ تیمی نمی‌ترسیم/ طرفدار پنالتی چیپ نیستم!
شیوع مشکلات روانی در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی
حفرگودال برای بُز دزدی
تغذیه کارکنان در محیط کار باید چگونه باشد؟
تجمیع خطوط پلیس 110 در تمام استان‌ها به جز دو استان
حمله یک فرد مهاجم به عابران در "مارسی"
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.