تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/08/22
شماره 1153 - تاریخ 1397/08/22
آخرین اخبار
واردات نفت چین رکورد زد
حنای «آخوندی» رنگ نداشت/ «حناچی» شهردار تهران شد
آژانس برای سیزدهمین بار متوالی، پایبندی ایران به برجام را تایید کرد
بازداشت ۲۰ تن در مصر به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور بن سلمان
خبر خوش برای بیماران خاص
سفره های مردم هر روز کوچکتر از دیروز
همه بازنشستگان ورزش می‌روند
تبریز در اندیشه بازگشت به لیگ بسکتبال/ فدراسیون: شدنی نیست!
تمرین استقلال در هوای بارانی/ حضور امیدها در تمرین بزرگسالان
سرمربی پرده گوش ملی‌پوش وزنه‌برداری را پاره کرد!
چالش سخت برانکو و پرسپولیس برای دیدار با پیکان
شلیک ده‌ها موشک از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین
مشترکان پرمصرف تهرانی جریمه شدند
بورس به روند افزایشی بازگشت
عامل گرانی موبایل در بازار
انبارها پُر است
۱۶ درصد مدیران کشور زنان هستند
هر تهرانی سالانه ۵ برابر وزن خود پسماند تولید می‌کند
"دارو" در کشاکش ارز، نقدینگی و تحریم
جمع‌آوری زباله با سطل‌های زباله هوشمند
توزیع «بسته حمایتی» کارمندان با حقوق ماه جاری
۵۰۰۰ پلیس به لباس‌های دوربین دار مجهز می‌شوند
سازهایی که با یاد شجریان به نمایش درآمدند
از ویژگی بارز فیلم‌های کوتاه ایرانی تا سینمایی با بِرند کیارستمی
نگار جواهریان در «مجبوریم» درمیشیان
تخفیف ۷۰‎ درصدی تله‌کابین و سورتمه نمک آبرود
دروغ میزانسنِ خدا را به هم می‌زند
احتمال افزایش تولید نفت ایران در ماه نوامبر
طلب ۱۵ هزار میلیاردی تامین اجتماعی از بیمه شدگان
رویدادهای میلیاردی هم به زندگی لاکچری اضافه شد
کابوس دائمی خانه خرابی در ده ونک
پاسکاری مدیران دولت به نفع شکارچیان
پایان عملیات فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس
راه‌اندازی میز کشورهای مختلف در خبرگزاری‌ها
‎شرکت صنایع آذرآب با جبران زیان های گذشته به سوددهی رسید
غربالگری دیابت در ایستگاه های سلامت محور شمال تهران
حذف دفترچه های درمانی تأمین اجتماعی گامی مهم در اجرای دولت الکترونیک است
انتخاب بیست شهردار مدرسه در منطقه 22
عدم تعهد اروپا منجر به بی ثباتی در منطقه می شود
برجام موجب پیشرفت روابط اقتصادی ایران و اروپا شد
شرکت کار و تامین آزمون استخدامی برگزار می‌کند
مرکزجامع بیماران خاص سیرجان توسط وزیر بهداشت افتتاح شد
پردیس سینمایی چارسو میزبان جشنواره «سینماحقیقت» شد
۷۰ درصد زندانی‌ها؛ دارای جرایم مواد مخدری
متهمان پرونده تلفن همراه به زندان و جزای نقدی محکوم شدند
واکنش سخنگوی شورا به خبر عدم تایید دو گزینه شهرداری تهران
ترامپ تصمیم فرانسه مبنی بر باقی ماندن در برجام را پذیرفت
روش اتصال کارتخوان پمپ بنزین ها به شبکه پرداخت ابلاغ شد
فلاحت پیشه:ماجرای اعدام ۲۲ نفر در اهواز خبرسازی است
ربیعی: یک انگشت به خروارها عسل ثروت وزارت کار و تعاون نزدم
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.