تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/05/29
شماره 1091 - تاریخ 1397/05/29
آخرین اخبار
مشتریان خوش «پیمان» بانک صادرات ایران جایزه ویژه می‌گیرند
کارمند اختلاسگر در شیراز به دام افتاد
فروش کلیه منجر به بیماری ایدز و مرگ شد
دویدن راهی برای جلوگیری از سرماخوردگی
زرینه رود رحم ندارد
دمیدن روح زندگی به ۳ بیمار توسط سرباز فداکار ناجا
تصادف سمند با کمپرسی 5 کشته داد
زلزله ۸.۲ ریشتری اقیانوس آرام تلفاتی به جا نگذاشت
کشتن پدر با "سَم" بعد انصراف از خودکشی
آماده سازی جایگاه عرضه ذبح بهداشتی دام در سراسر تهران
همه چیز درباره چگونگی سرقت خودروها
چرا قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا نشد؟
یک و نیم تن مواد مخدر در هرمزگان کشف شد
دستگیری سازنده مشروبات الکلی دست‌ساز در ساوجبلاغ
زن شوهردار وقتی به دانشگاه رفت با دیدن سامان خائن شد!
سقوط مرگبار حین کشیدن آخرین سیگار
همسایه ها راز صداهای نامتعارف منزل هوشنگ را برای همسر 22 ساله اش برملا کردند !
غرق شدن جوان ۲۳ ساله در سد تنگ کارزین
خودکشی 17 ساله های ایرانی رکورد زد!
زن شوهردار با مرد غریبه حرف های خجالت آور می زد که همسرش سر رسید !
پشت پرده شوم سفر مجرّدی مردان عراقی‌ به مشهد
اسید پاشی مرد همسایه بر روی یک زوج آملی
به عنوان معاون اول رییس جمهور باید از سیاست های دولت حمایت کنم
فعالان عمده صادراتی استان لرستان در سال 96 مشتری بانک توسعه صادرات هستند
غرق شدن جوان لنگرودی در خزر
کشف 50 تن متامفتامین در مکزیک +عکس
نفس کشور به شمارش افتاده
صادرات ۴۵۰میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان
کشف انبار احتکار لوازم‌خانگی به ارزش 3 میلیارد تومان در یزد
خارج‌نشینان، مالکان خانه‌های خالی و لوکس شمال تهران هستند
با حضور شهردار تهران هفتمین تونل پایتخت افتتاح شد
حمایت از تولید داخل در اولویت قرار گیرد
حمل ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا برای اولین بار در کشور
فرهنگ ایثار در راه آهن نهادینه شود
دستبند پلیس بر دستان قاتل مرد 35 ساله
شرور محله پس از آزار دختر 14 ساله به او اسید خوراند
بررسی عوارض تتو و خالکوبی
پای شکارچی در دهان خرس ماند
از این عکس پروفایل دختر جوان در فضای مجازی سوء استفاده شد + عکس
خال هندویی که خوش خبر نیست ...
بلایی که سر زن شیرازی در اتاق زایمان آمد
ثریا به مرد شیطان صفت رودست زد!
شناورهای صیادی چینی؛ تحت اجاره و مالکیت ایران است
ناتمامی رکوردشکنی ها، در بورس تهران
عرضه ی بهداشتی دام زنده در منطقه 12
نگاهی به معاملات هفتگی بازار آتی زعفران
قیر و عایق رطوبتی آماده صادرات از بورس کالا
بانوان ایرانی فاتح قله های جهانی
بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود!
کار وحشتناک مرد 38 ساله و دوست افغانی با دختر جوان !
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.