تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1397/03/01
شماره 1020 - تاریخ 1397/03/01
آخرین اخبار
تاکید نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران بر لزوم تقویت حمل و نقل شهری
ساعات کار جدید شعب بانک سرمایه تا پایان ماه مبارک رمضان
قرص برنج بیشترین قربانی را از پایتخت گرفت
آتش سوزی در پتروشیمی بندر امام مهار شد
اروپا فضای فعالیت شرکت ها با ایران را فراهم کند
شهر ری باید از تهران جدا شود
هوش مصنوعی با مبارزه به نبرد سرطان می‌رود
انتقال کارت به کارت از طریق اپلیکیشن موبایلی پات در بانک رفاه
تقدیر از عملکرد بانک ملی برای ایجاد شفافیت در معاملات دولتی
همدلی و یکپارچگی رمز پیشرفت سازمان است
تامین مالی ۱۳۰میلیون یورویی تولید مواداولیه بخش فولاد در بندرعباس
گام مثبت بانک پارسیان در اجرای طرح های فولادی
هزار شغل باراه اندازی ۶ طرح بزرگ و متوسط ایجاد شد
سقوط خونین مرد میانسال به داخل چاهک آسانسور + تصاویر
تلاش دولت بر زدودن چهره خشن فقر از جامعه متمرکز است
انهدام 2 باند قاچاق موادمخدر در گلستان
در کارخانه‌های سوسیس و کالباس چه می‌گذرد؟+تصاویر
بازیگر معروف استقلالی شد +عکس
کشف جسد مرد میانسال در باغ پونک
افزایش ۳۸ درصدی سود هر سهم آسان پرداخت
قاتل دختر و مادر جیرفتی به مرگ محکوم شد
بازنگری در محدوده زوج و فرد
بی‌توجهی راهور به ورود موتورسواران به پیاده‌راه‌ها
توصیه مدیریت بحران برای وزش باد شدید و گردوخاک احتمالی در تهران
کشف ۱۰۶ کپسول‌ کوکائین در معده زن قاچاقچی
هنرمند پیشکسوت در اتاق مراقبت های ویژه
همزمان با روز جهانی تنوع زیستی (یکم خردادماه) شهروندان تهرانی با پرندگان بهاری شهر آشنا می شوند
خرید و فروش طرح ترافیک در دیوار
قتل به خاطر خواستگاری از خواهر
باند "قاچاقچیان خانوادگی" در تله پلیس همدان
9 جاده کشور تا اطلاع ثانوی مسدود است
برخورد مرگبار اتوبوس با کامیون در مرکز هند
دو نوزاد دختر ۱۵ روزه مشهدی فروخته شدند + جزییات
جزئیات ربودن دختر ۱۸ ساله در تبریز
قارچ‌های سمی هیچ پادزهری ندارند
زورگیر حرفه‌ای در دام پسر نوجوان
افزایش سرقت ارز از منازل
زن تاجیک قاتل تاجر ایرانی بود
فراخوان مدرسین سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001:2015)
مهار آتش سوزی در فروشگاه تجهیزات پزشکی
سرنوشت های تلخ 40 زن و کودک در زندان زنان ایران + تصاویر کم نظیر
مفقود شدن مرموز دختر 18 ماهه بیمار و پدرش با پول خیرین +تصاویر
برادرکشی به خاطر نگهداری از پدر
توت جان زن میانسال را گرفت!
انجام ۸۶ عملیات امداد و نجات در ۲۴ ساعت گذشته
دوربین مدار بسته زوج سارق را لو داد
پژو در حین حرکت آتش گرفت +عکس
زورگیرجنوب تهران را شناسایی کنید + عکس
خودروی دزدی سارقان دوره گرد را لو داد
سرنوشت کودک سرراهی در جدایی زن وشوهر
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.