تامین اجتماعی
بانک مهر اقتصاد
روزنامه نوآوران - 1396/12/03
شماره 960 - تاریخ 1396/12/03
آخرین اخبار
چرا افشاگری علی کریمی مشروعیت فدراسیون تاج را کم کرد
حرکت اعتراضی جرج کلونی و همسرش
ارزانی دلار و گرانی خودرو در سوانح گم شد!
مد و لباس مافیای اژدهای هزار سر دارد
پیشگیری از دیابت نوع یک با هدف گرفتن یک میکروب در روده
مخالفت دیوان عالی آمریکا به مصادره الواح هخامنشی
مغز انسان طی 3 میلیون سال گذشته بزرگ‌تر شده است
ساختمان‌های غیرمقاوم پایان کار نمی‌گیرند
وزیر بهداشت: قیمت دارو افزایش نیافته است
ابراهیمی خلاق‌ترین و استقلال دقیق‌ترین تیم در ارسال پاس
تعدادی از پیکرها به پایین کوه رسید/ عملیات انتقال پیکرها موقتا متوقف شد
روحانی: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را به هیچ وجه تحمل نمی کنیم
جای خالی محسوس اتاق مدیریت خبر در شرایط بحران
سقوط هواپیمای ایرانی در رسانه‌های خارجی
بررسی غیررسمی لایحه بودجه ۹۷ در شورای نگهبان
اسپانیا: تلاش می کنیم تبادلات تجاری با ایران با پول ملی انجام شود
شاید کی‌روش قید برنامه 90 را بزند
خطر در کمین امدادگران در دنا
استیضاح ربیعی جدی شد
اعلام جزئیات اسکان نوروزی فرهنگیان
بازتاب بازگشت حدادی و بهرامی به تیم ملی بسکتبال در تارنمای فیبا
پیروزی شاگردان شفر شانسی نبود/ استقلال منطقی و رو به جلو بازی کرد
چند خبر از تئاترهای جدید
آخرین وضعیت پرونده تصادف بازیکن استقلال
پاسخ ستاره خوش تکنیک به حضور احتمالی‌اش در پرسپولیس
خطیب جمعه این هفته تهران مشخص شد
هشدار دوباره درباره سلامت عقلیِ ترامپ
ابلاغیه روحانی برای اجرایی شدن دو قانون جدید
پرچمی که برافراشته ماند
محمد بحرانی مقابل دوربین «گلشیفته» رفت
لیلا حاتمی در لباس کلاغ!
«نفیسه روشن» پای سفره عقد با لباس عروس
سقوط مرگبار اتوبوس چینی در دره
شورای نگهبان جلسه فوق العاده برگزار می کند
آزادی ۹ صیاد ایرانی از اسارت عربستان
تامین مالی بزرگترین تولیدکننده پلی استایرن انبساطی نسوز ایران کلید خورد
اختلال در سامانه ثبت نام کارت هوشمند
ایساکو برترین شرکت خدمات خودرویی در جمع صد شرکت برتر ایران
منابع درمان تامین اجتماعی را به خزانه نریزید
کنایه شمخانی به وزیرخارجه هلند
ایدرو کمک کند تا استان خراسان جنوبی شتاب توسعه اش بیشتر شود
کرباسیان: کارگروهی برای توسعه گردشگری معدنی ایجاد شود
سعید مرتضوی خبر اجرای حکم ۲ سال زندانش را تکذیب کرد
ریکاوری شاگردان برانکو در دوحه
معضل قاچاق گوشت گوسفند به امارات و قطر
اولین مدال طلا بر گردن دختران هندبال ایران
فراخوان سازمان بهزیستی کشور به منظور ارتقای کیفیت برنامه‌های اجرایی در مهدهای کودک
شرکت نفت پاسارگاد “صنعت سبز” شد
مهاجم فرانسوی سپاهان دیپورت شد
مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی وارد کتابهای درسی دانش آموزان شده است
کد خبر: 153979 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ - 14:06
ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است
نگاهی به فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

ملودرامی که به دنبال اشک گرفتن است

نساء نیکو / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

نوآوران آنلاین- بهروز شعیبی فیلم جدیدش را عاشقانه‌ای نامیده که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است. داستان فیلم درباره زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پیگیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید (مهناز افشار) به وجود می‌آورد.

یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد نویسندگان فیلمنامه حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی در نگارش دارکوب نتوانسته‌اند حل کنند معلق ماندن فضای داستان بین رئالیسم و نئورئالیسم است. این‌که چرا معلق مانده‌اند به تعریفی است که از سینمای رئالیسم داریم که صراحتاً اشاره می‌کند که: «پایان فیلم‌های جنبش رئالیسم معمولاً توأمان با یاس و ناامیدی ست؛ قهرمانان سینمای رئالیسم دوباره ناامید می‌شوند و فیلم با توهم‌زدایی و مرگ قهرمان فیلم به پایان می‌رسد» و در نقطه مقابل درباره سینمای نئورئالیسم می‌دانیم که این سینما سعی در نزدیک شدن هر چه بیشتر به « واقعیت » چه در روایت و چه در فرم دارد و همین‌جاست که می‌گویم «دارکوب» میان رئالیسم و نئورئالیسم معلق مانده است؛ چراکه بخشی از اساس فیلمنامه بر پایه یکی و بخشی نیز بر پایه دیگری بنا شده و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل فیلمنامه که در امتدادش به عدم شخصیت‌پردازی درست آدم‌های داستان می‌رسد و همچنین سوالات فراونی را بی‌پاسخ می‌گذارد همین است که درنهایت داستان دارکوب را به یک ملودرام پرسوز و گداز تبدیل کرده که تلاش می‌کند مخاطب را وادارد به هر نحو ممکن برای شخصیت‌های داستان دل بسوزاند و در سکانس فیلم نیز یک دل سیر گریه کند و اشک بریزد و تمام.

ساختار نیز متأثر از فیلمنامه دارای نقاط ضعف فراوانی است از بازی بسیار بد و فاقد هرگونه نزدیکی به شخصیت توسط امین حیایی با بازی بی‌روح مهناز افشار که سبب می‌شوند تا بیننده هیچ‌گونه احساس نزدیکی فکری و روحی با کاراکترهای ایشان نداشته باشد و تنها به تک لحظات خوب بازی سارا بهرامی دل خوش کند که اتفاقاً بر خلاف دو بازیگر قبلی در همان تک لحظات بسیار خوب درخشیده است و به جز این، در سایر بخش‌ها گویی شعیبی آن‌قدر درگیر طرح مسأله فقر و اعتیاد زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب و حاشیه پارک هرندی شده که دیگر مجالی برایش باقی نمانده تا به کارگردانی بهتری برسد که لااقل ضرباهنگ مناسب‌تری داشته باشد؛ چراکه فیلم فقط تا حدی در یک سوم ابتدای کار خوب است و دو سوم پایانی‌اش هیچ چنگی به دل نمی‌زند و البته در همین بخش هم تصویر دقیقی از آدم‌های این‌گونه که حداقل در یکی دو سال گذشته در رسانه‌ها زیاد راجع‌به‌شان خوانده‌ایم به مخاطب نمی‌دهد و هر یک از این زن‌ها را صرفاً با یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند و خلاص و این از نظر شعیبی می‌شود: «عاشقانه‌ای که دغدغه مهم فعالان اجتماعی است» و در کلیت نیز دارکوب با ملودرام‌های آبکی که مشابه‌اش را در برخی فیلم‌های قبل از انقلاب البته با ساختار متداول آن روزها دیده بودیم برابری خوبی می‌کند، اما درنهایت نمی‌تواند برای شعیبی یک حرکت رو به جلو تلقی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.