بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 128658 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - 00:01
هنرمند نمی‌تواند به اطرافش بی‌تفاوت باشد
حجت اشرف‌زاده در گفت‌و‌گو با نوآوران:

هنرمند نمی‌تواند به اطرافش بی‌تفاوت باشد

حجت اشرف‌زاده؛ خواننده و آهنگساز نیشابوری است که که سال 1358 به‌دنیا آمده و با عرضه دومین آلبوم خود توانست ارتباط بسیار مطلوبی را با علاقه‌مندان موسیقی برقرار کند. او دوره ردیف آوازی را نزد استاد شاکری در نیشابور آغاز کرد و صداسازی را نزد حمیدرضا نوربخش گذراند.

نوآوران آنلاین- اشرف‌زاده سال 1382 از راهنمایی‌های استاد شجریان بهره‌مند شد و فنون آوازی و ردیف تحلیلی آواز ایران را سال 1385 نزد استاد لطفی آموخت. در سال های 1385 و 1386 فنون تصنیف‌خوانی و هم‌آوایی را نزد استاد محسن نفر و استاد فقید پرویز مشکاتیان آموزش دید. از این خواننده و آهنگساز، ابتدا آلبوم «شرح پریشانی» سال ۸۹ منتشر شد که شاید کمتر شنیده شده باشد. اما اشرف‌زاده سال۹۴ و با انتشار آلبوم «ماه و ماهی» به اوج رسید و این آلبوم مورد استقبال مردم و اهالی موسیقی قرار گرفت.  این آلبوم اهالی موسیقی را غافلگیر کرد و فروش خیره‌کننده‌ای به خود اختصاص داد و یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در سال 1394 نام گرفت و خیلی سریع قطعات این آلبوم در میان مردم دست‌به‌دست شد. از اشرف‌زاده سال 1395 آلبوم «خاتون» با آهنگسازی محسن جلیلی منتشر شد و باخبر شدیم که قرار است به‌زودی آلبوم دیگری از او منتشر شود و به همین بهانه با او گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 
     تاثیر موسیقی ایرانی و آشنایی شما با ردیف و گوشه‌های موسیقی ایرانی، حتی وقت‌هایی که یک قطعه پاپ اجرا می‌کنید یا تنظیم آهنگتان خیلی ربطی به موسیقی ایرانی ندارد، بر کارتان چگونه بوده است؟
به هر حال موسیقی آوازی ایرانی تکنیک‌ها و توانایی‌هایی لازم دارد که وقتی به آن‌ها دست پیدا می‌کنید جعبه ابزاری قوی‌تر در اختیارتان می‌گذارد. مثلا با ادوات آوازی ایرانی وقتی یک قطعه پاپ را اجرا می‌کنید مردم بیشتر دوستش دارند. رگه‌های ایرانی بودن را مردم دوست دارند. به همین دلیل وقتی در طول تاریخ موسیقی یک خواننده مقداری کارش را ایرانیزه کرده است بیشتر هم مورد توجه قرار گرفته است و مردم بیشتر دوستش داشته‌اند. طبیعتا موسیقی اصیل یک پشتوانه بزرگ برای همه موسیقی ما است و کسانی که از آن استفاده می‌کنند به‌طور قطع ضرر نمی‌کنند و با مخاطبان بیشتر و بهتری مواجه می‌شوند. کسانی که هر جای دنیا که هستند، ایرانی‌بودنشان را دوست دارند؛ البته مدرن بودن را هم دوست دارند، متفاوت بودن را هم دوست دارند. ترکیب این‌ها با یکدیگر همان حال و هوای ایرانی بودن را برایشان تداعی می‌کند که در رگ و پی همه‌شان است و همین‌طور اتفاقات جدیدی را ایجاد می‌کند که مدرن شدن، متفاوت بودن و لمس تجربه‌های جدید را به آن‌ها می‌چشاند که دلچسب است.
     اساتیدی همچون محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و... در شکل‌گیری شخصیت هنری شما چقدر نقش داشتند و فکر می‌کنید کدام یک از این اساتید بیشترین تاثیر را بر کارتان گذشته‌اند و نقش کدام‌یک پررنگ‌تر بوده است؟
به هر ترتیب با همه احترام، تمام قد در مقابل پرویز مشکاتیان می‌ایستم به خاطر اینکه استاد مشکاتیان یک تئوریسین و یک متفکر بزرگ بودند. البته اساتید دیگر هم همینطور اما تولید فکر در هنر مقوله‌ای بسیار مهم است و جلوگیری می‌کند از کپی شدن آدم‌ها؛ اتفاقی که در موسیقی سنتی ما بارها افتاده است و ما همیشه می‌بینیم که آثاری شبیه به هم ساخته می‌شود، حتی به لحاظ ریتم و تنظیم. هنوز بسیاری از آهنگسازان ما جرات این را ندارند قدمی جلوتر از شعر کلاسیک ما بیایند و به جریان‌های جدیدتر شعر فارسی هم سری بزنند و بر روی غزل نوکلاسیک سبک‌های دیگر کار کنند. متاسفانه بسیاری همچنان فقط و فقط معتقدند در موسیقی باید از شعر کلاسیک استفاده کرد. واقعا این ایجاد فکر و تئوری برای حرکت را من از استاد مشکاتیان آموختم و صد درصد همه اساتیدی که از محضرشان آموخته‌ام در بخش‌های تکنیک صدای من، آواز، کوک و مسائل مختلف تاثیرگذار بوده‌اند اما از همه بیشتر استاد فقید پرویز مشکاتیان در زندگی هنری من تاثیرگذار بوده است.
     شما جزو خوانندگانی هستید که آهنگ‌هایتان به‌دفعات شنیده شده و قطعاتتان میان مردم فراگیر شده است و بسیار هم به آن علاقه داشته‌اند. «ماه و ماهی»، «دوباره ایران» و چند قطعه دیگر از شما که اقبال عام پیدا کردند. به‌نظر شما چه عامل و عواملی دست به دست هم می‌دهند تا یک موسیقی میان مردم این‌گونه گرامی داشته شود؟
استاد محمدرضا شجریان؛ مرد بزرگ موسیقی کشورمان در مصاحبه‌ای گفته ‌است برای اتفاقات مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورشان کار اجرا کرده‌اند و هنرمند نمی‌تواند نسبت به اتفاقات اطرافش بی‌تفاوت باشد. «ماه و ماهی» هم حاصل عاشقی آدم‌هایی است که یا برای نداشته‌هایشان اشک می‌ریزند، یا برای از دست‌دادگانشان اشک می‌ریزند و یا برای امیدها و آرزوهایی که قرار است داشته باشندشان؛ غمی شیرین است؛ غمی دوست‌داشتنی که همیشه دلچسب است. امیدوارم باز هم این افتخار را داشته باشم که مردم من را انتخاب کنند؛ این اتفاق خوبی است؛ خیلی زرنگ بودن نیاز ندارد فقط کافی است شما با مردم زندگی کنید و حال مردم برایتان مهم باشد.
     بحث تلفیق شعر و موسیقی بسیار مهم است. یعنی در بسیاری آثار متوجه می‌شویم که آهنگساز یا حتی خواننده تفسیر درستی از شعر نداشته است و بنا بر این تلفیق درستی از شعر و موسیقی اتفاق نیفتاده است. پرسش اول این است که چقدر اهمیت دارد که خواننده تفسیر درستی از شعر داشته باشد تا حق مطلب ادا شود و نکته بعدی اینکه این تلفیق‌ها درست در «ماه و ماهی» نتیجه آهنگسازی مطلوب بوده یا تنظیم و یا اجرای شما در ووکال؟
تلفیق شعر و موسیقی مقوله بسیار مهمی است که من این را با تاکید و هدایت زنده‌یاد استاد مشکاتیان آموختم. اثر کلمات، تاکیدها و اکسان‌گذاری‌های درست و بهتر فهمیده شدن شعر نکاتی بوده که همیشه از وی آموخته‌ام. بعدها سعی کردم در این زمینه بیشتر بیاموزم و البته همنشینی من با دوستان ادبیاتی‌ام کاملا تاثیر داشته است. از شخص استاد محمدعلی بهمنی بسیار آموخته‌ام و حق زیادی به گردن من دارند. جست‌وجوها همیشه من را واداشته که این نکته مهم در موسیقی را در آثارم لحاظ کنم. خود علیرضا بدیع هم به عنوان یک شاعر تحصیل‌کرده در زمینه ادبیات در کنار من بود و دوستان دیگر یعنی تنظیم‌کنندگان هم به ما اعتماد داشتند تا ما کار خودمان را انجام دهیم. درباره این موضوع تاکید بسیاری هست که دوستان خواننده بر رویش وقت بگذارند و به‌نظرم ارزشش را دارد که خوانندگان گرامی به آن توجه بکنند چرا که شنونده موسیقی، امروز بسیار تمرکز و تسلط بیشتری نسبت به شعر پیدا کرده است و یک شعر خوب می‌تواند اتفاق ایجاد کند و البته شعر خوبی که درست خوانده نشود مطمئنا از بین می‌رود. بنا بر همه اینها به مقوله تلفیق درست شعر و موسیقی بسیار اهمیت دارد و لازم است که توجه کافی به آن بشود.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.