بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/24
شماره 2467 - تاریخ 1403/02/24
آخرین اخبار
فیلم مستند "داوج پارادیزو" نگاهی به زندگی شخصی و حرفه‌ای جواد علیزاده دارد
فیلم کوتاه " لابیرنت" از درام جنایی می گوید که هدفش غوطه وری و سردرگمی نسل جدید است
اهتزاز پرچم متبرک به نام امام رضا(ع) در یادمان شهدای ۱۵ خرداد، منطقه۱۵
منطقه ۱۵ در مسیر توسعه با محوریت توزیع متوازن خدمت و عدالت
منطقه ۱۵ در مسیر توسعه با محوریت توزیع متوازن خدمت و عدالت
جایگاه امروز جمهوری اسلامی ایران در جهان مدیون خون شهدا است
مبارزه با بیماری قارچی سفیدک در قطعات شمشادکاری شده منطقه 17
غربالگری هزار و ۹۰۰ مسافر شهر زیرزمینی
ساخت ١٦ واحد منهول در‌مسیر٢٠٠٠ متری کانال شهرداری| ازچهار راه مولوی تا خیابان شوش در خط لایروبی، رسوب‌زدایی و منهول سازی قرار گرفت
جشن روز دختر در قالب پویش " آینده شبیه توست " در منطقه ۱۲ برگزار شد
ارتقا کمی و کیفی روشنایی پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲
پاکسازی زمین های رها شده غرب منطقه۲۲
نامگذاری یک خیابان در منطقه 13 به نام شهید پرستار «فرحناز حسنی آذر»
بهبود نگهداشت بوستان ها و تفرجگاه ها به منظور ارتقای خدمت رسانی به شهروندان
تردد زائران به امام زاده سه برادران منطقه 19 تسهیل شد
تأکید بر توسعه زیرساخت های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت
کاهش11طبقه مازاد غیر مجاز به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع در منطقه 19
جدیت شهرداری منطقه٦ تهران درطرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و پدیده زباله‌گردی
اجرای بیش از ۳۰ کیلومتر خط کشی در یکی از محورهای انتخابی طرح تحول خدمت
بهره مندی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شهروند در منطقه ۲۱ از خدمات ایستگاه های سلامت محور در هفته سلامت
اجرای بیش از ۳۹۰ هزار مترمربع عمليات به زراعی در بوستان ها و فضای سبز منطقه ۲۱
آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟
شروع عملیات لایروبی و رسوب‌برداری مسیر زهکش بزرگراه رسالت
اولین فروشگاه فرانچایزی شهروند در رودهن افتتاح شد
طرح حذف زوائد فیزیکی و نازیبایی های بصری
عملیات ترمیم و بازسازی نرده های سرقت شده پل اتوبان همت روبروی بوستان جوانمردان
اختصاص سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی را به فال نیک می‌گیریم
برگزاری جشن های روز دختر در قالب پویش « آینده شبیه توست » در منطقه 13
ایجاد "خط آتش بر" در عرصه های جنگلکاری منطقه ۴
رونق بازار گردشگری منطقه ۴ در دهه کرامت و هفته میراث فرهنگی
تاثیرگذاری امام خمینی (ره) بر اندیشمند فلسطینی/ آموختیم آمریکا شیطان بزرگ است
بازسازی‌ کانال آب‌های سطحی بزرگراه یادگار امام (ره)
فودکارهای منطقه2 ساماندهی می شود
انهار پهنه جنوب بازسازی می‌شوند
تصاویر آتش‌سوزی قطار ارتباطی با متروی تهران ندارد
افزایش سرانه های ورزشی منطقه 3 در سال گذشته
بازدید قائم مقام بانک ملی ایران و هیات همراه از سه شرکت تولیدی در اصفهان
بازدید قائم مقام بانک ملی ایران و هیات همراه از سه شرکت تولیدی در اصفهان
افتتاح طرح توسعه شركت صنایع نساجی تارا ریس آریا با تسهیلات بانك صنعت و معدن
افتتاح طرح توسعه شركت صنایع نساجی تارا ریس آریا با تسهیلات بانك صنعت و معدن
جوابیه روابط عمومی شهرداری منطقه 3 در پی انتشار فیلیمی در فضای مجازی
بانک کشاورزی اولین بانک پذیرنده چک الکترونیک سایر بانک ها به صورت غیرحضوری
بانک کشاورزی اولین بانک پذیرنده چک الکترونیک سایر بانک ها به صورت غیرحضوری
اعطای ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه
اعطای ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه
اجرای 36 برنامه سلامت محور در طرح سه‌شنبه‌هاي مساجد منطقه 19
هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
رهبری انقلاب در دیدار خانواده شهید زاهدی چه گفتند؟
طوفان خورشیدی ترسناک است اما پایان دنیا نیست!
«نه» وزیر خارجه پاکستان به «امر و نهی» آمریکا درباره روابط با ایران
علیرضا جهانبخش می‌گوید هدفش این است تا جایی که می‌شود در فوتبال اروپا بماند و کارش را پی بگیرد.
سهم ۱۰ درصدی قاچاق در بازار پوشاک/ فروش کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی
شرکت ملی نفت بزرگ‌ترین بدهکار صندوق توسعه ملی/ تملیک ۳۳ درصد از بانک سینا
سقف هر کارت آزاد سوخت ۷۰۰۰ لیتر است/ سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید
پاسخ وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسول‌اف
کد خبر: 126924 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - 14:01
پیچیدن نسخه

پیچیدن نسخه "بخت گشایی" تا "پیشگویی آینده" تنها با یک کلیک!

رمالان و فالگیران از فضای واقعی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و بازارشان در این فضا داغ شده است.

نوآوران آنلاین-در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی در کشور و ورود شبکه‌های اجتماعی، کولی‌های دوره گرد و پیرمردهایی در اتاقی تاریک و رمل و گوی‌‌های سفید جای خود را به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی داده است. رمالان و فالگیران از فضای واقعی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و بازارشان در این فضا داغ شده است.

چندی قبل پلیس فتای بم یکی از رمالان اینترنتی را که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کرد دستگیر کرد. ماموران هنگام رصد شبکه‌های اجتماعی متوجه شدند زنی با راه‌اندازی گروه‌های تلگرامی مدعی است در ارتباط با فروش نسخه‌های خوشبختی آنلاین و فالگیری فعالیت دارد و حتی پیشگویی می‌کند و خبر از آینده می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌داد این زن با این ترفند کاربران زیادی را فریب داده و به کلاهبرداری و اخاذی ازآنها دست می‌زند که در جریان تحقیقات پلیسی بازداشت شد.

زن رمال درباره کلاهبرداری هایش گفت: با راه‌اندازی گروه‌های تلگرامی و دیگر شبکه‌های اجتماعی، افراد را به بهانه این‌که می‌توانم برایشان نسخه‌های مهر و محبت، ازدواج، پولدار شدن و خوشبختی بنویسم فریب می‌دادم.همچنین وانمود می‌کردم از حوادثی که قرار است در آینده برای آنها و خانواده‌هایشان رخ بدهد، با خبرم.

وی افزود: آنها بابت هر نسخه دروغینی که برایشان می‌نوشتم، مبالغی می‌پرداختند. گاهی نیز فقط از آنها پول می‌گرفتم بی‌آن‌که نسخه‌ای به آنها بدهم. سپس گروه تلگرامی را مسدود و با نام جدید گروه دیگری را راه‌اندازی کرده و جرایم خود را از سر می‌گرفتم. حتی برخی مواقع از کاربران اخاذی نیز می‌کردم.

برخی مجرمان اینترنتی با راه‌اندازی درگاه‌های جعلی بانک به روش فیشینگ، موجودی حساب مشتریان را خالی می‌کنند. این مجرمان به بهانه پرداخت هزینه فال، کاربران را به سمت درگاه‌های جعلی بانک هدایت می‌کنند و بعد از به دست آوردن اطلاعات حساب آنها، موجودی حسابشان را خالی می‌کنند.

درآمد 300 میلیونی مرد رمال

سامان، یکی از رمالان اینترنتی است که چندی قبل از سوی پلیس فتای تهران دستگیر شد. او با فریب دختران دم بخت و به بهانه بخت‌گشایی از آنها کلاهبرداری می‌کرد. تحقیقات برای دستگیری سامان با شکایت دختر جوانی آغاز شد. تحقیقات از این دختر نشان داد، مدتی قبل با مردی در فضای مجازی آشنا شده و او با معرفی خود به عنوان دکتر ادعا کرده توانایی باز کردن بختش را دارد و ابتدا طی دو مرحله مبلغ 40 هزار تومان از او گرفته و دعایی برای بازکردن بختش به او داده است. پس از گرفتن این دعاها تغییری در وضعیت شاکی ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل در ارتباط بعدی، رمال ادعا می‌کند باید دعایی اختصاصی به او بدهد تا به شکل تضمینی ظرف 45 روز بختش را باز کند و به همین دلیل مبلغ 900 هزار تومان از این زن دریافت کرده و دعایی به او می‌دهد، اما بازهم تاثیری در زندگی این زن ایجاد نمی‌شود و خواستگاری برایش نمی‌آید.

پس از دستگیری متهم، در بازرسی محل سکونتش، چند خط تلفن همراه کشف شد که در بررسی محتوای داخل آن مشخص شد وی با زنان دیگری نیز در ارتباط بوده و از هر کدام به بهانه‌های مختلف هم چون لاغرشدن، بچه دار شدن، افتادن محبت در دل شوهر، پولدار شدن، جلوگیری از طلاق و... کلاهبرداری کرده است.در بررسی حساب مالی متهم نیز مشخص شد وی طی شش ماه، 300 میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود. پس از انتقال متهم به پلیس فتا وی تحت بازجویی قرار گرفت و مشخص شد مدرک تحصیلی‌اش دیپلم است.

مجرمانی با هوش بالا

رمالان از هوش بالایی برخوردارند و برای به دست آوردن اطلاعات طعمه‌های خود از روش مهندسی معکوس استفاده کرده و اطلاعات را از خود مالباختگان گرفته و بعد از این که از مشکلشان باخبر شدند، سعی می‌کنند با وعده‌هایی که طعمه انتظار شنیدن آنها را دارد، فریبشان دهند. مالباختگان نیز اغلب افرادی با اعتماد به نفس پایین هستند که با شنیدن این وعده‌ها و اتفاقات خوبی که قرار است در آینده برایشان رخ دهد، اغوا می‌شوند.

گرشاسبی، روان‌شناس درباره افرادی که سراغ رمالان می‌روند، می‌گوید: افرادی که سراغ این مجرمان می‌روند، همگی اشخاصی هستند که در گرفتاری بزرگی غرق شده‌اند و توانایی برون‌رفت از بحران را ندارند. در واقع آموزش‌هایی که در گذشته و در طول زندگی دریافت کرده‌اند برای حل مساله کافی نیست. به همین دلیل در شرایط استیصال سعی می‌کنند گرفتاری خود را به طرق غیرمتعارف حل کنند. شگرد رمالان این است از راه‌های مختلف مثلا از لابه‌لای گفته‌های خود مراجعه‌کننده یا از طریق معرف وی یا صحبت‌هایی که قبل از به اصطلاح ویزیت با دیگر حاضران انجام داده است به برخی اسرار او پی می‌برند و همان‌ها را با بیان و زبانی دیگر به طرف می‌گویند تا نشان بدهند توانایی پی بردن به اسرار را دارند.

هشدار پلیس فتا

با افزایش فعالیت این مجرمان در فضای مجازی،پلیس فتا چندی قبل نسبت به کلاهبرداری از کاربران در سایت‌های اینترنتی باعنوان رمالی، به خانواده‌ها هشدار داد.

در این هشدار آمده، این روزها فالگیری و رمالی برای برخی افراد سودجو به کسب و کار پر درآمدی تبدیل شده که حتی بسیاری از وبسایت‌ها را نیز در اختیار خود گرفته و کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار داده است. رمالی و کلاهبرداری اینترنتی کام بسیاری از کاربران را تلخ کرده و بسیاری از آنها را به نابودی کشانده است. رمالی اینترنتی شیوه‌ای است که تبهکاران قربانیان ساده‌لوح را از طریق وبسایت‌هایی شکار می‌کنند و با ارائه شماره حساب از آنها می‌خواهند پول را به حسابی واریز کنند. برای مقابله با چنین معضلاتی باید اقدامات فرهنگی جدی و دائمی صورت گیرد. باید به این نکته توجه شود که ضعف ایمان افراد در ادامه فعالیت رمال‌ها بسیار تاثیرگذار است. طوری که برخی افراد ساده‌انگار تصور می‌کنند با رمالی و جادوگری می‌توانند به اهدافشان برسند.

این روزها سایت‌های فالگیری هم قارچ‌گونه در همه جای فضای مجازی پراکنده‌اند تا جایی که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک هم صفحاتی ایجاد شده است که با دریافت مشخصات افراد حتی سال و نوع مرگ آنها را مشخص می‌کنند. رمالان اینترنتی با درج مطالبی چون حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، مسائل عشقی، مشکلات مالی، دعا برای خوشبختی و خبر از آینده در سایت خود، افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی می‌کنند. رمالان اینترنتی اغلب در سایت‌های خود اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند به طوری که با ارائه شماره حساب، از کاربران می‌خواهند پول به حسابشان واریز کنند. افراد و خانواده‌ها هرگز به این سایت‌ها اطمینان نکرده و با فرهنگ‌سازی، تقویت باورهای دینی و افزایش آگاهی با این پدیده نوظهور مقابله کنند.

مجازات رمالی

قانونگذار، فالگیری و طالع بینی را اگر منجر به رد مال و پول شود، مصداق کلاهبرداری دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است و در مورد جرم بودن آن فرقی بین دنیای واقعی و فضای مجازی وجود ندارد. زیرا همین فالگیری‌ها می‌تواند زمینه ساز جرایم دیگری نظیر سرقت، تجاوز به عنف، قتل و... باشد.

مشتریان منفعل

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس گفت: رمالی و فالگیری ریشه در خرافه‌گرایی دارد؛ موضوعی که از گذشته‌های دور وجود داشته است. این افراد حتی به دربار شاهان هم راه پیدا کردند و به خود لقب جادوگر و پیشگو هم می‌دادند.

مردم با شنیدن حرف‌های این پیشگوها، هر حادثه‌ای که در آینده رخ می‌دهد را به پیشگویی مرتبط می‌دانند و سعی می‌کنند از رخداد حوادث تلخ در آینده جلوگیری کنند. باید توجه داشت، اعتقاد به فالگیری هیچ ارتباطی به سواد یا سطح مالی و محل زندگی ندارد و تنها به آگاهی و خرد فرد مرتبط است. با گذشت سال‌ها، می‌بینیم هنوز قشری از جامعه به فالگیران و رمالان مراجعه می‌کنند تا از آینده‌شان باخبر شوند. مراجعه به‌فالگیران برای برخی افراد به مد تبدیل شده است. این افراد در محافل خود از پیشگویی‌های فالگیر می‌گویند و این باعث گسترش خرافه می‌شود.

بررسی شخصیت افرادی که به فالگیرها مراجعه می‌کنند نشان می‌دهد آنها شخصیتی منفعل دارند و نمی‌توانند خودشان به تنهایی برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند. این عدم اعتماد به نفس باعث می‌شود سراغ رمالان بروند تا آنها از آینده‌ای خوب به آنها خبر بدهند. برای مقابله با رمالی در جامعه باید با خرافه برخورد شده و در این باره به مردم اطلاعات واقعی و درست داده شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.