بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 116116 | تاریخ : ۱۳۹۶/۸/۲۳ - 13:11
فقط صداوسیما ملی است؟

فقط صداوسیما ملی است؟

شبکه خبر مدام زیرنویس می‌کند درباره زلزله فقط به رسانه ملی توجه کنید؛ در حالی که مملکت خبرگزاری رسمی هم دارد و اطلاعیه‌های ستادهای رسمی هم قابل استناد است...

نوآوران آنلاین- عصر ایران نوشت: «در پی زلزله سر پل ذهاب و قربانی شدن شماری از هم‌میهنان در غرب کشور و رواج شایعاتی درباره تعداد کشته‌شده‌ها و مجروحان و انتشار اخبار ضد و نقیض در فضای مجازی، شبکه خبر تلویزیون مدام زیرنویس می‌کند: به شایعات توجه نکنید. اخبار رسمی را تنها از رسانه ملی دنبال کنید.!

این که نباید به شایعات توجه کرد، حرف درستی است اما آیا تنها صداوسیما رسانه ملی است؟ خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه ملی نیست؟ رسمی نیست؟ فقط صداوسیما رسمی است؟ اگر از خبرگزاری‌های رسمی مملکت خبر نقل کنیم شایعه است ولی هر چه شبکه خبر زیرنویس کند، رسمی است؟

اندک زمانی پس از استقرار جمهوری اسلامی کلمه «ملی» را از رادیو و تلویزیون برداشتند و سازمان رادیو وتلویزیون ملی ایران تبدیل شد به «سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» ولی حالا همین صداوسیما اصرار دارد خود را با واژه «ملی» توصیف کند. البته اشکالی ندارد. نمی‌خواهیم بگوییم این چگونه رسانه «ملی»ای است که در مواضع سیاسی به انتخاب‌های ملی و اکثریت ملت کمتر احترام می‌گذارد و چگونه ملی است؛ در حالی که به مناسبت‌ها و چهره‌های ملی همچون کورش و فردوسی کمتر توجه نشان می‌دهد.

این بحث‌ها و شرح مستوفای آنها را می‌گذاریم برای فرصتی دیگر و عجالتا می‌پرسیم آیا تنها صداوسیما رسانه ملی است و هیچ رسانه دیگری در این مملکت، ولو دولتی و رسمی، ملی نیست؟

کاری به انواع خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجوزدار نداریم و تنها به ایرنا اشاره می‌کنیم و می‌پرسیم خبرهای خبرگزاری رسمی دولت و نهادهای دیگر هم شایعه است؟ این که یک کانال رسمی برای انتشار اخبار وجود داشته باشد و مثلا یگانه مرجع رسمی ستاد مدیریت بحران باشد یا سخنگویی تعیین شود تا اعداد نهایی و رسمی را او اعلام کند، خوب و درست است. اما این که صداوسیما بخواهد از این فرصت بهره ببرد و خبر و گزارش دیگران را غیر رسمی و نامستند و شایعه بخواند و تنها خود را مرجع قابل وثوق معرفی کند، سوءاستفاده هم نباشد، نوعی بهره‌برداری و تفسیر انحصاری از رسانه ملی است.

اگر منظور از واژه «ملی» در رسانه ملی، مردمی و ملی است، اتفاقا شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نقش رسانه ملی را ایفا می‌کنند؛ هر چند که در قضایایی از این دست و در خبررسانی راست و دروغ به هم آمیخته می‌شود. اما اگر منظور از «ملی» در واقع رسمی و دولتی است حداقل خبرگزاری رسمی کشور هم ملی و رسمی است. با این همه به جای ارجاع به یک سازمان یا رسانه باید به سازمان و نهاد ارجاع داد.

بهترین مثال و نمونه دوران جنگ و خصوصا ماه‌های آغازین آن در پاییز ۵۹ است که آمار رسمی رخدادهای جنگ را ستاد مشترک ارتش و بعد‌تر ستاد تبلیغات جنگ منتشر می‌کرد و مهم منبع است و صرف پخش از صداوسیما مستند و رسمی نمی‌کند. شکل درست این است که گفته شود تنها آمار و اخباری که ستاد مدیریت بحران یا هر مرجع رسمی دیگر اعلام می‌کند، موثق است.

حالا این خبر را به نقل از این ستاد چه صداوسیما نقل کند و چه خبرگزاری دولت یا خبرگزاری قوه قضاییه یا خبرگزاری بخش خصوصی تفاوت نخواهد داشت. مهم منبع و مرجع خبر است.

این که مدام بگوییم ایهاالناس! به هوش و بگوش که هر چه دیگران بگویند، نادرست است و شایعه و هر چه ما که «رسانه ملی» باشیم بگوییم خبر است و حاق واقع، قدری غریب می‌نماید؛ در حالی که خود این رسانه هم از اخبار خبرگزاری ها و تحلیل‌های سایت‌های معتبر تغذیه می‌کند. پس نقد اول این است که تنها صداوسیما ملی و رسمی نیست و دست کم خبرگزاری رسمی کشور هم ملی است. دوم این که در این گونه مواقع که بازار شایعات داغ می‌شود، ستادی باید تشکیل شود و اطلاعیه رسمی صادر کند تا رسانه‌ها به آن استناد کنند. مثلا ستاد مدیریت بحران یا هلال احمر می‌توانند یک کانال تلگرامی راه بیندازند. در این حالت چگونه می‌توان گفت شایعه است؟

نکته مهم‌تر این که در این گونه مواقع ساعات اولیه مهم است. می‌دانیم صداوسیما باید با جاهای مختلف هماهنگ کند اما وقتی ساعات اولیه را از دست می‌دهند، مردم دیگر منتظر نمی‌مانند. حمله به مجلس را به یاد آوریم که صداوسیما در خبر رسانی تأخیر کرد. رسانه ملی اگر می‌خواهد یگانه مرجع باشد ساعات طلایی اولیه را باید دریابد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.