بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/19
شماره 2464 - تاریخ 1403/02/19
آخرین اخبار
تحقیقات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در مورد رفتارهای نژادپرستانه
تصویب قانون «مالکیت فکری» جهاد دانشگاهی در آینده‌ای نزدیک/ متخصصان جهاد دانشگاهی پای کار آمدند
بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش افتتاح شد
اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
رئیس‌جمهور: دختران امروز آینده‌سازان و نقش‌آفرینان کشور هستند
«پنجاه به دَر» قزوینی‌ها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟
انرژی و کارگر را با دلار ۱۵هزار تومانی دریافت میکنند اما ارز را میخواهند ۶۰هزار تومان بفروشند
بیش از ۸۷ هزار زائر خانه خدا از ۲۱ فرودگاه کشور اعزام می‌شوند
قوانین سختگیرانه هنگام خروج حاجی‌ها + ویدئو
ماموریت ۱۰ پارک فناوری برای رسوخ فناوری به صنایع سنتی/ورود پارک‌ها به ایجاد زنجیره ارزش
اجرای 36 برنامه سلامت محور در طرح سه‌شنبه‌هاي مساجد منطقه 19
برپایی جشنواره سرآشپزهای کوچولو در بوستان بانوان منطقه 19
تحلیل رئیس‌جمهور از علت روبرو نشدن قهرمانان ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی
فرصت ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه «داوطلب» چهارشنبه به پایان می‌رسد
آبگیری دو مخزن آب استراتژیک هلدینگ پترو پالایش اصفهان تا پایان خردادماه
آبگیری دو مخزن آب استراتژیک هلدینگ پترو پالایش اصفهان تا پایان خردادماه
۱۳۰ نفر از مدرسان هلدینگ پتروپالایش اصفهان در چهارمین همایش سالانه مدرسان تجلیل شدند/انتخاب ۳۵مربي با شاخص ۱۰۰ ساعت تدریس به عنوان مدرس برتر
۱۳۰ نفر از مدرسان هلدینگ پتروپالایش اصفهان در چهارمین همایش سالانه مدرسان تجلیل شدند/انتخاب ۳۵مربي با شاخص ۱۰۰ ساعت تدریس به عنوان مدرس برتر
در سال گذشته بیش از ۴میلیارد تومان از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با پترو پالایش اصفهان حمایت شد
در سال گذشته بیش از ۴میلیارد تومان از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با پترو پالایش اصفهان حمایت شد
استقبال 32 هزار دانش آموزان مدارس مناطق 22 گانه از خدمات بوستان بانوان منطقه 19
بوستان بزرگ ولایت مزین به سه سبد گل می شود
آزادسازی ۵۰ هزار متر مربع از اراضی در حریم منطقه 19
شهرداری منطقه۶ تهران روزانه ۶ بار بر مدار ۳۶۰ درجه می‌چرخد
برگزاری کارگاه تغذیه ورزشی در دبیرستان آیین تربیت
نشست هم اندیشی رابطین تکریم ارباب رجوع و آراستگی محیط کار منطقه ۵ برگزار شد
۶۳ مصوبه حاصل بازدید میدانی محلات ناحیه ۴، منطقه ۱۵
زیباسازی و امحای آلودگی بصری منظر شهری در طرح تحول خدمت
توسعه فضای سبز در پهناورترین منطقه پایتخت
زنده گیری ۵۰ قلاده سگ بلاصاحب در منطقه ۲۱
توسعه و تحول در5 محور منتخب منطقه دو پایتخت با اجرای طرح الگوی خدمت
قطع درختان و ساخت و ساز در سرخه حصار صحت ندارد
اجرای شبکه توزیع آب مکانیزه درفضا‌های سبز منطقه١٢
همراهی مدیریت شهری منطقه ۱۲ با احیاگران خانه های تاریخی محله امامزاده یحیی(ع)
اجرای روکش آسفالت در بیش از 5 هزار متر مربع از معابر منطقه ۱۷
اتمام عملیات احداث دیوارحائل در خیابان یازدهم سروآزاد
مرمت جداول معابر ناحیه یک منطقه۲۲
بررسی مویرگی طرح تحولی بیست‌گانه درپهنه مرکزی پایتخت
اعلام برنده های دومین مرحله از قرعه کشی جوایز جشنواره پذیرنده ملی
اعلام برنده های دومین مرحله از قرعه کشی جوایز جشنواره پذیرنده ملی
تضمین تعهدات بیش از 204 هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
تضمین تعهدات بیش از 204 هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
طرح نهضت ملی مسکن از اولویت های بانک مسکن در سیاست های اعتباری سال جاری است
طرح نهضت ملی مسکن از اولویت های بانک مسکن در سیاست های اعتباری سال جاری است
پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی
پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی
حضور فعال بانک شهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
حضور فعال بانک شهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دانشگاه علوم پزشکی اراک
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دانشگاه علوم پزشکی اراک
"لامرد" مستعد ایجاد پارک های شیمی معدنی است
نقش آفرینی روابط عمومی ها در ارتقای جایگاه معدن در میان عموم جامعه
ایمیدرو زیرساخت های توسعه صادرات را فراهم کرده است
هماهنگی برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در منطقه 13
اجرای طرح شهردار مدرسه تا برگزاری جشن های روز کارگر و معلم در محلات
مسئولیت شهرداران مدارس تا شعاع ۵۰۰ متری مدرسه
مانور های آموزشی ایمنی مدارس در مقابل زلزله در منطقه ۱۵، آغاز شد
اجرای طرح نوماند در مدارس منطقه ۱۵
برگزاری کلاس آموزشی ۱۳۷ پلاس برای شهروندان در سرای محله سازمان برنامه شمالی
کد خبر: 102215 | تاریخ : ۱۳۹۶/۸/۱ - 21:08
کرایه تاکسی را با کارت مترو پرداخت کنید

کرایه تاکسی را با کارت مترو پرداخت کنید

بلیت‌های اعتباری که در مترو و اتوبوس های تندرو (BRT) استفاده می شود، در یک طرح آزمایشی به سامانه تاکسی‌رانی متصل شده‌اند.

نوآوران آنلاین-

اگر سال‌های قبل صحبت‌ از کارت‌هایی می‌شد که بتوان با آنها از تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد، کمی دور از ذهن بود، اما این روزها در راستای شعار دولت الکترونیک و اهداف شهر هوشمند این مهم ممکن شده است؛ به طوری که برخی از تاکسی‌ها، دستگاه‌های خودپردازی را بر روی داشبورد خودرویشان نصب کرده‌اند که قابلیت دریافت وجه از کارت‌های بانک و بلیت‌های اعتباری را دارد. یعنی پس از مشخص شدن هزینه سفر بر روی این دستگاه‌ها تنها با قرار دادن کارت های اعتباری بر روی آن یا کشیدن کارت‌های بانکی، پرداخت انجام می‌شود.

این اقدام که چندماهی است توسط سازمان تاکسیرانی شهر تهران به صورت پایلوت انجام شده رضایت توأمان مسافران و تاکسیرانان را در پی داشته است به طوری که یکی از تاکسیرانان می‌گوید: اینکه سازمان تاکسیرانی این دستگاه‌های کارت خوان را در اختیار رانندگان قرار داده کار خوبی بوده چرا که بسیاری از مشکلات رانندگان در گرفتن پول و پس دادن باقی آن حل شده‌ است. از طرفی مسافران هم از این موضوع راضی هستند و از اینکه این دستگاه‌ها را در تاکسی‌هایمان نصب کرده‌ایم استقبال می‌کنند. نحوه کار این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که بعد از انجام تراکنش با کارت‌های بانکی و بلیت‌های اعتباری، وجه دریافتی بعد از چندین ساعت به حساب ما ریخته می‌شود.

البته این اقدام آزمایشی سازمان تاکسیرانی رضایت مسافران را نیز درپی داشته و مسافران معتقدند اگر این طرح فراگیر شده و تمام تاکسی‌ها مجهز به این دستگاه‌ شوند تحول خوبی در سیستم حمل و نقل عمومی رخ خواهد داد، زیرا در این صورت با یک بلیت اعتباری می‌توان از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد و حتی استرس نداشتن پول خرد را هم نخواهیم داشت.

در روزگاری که پول نقد در دست مردم کم است و بیشتر فعالیت‌ها روزانه با کارت‌های بانکی انجام می‌شود، مجهز شدن تاکسی‌ها به این دستگاه‌ها اقدام بسیار مثبتی است.

یکی از مسافران در این رابطه می‌گوید: از دغدغه‌های اصلی من موقع تاکسی سوار شدن همراه داشتن پول نقد است، زیرا پول نقد کمتر در کیفم می‌گذارم و بیشتر کارهایم رابا کارت بانکی انجام می‌دهم. برای همین به نظرم اگر این کار برای تمام تاکسی‌ها انجام شود می‌تواند برای من و امثال من که بیشتر کارهای روزانه خود را صرفا با کارت انجام می‌دهیم، بسیار مفید باشد.

در این میان مرتضی ضامنی، سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری توضیح می‌دهد: این طرح بیشتر توسط سازمان تاکسیرانی تهران در حال انجام و پیگیری است اما به صورت کلی و کشوری کارگروه فنی توسط اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری ایجاد شده است و در این کمیته فنی بانک‌های عامل فعال در این حوزه که دستگاه‌های پز متناسب با کارکرد تاکسی ارائه می‌دهند، در حال بررسی هستند تا درنهایت به مدلی برسیم که در سطح کشور قابلیت اجرایی داشته و شاخص مند باشد. زیرا این موضوع گردش مالی را در بر دارد و کسانی که دستگاهای پز را ارائه‌ می‌دهند نباید بابت آن پولی دریافت کنند ضمن اینکه این پول بایستی به صورت لحظه‌ای و آنلاین به حساب راننده واریز شود و خواب پول نیز مطرح نباشد کما اینکه راننده باید کند با این اتقاق یک امتیاز مثبت برای او لحاظ و کارش کمتر شده است.

وی با اعتقاد به اینکه اگر این پیشرفت‌ها حاصل شود به کارگرفتن دستگاه‌های پز و خودپرداز در تاکسی ها در سراسرکشور قابلیت اجرایی دارد، می‌گوید: این موارد را در دستور کار کارگروه فنی مربوطه قرار داده‌ایم و امیدوارم تا قبل از سال به جمع‌بندی رسیده ومدلی ارائه دهیم .همچنین سازمان تاکسیرانی در تهران و چند کلان‌شهر این طرح را به صورت پایلوت اجرا کرده است و براساس این نتایج و تجارب به دست آمده، در حال مذاکره با مجموعه‌های بزرگ پرداخت الکترونیک هستیم تا شرایط مناسبی را ایجاد کنیم.

ضامنی این اقدام سازمان تاکسیرانی را به عنوان تجربه‌ای می‌داند و تصریح می‌کند: این اقدام سازمان تاکسیرانی تهران تجربه ‌ای برای ما بوده که با بهره‌گیری از این تجارب و کمیته فنی به ارائه بسته‌ای کاربردی و کارساز بپردازیم که در نهایت به شهرهای دیگر هم ارائه داده می‌شود تا شهرها نیز در جاهای مختلف از آن استفاده‌ کنند. این طرح چندماهی می‌شود که در تهران فعال شده است و امیدواریم که خروجی خوبی داشته باشد.

کیومرث حبیبی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه شهری نیز معتقد است شهر هوشمند(SMART CITY) شهری است که برپایه الکترونیک، فناوری و داده‌های دیجیتال بنا شده است و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این اقدام سازمان تاکسیرانی در راستای رسیدن به اهداف شهر هوشمنداست، می‌گوید: تعاریف مختلفی برای شهر هوشمند وجود دارد.اما از هر منظری که به شهر هوشمند نگاه کنیم با یک مخرج مشترک "فناوری اطلاعات "و "الکترونیک" روبه رو خواهیم شد.در حقیقت در اینجا اطلاعات از شکل آنالوگ مثل کاغذها و پول‌های دستی به دیجیتال و کدهای رقومی تبدیل می‌شوند.

وی در ادامه بیان می‌کند: از مزایای شهر هوشمند و تبدیل شدن اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال است و می توان به این موضوع اشاره کرد که افراد می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی بر پایه اینترنت با افرادی که از آنها دور هستند ارتباط برقرار کنند. در حقیقت دنیای فناوری اطلاعات که شهرها نیز مهمترین بستر و تجلی‌گاه آنها هستند در کنار مزایای بسیار معایبی نیز دارد که از معایب آن می توان به از بین رفتن ارتباطات چهره به چهره و کاهش تعاملات اجتماعی اشاره کرد که این امر نقطه ضعف شهرهای هوشمند است.

حبیبی گسترش کارت‌های اعتباری و کمترشدن پول فیزیکی را امری مثبت‌ در شهر هوشمند می داند ومی افزاید: با یک کارت اعتباری می‌توانیدتمام دنیا را بگردید،خرید کنید و اطمینان داشته باشید که درکمترین زمان ممکن نقل و انتقال پول مابین شما وسرویس دهندگان و به صورت متقابل نیز فراهم شده است. همچنین باتوجه به اینکه در شهرسازی به دنبال کمتر کردن حرکت‌های زائد درون شهری هستیم این کارت‌ها می‌توانند کمک بزرگی در این زمینه باشند. یعنی با یکبار شارژ کارت در وقت و هزینه صرفه‌جویی بسیاری خواهد شد. همچنین امکان دخل و تصرف شخصی در هزینه سرویس‌ها نیز وجود ندارد به طوری که مسافر براساس مسافت و زمان طی شده، هزینه سفر را می‌پردازد یعنی مانند اتفاقی که امروزه در خصوص مترو و طول استفاده شده از شبکه شاهد آن هستیم.

این استاد دانشگاه معتقد است اگر این طرح فراگیر شود امکان دخل و تصرف در هزینه‌های مسافر و حتی رانندگان تاکسی کم می شود زیرا ناظر سومی وجود دارد که بر وجه دریافتی از مسافر، ورود و خروج پول و مبدا و مقصد آن اشراف خواهد داشت که این امر فواید بسیاری دارد. در حقیقت وی مجهز شدن تاکسی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان را گامی مثبت در راستای رسیدن به اهداف شهر هوشمند است.

اگرچه سازمان تاکسیرانی دستگاه های کارتخوانی که قابلیت خواندن کارت‌های بانکی و بلیت‌های اعتباری را دارند به صورت پایلوت در اختیار برخی از تاکسی‌ها قرار داده است اما اگر این طرح فراگیر شود و تمام تاکسی‌های موجود در کشور مجهز به این دستگاه‌ شوند تحول عظیمی در نظام حمل‌ونقلی کشور ایجاد خواهد شد تا بتوان با یک کارت از تمام وسایل حمل ‌ونقل عمومی استفاده کرد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.